Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τα μισθωμένα αεροσκάφη που εκμεταλλεύονται ρωσικές αεροπορικές εταιρείες μπορούν να εγγραφούν στη Ρωσία.
Ο αντίστοιχος ομοσπονδιακός νόμος (αριθ. 56-FZ) με τροποποιήσεις στον αεροπορικό κώδικα υπεγράφη από τον πρόεδρο της Ρωσικής Ομοσπονδίας Βλαντιμίρ Πούτιν.

Ο νέος αυτός νόμος θα επιτρέψει την εγγραφή ξένων αεροσκαφών στη Ρωσία, προκειμένου «να διασφαλιστεί η αδιάλειπτη λειτουργία των δραστηριοτήτων στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας».

Ωστόσο οι ειδικοί εκφράζουν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα των μέτρων, αφού η Σύμβαση του Σικάγου, η οποία ρυθμίζει τις διεθνείς σχέσεις στον κλάδο των αερομεταφορών, δεν επιτρέπει διπλή εγγραφή.

Και προσθήκη της Ρωσίας ως δεύτερης χώρας υποδοχής φέρνει τη Μόσχα σε αντίθεση με τους διεθνείς κανόνες που απαγορεύουν την εγγραφή πολιτικών αεροπλάνων σε περισσότερες από μία χώρες τη φορά. Εκτός και αν οι δυτικοί εκμισθωτές συμφωνήσουν με τα ρωσικά αιτήματα και αποδεσμεύσουν τα αεροσκάφη τους από ξένα νηολόγια.

Περίπου το 75% των αεροπλάνων που χρησιμοποιούνται από ρωσικές αεροπορικές εταιρείες είναι μισθωμένα και οι δυτικές κυρώσεις απαιτούν την επιστροφή τους.

Η Ιρλανδία και οι Βερμούδες, όπου είναι νηολογημένα σχεδόν όλα τα ξένα αεροσκάφη που δραστηριοποιούνται στη Ρωσία, δήλωσαν ότι ανέστειλαν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας επειδή δεν μπορούν πλέον να είναι σίγουροι ότι είναι ασφαλή.

Τι περιλαμβάνει ο νόμος 56-FZ

Η κυβέρνηση της Ρωσίας έχει πλέον το δικαίωμα να λαμβάνει αποφάσεις σχετικά με:

  • Ιδιαιτερότητες της εκτέλεσης συμβάσεων μίσθωσης και μίσθωσης για ξένα αεροσκάφη και κινητήρες που χρησιμοποιούνται από τις ρώσικες εταιρείες ή για τη μεταβίβαση αυτού του δικαιώματος στις ρυθμιστικές αρχές του κλάδου.
  • Χαρακτηριστικά της κρατικής εγγραφής των δικαιωμάτων για αεροσκάφη στο ρωσικό μητρώο και συναλλαγές μαζί τους.

«Οι μισθωτές -κατά κανόνα- είναι κατά της εγγραφής αεροσκαφών στο κρατικό μητρώο της Ρωσικής Ομοσπονδίας, λέει ο Oleg Aksamentov, διευθυντής του AEROHELP Institute of Air.

Ωστόσο, με βάση τις τροποποιήσεις που έγιναν η κυβέρνηση μπορεί να διορθώσει αυτό το χαρακτηριστικό της εκτέλεσης των συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης για ένα αεροσκάφος.

Σε αυτή την περίπτωση, είναι σημαντικό ότι ένα τέτοιο μέτρο θα βοηθήσει πραγματικά στην αντιμετώπιση της κατάστασης όταν τα αεροπλάνα των ρωσικών αεροπορικών εταιρειών αποδείχθηκαν χωρίς έγγραφα, σύμφωνα με την απόφαση των αεροπορικών αρχών των Βερμούδων.

Όταν αλλάζει η εθνικότητα ενός αεροσκάφους, αλλάζει και το κράτος που είναι υπεύθυνο για τη διατήρηση της αξιοπλοΐας ενός τέτοιου αεροσκάφους».

Επιπλέον, οι ειδικοί σημειώνουν ότι τα «χαρακτηριστικά της εκτέλεσης των συμφωνιών μίσθωσης» πιθανότατα θα σημαίνουν τη δυνατότητα για τους αερομεταφορείς της Ρωσίας να πληρώνουν τους εκμισθωτές σε ρούβλια. Κάτι που είναι σημαντικό στην τρέχουσα οικονομική κατάσταση.

Η Ρωσική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας δήλωσε ότι 776 αεροπλάνα ήταν ταξινομημένα στο εξωτερικό έως τις 24 Φεβρουαρίου, την ημέρα που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία. Από αυτά τα 515 είναι μισθωμένα από το εξωτερικό.

Δεκάδες παλαιότερα αεροπλάνα που βρέθηκαν στη Ρωσία κατά τη διάρκεια της πανδημίας ενδέχεται να μην επιστραφούν ποτέ και λέγεται ότι αξίζουν λιγότερο από ό,τι μπορούν να διεκδικήσουν οι ιδιοκτήτες τους στην ασφάλιση.

Αλλά η 11η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά στον κόσμο έχει επίσης μερικά από τα νεότερα τζετ, συμπεριλαμβανομένου ενός υπερσύγχρονου Airbus A350 που παραδόθηκε στην Aeroflot την ημέρα της εισβολής.

Η κρατική αεροπορική αρχή της Ρωσίας συνέστησε την περασμένη εβδομάδα στις αεροπορικές εταιρείες με ξένα αεροσκάφη να αναστείλουν τις πτήσεις στο εξωτερικό, καθιστώντας πιο δύσκολο για τους εκμισθωτές να προβούν σε ανάκτηση.

  • Η αεροπορική εταιρεία Utair μετέφερε 50 αεροσκάφη στο εγχώριο νηολόγιο. Ωστόσο, 9 αεροσκάφη Boeing 737NG που ανήκουν σε ξένους εκμισθωτές αποσύρθηκαν από τον στόλο.
  • Η εταιρεία ναύλωσης AZUR Air (στρατηγικός συνεργάτης των tour operators ANEX Tour και Intourist), διαθέτει ήδη τέσσερα αεροσκάφη στο ρωσικό νηολόγιο.
  • Δύο αεροπορικοί εταίροι του ταξιδιωτικού πράκτορα PEGAS Touristik, η Nordwind και η Pegas Fly, βρίσκονται επίσης σε διαδικασία επανεγγραφής των αεροσκαφών τους στο ρωσικό νηολόγιο.

Ο εθνικός αερομεταφορέας Aeroflot δεν έχει ακόμη μεταφέρει τα αεροπλάνα, αλλά μόνο «δέσμευσε θέσεις στο ρωσικό μητρώο και πλήρωσε για αυτές», αναφέρει η εφημερίδα Kommersant, επικαλούμενη πηγή στο υπουργείο Μεταφορών.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του πρακτορείου Interfax, ο ρωσικός εθνικός αερομεταφορέας μπορεί να επιστρέψει σε εκμισθωτές έως και το ένα τρίτο του στόλου του (όλος ο στόλος είναι 221 αεροσκάφη).

Ο νόμος 56-FZ εξακολουθεί να μην απαντά στο ερώτημα ποια θα είναι η τύχη του αεροσκάφους, που δεν περιλαμβάνεται απλώς στο μητρώο των Βερμούδων, αλλά ανήκει και σε ξένους εκμισθωτές.

Όσον αφορά τη «μεταβίβαση ιδιοκτησίας», τότε είναι πράγματι πιθανό η κυβέρνηση να αποφασίσει με δική της βούληση να «εθνικοποιήσει» την περιουσία ξένων εκμισθωτών (κυρίως Ιρλανδών), αλλά πώς και σε ποιους ακριβώς τα δικαιώματα στα αεροσκάφη θα μεταβιβαστούν περαιτέρω δεν είναι σαφές.

Ως εκ τούτου, είναι πρόωρο να ισχυριστεί κανείς ότι ο νόμος «καθιστά δυνατή την καταχώριση δικαιωμάτων σε ξένα αεροσκάφη», σύμφωνα με τους ειδικούς.
Στην τρέχουσα μορφή του, ο νόμος 56-FZ απλώς δίνει στην κυβέρνηση το δικαίωμα να αποφασίσει ποιος και πώς μπορεί να ταξινομήσει αεροσκάφη στη Ρωσία.

«Η νέα νομοθεσία προϋποθέτει ότι οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες θα έχουν νόμιμους λόγους για τη λειτουργία του στόλου εντός της χώρας, τονίζει ο Fyodor Borisov, επικεφαλής εμπειρογνώμονας στο Ινστιτούτο Οικονομικών Μεταφορών και Πολιτικής Μεταφορών στην Ανώτατη Οικονομική Σχολή του Εθνικού Ερευνητικού Πανεπιστημίου HSE.

Αλλά τώρα είναι σημαντικό για τον κλάδο να κατανοήσει ακριβώς πώς αποφασίζει να ενεργήσει η κυβέρνηση».

Μετά την υιοθέτηση του 56-FZ, η βιομηχανία περιμένει την εμφάνιση κανονισμών (διατάγματα της κυβέρνησης, του Υπουργείου Μεταφορών, της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αερομεταφορών), οι οποίοι θα πρέπει να προσδιορίζουν όλα αυτά τα ζητήματα.

Οι ανησυχίες της τουριστικής αγοράς

Η αεροπορία και η τουριστική αγορά, ανησυχούν επίσης για το πώς θα επιλυθεί ένα άλλο ζήτημα. Αυτό που έχει να κάνει με το πώς θα συντηρηθούν και να λειτουργήσουν αυτά τα «ρωσοποιημένα» αεροσκάφη.
Προς το παρόν, τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας για τέτοια αεροσκάφη απλώς παρατείνονται για έξι μήνες στον αναφερόμενο νόμο. Δηλαδή, κάνουν περίπου το ίδιο που συνέβη με πολλά έγγραφα πολιτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού – η ισχύς τους θα μπορούσε απλώς να παραταθεί.