της Εύας Οικονομάκη

Στη δίνη του κορωνοϊού βρίσκεται η ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, η οποία θα κληθεί φέτος να επιδείξει ισχυρές αντοχές προκειμένου να ξεπεράσει τις επιπτώσεις που επιφέρει η πανδημία στον κλάδο, με δεκάδες ιδιοκτήτες να έχουν ήδη βάλει τις τελευταίες εβδομάδες πωλητήριο στις μονάδες τους υπό την πίεση της ρευστότητας.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πρόκειται κυρίως για μικρής και μεσαίας δυναμικότητας ξενοδοχεία, τα οποία στην πλειονότητά τους δεν ανήκουν σε επαγγελματίες του τουρισμού, ενώ αρκετές είναι και οι περιπτώσεις πώλησης ακινήτων τα οποία είτε βρίσκονται στη διαδικασίας της ανακαίνισης και δεν έχουν λειτουργήσει ακόμη ως ξενοδοχεία, είτε βρίσκονται στο αρχικό στάδιο της αναδιαμόρφωσής τους και έχουν εξασφαλιστεί μόνο τις απαραίτητες άδειες.

«Όσοι δεν είναι επαγγελματίες ξενοδόχοι και η ενασχόλησή τους με τον τουρισμό έγινε συγκυριακά θα βγουν πρώτοι από την αγορά. Οι μεγάλοι όμιλοι εκτιμούμε ότι θα έχουν πιο ισχυρά αντανακλαστικά απορρόφησης των κραδασμών», επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς στο Tourism Today, διευκρινίζοντας, μάλιστα, πως το μεγαλύτερο πρόβλημα θα κληθούν να αντιμετωπίσουν όσοι απέκτησαν κάποιο ξενοδοχείο/ακίνητο μέσα στο 2019 και δεν έχουν προλάβει ακόμη να απολαύσουν τις αποδόσεις που μπορεί να αποφέρει το asset.

Πωλούνται ξενοδοχεία στην Αθήνα

Μόνο στην Αθήνα, πάντως, σύμφωνα με έρευνα του Tourism Today, έχουν βγει προς πώληση τις τελευταίες δύο εβδομάδες περισσότερα από 50 ξενοδοχεία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ξενοδοχείου, δυναμικότητας 200 δωματίων, που βρίσκεται στο κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας και διατίθεται προς πώληση έναντι 75 εκατ. ευρώ, καθώς και μίας ακόμη μονάδας 255 δωματίων που βρίσκεται στην Ομόνοια και πωλείται έναντι 60 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, από τις 14 Μαρτίου, ημερομηνία κατά την οποία ανακοινώθηκε η αναστολή λειτουργίας των τουριστικών καταλυμάτων εποχικής λειτουργίας μέχρι σήμερα, έχουν αναρτηθεί σε διαδικτυακές ιστοσελίδες δεκάδες ξενοδοχεία και συγκροτήματα τουριστικών κατοικιών προς πώληση σε όλη την Ελλάδα, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι ενδεχομένως η πανδημία οδηγήσει και σε νέα πωλητήρια το επόμενο χρονικό διάστημα.

Πάντως, η εξασφάλιση της βιωσιμότητας των τουριστικών επιχειρήσεων βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα τόσο της κυβέρνησης όσο και των εκπροσώπων του κλάδου, με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννη Ρέτσο, να επισημαίνει ότι για την επανεκκίνησή τους οι τουριστικές επιχειρήσεις θα χρειαστούν κεφάλαια κίνησης περίπου 2 δισ. ευρώ.

Τα μαζεύει… και φεύγει

Ένα βήμα, πάντως, πριν από την αποχώρησή της από την εγχώρια ξενοδοχειακή αγορά βρίσκεται εταιρεία ξένων συμφερόντων, η οποία δραστηριοποιείται χρόνια στον τουρισμό και διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της ένα από τα «φιλέτα» της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο ξενοδοχειακός όμιλος, ο οποίος σκόπευε φέτος να μπει δυναμικά στην εγχώρια αγορά με τη λειτουργία των μονάδων που απέκτησε μέσα στο 2019, προετοιμάζει την έξοδό του από την Ελλάδα.

Γυρίζουν στην παραδοσιακή μίσθωση

Την ίδια στιγμή, προς πώληση βγαίνουν σταδιακά ολόκληρες πολυκατοικίες που είχαν αγοραστεί στο πλαίσιο του προγράμματος της Golden Visa και είχαν διαμορφωθεί με στόχο την ενοικίαση των κατοικιών σε τουρίστες διαδικτυακά μέσω πλατφόρμας τύπου Airbnb.

«Οι διαχειριστές πολυκατοικιών ή πολλών διαμερισμάτων αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα εξαιτίας της πανδημίας. Ειδικά εκείνοι οι οποίοι διαθέτουν ακίνητα σε περιοχές που μπήκαν τελευταίες στον χάρτη των βραχυχρόνιων τουριστικών μισθώσεων, όπως είναι η Νεάπολη, το Πεδίον του Άρεως, η Κυψέλη, η περιοχή του Γουδή, τα Εξάρχεια, η περιοχή του Γκύζη, δέχονται μεγάλη πίεση και βλέπουμε είτε να επιστρέφουν στη μακροχρόνια μίσθωση, είτε να πωλούν τα ακίνητά τους από τον Σεπτέμβριο», εξηγούν πηγές της κτηματαγοράς και εκτιμούν ότι στο κάδρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων θα μείνουν περιοχές top στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, όπως το Κουκάκι, το Θησείο και το εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας.

«Οι ιδιοκτήτες των Airbnb καταγράφουν ήδη απώλειες σε ποσοστό 35% από το 2019 εξαιτίας της μείωσης των τιμών και της μεγάλης ζήτησης και το 2020 θα είναι μια ακόμη πιο δύσκολη χρονιά. Η πανδημία έχει προκαλέσει ήδη τεκτονικές αλλαγές στην αγορά», επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.

«Η χρονική διάρκεια της πανδημίας θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την επόμενη ημέρα και στην αγορά του ξενοδοχειακού και τουριστικού real estate», συμπληρώνουν.