Σε προτεραιότητα Περιφερειακά Αεροδρόμια ,Ελληνικό, Αστέρας, ξανά ο διαγωνισμός για τον Άλιμο, προχωρά η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Αλλαγές στη δομή της συμφωνίας για το Ελληνικό, συμμετοχή του Δημοσίου στο Δ.Σ. της Κοινοπραξίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και ποσοστό των εσόδων στους δήμους

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Ανάβει το «πράσινο φως» στις αποκρατικοποιήσεις. Η επί θύραις συμφωνία με τους δανειστές,  τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να σημάνει το εναρκτήριο λάκτισμα για τις αποκρατικοποιήσεις  του ΤΑΙΠΕΔ και ήδη κυβέρνηση και Ταμείο φέρονται να έχουν ολοκληρώσει το ανάγλυφο των επόμενων στρατηγικών τους κινήσεων. Αυτές εμφορούνται από το τρίπτυχο 1.  περιβαλλοντικής προστασίας για τα έργα, 2. Υψηλού τιμήματος σε συνδυασμό με θέσεις εργασίας, καθώς και 3. Αλλαγές στην δομή των επιχειρησιακών σχεδίων όπου είναι εφικτό βάσει των διεθνών προτύπων. Η κυβέρνηση αναζητά διεθνή πρότυπα για την τέλεση των επόμενων διαγωνισμών αλλά και των εμπλουτισμό των υφιστάμενων, αφού δεν είναι δυνατόν πλέον να απειληθεί το κύρος τελειωμένων διαγωνισμών. Έτσι και αλλιώς το υποτονικό οικονομικό κλίμα δεν επιτρέπει την τέλεση νέων διαγωνισμών αλλά την τελεσφόρηση υφιστάμενων. Στο πλαίσιο αυτό η πολιτεία θέτει ως προτεραιότητα της την υπογραφή συμβάσεων για τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, τον Αστέρα, επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την μαρίνα του Αλίμου, ενώ προχωρά η διαδικασία του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ελληνικό

Ειδικότερα για το project  του Ελληνικού η πλευρά της πολιτείας επδιώκει αλλαγές στη δομή του έργου από την ανάδοχο LamdaDevelopment . Πρόκειται για διαφοροποιήσεις που δεν εδράζονται στο προσφερόμενο τίμημα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε»  οι τρεις πλευρές, κυβέρνηση, ΤΑΙΠΕΔ, Lamda πρόκειται να καθίσουν στο τραπέζι μέχρι τα μέσα Ιουνίου. Οι ελιγμοί από την πλευρά της πολιτείας δεν δύναται να είναι πολλοί δεδομένου ότι η σύμβαση έχει περάσει από το ελεγκτικό συνέδριο,  ενώ και όλες οι προσφυγές που έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ έπεσαν στο κενό. Κοινός τόπος είναι ότι ο χώρος δεν μπορεί να παραμείνει  τσιμέντο, το έργο είναι φαραωνικό και οι επενδυτές επιζητούν την συννενόηση με την κυβέρνηση. Οι δύο πλευρές είναι σίγουρο ότι θα συζητήσουν και όρους διαπραγματεύσης, ενώ στο ΤΑΙΠΕΔ συζητούν και εμπλοκή στη συζήτηση και του δήμου Σαρωνικού. Άλλωστε η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνει ότι το έργο έχει σχεδιαστεί λάθος από την αρχή με τρόπο που θα μπορούσαν αντηθούν περισσότερα κεφάλαια. Επίσης είναι σαφές ότι η πολιτεία σήμερα είναι ενοχλημένη από το γεγονός ότι το έργο ξεκίνησε με συμμετοχή του δημοσίου με ποσοστό 30% προοπτική που εγκαταλήφθηκε στην πορεία.

Περιφερειακά  Αεροδρόμια

Καλή συμφωνία σε γενικές γραμμές θεωρούν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ το deal πώλησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Το τίμημα θεωρείται ικανοποιητικό, ενώ το γεγονός πραγματοποίηση ξεχωριστού διαγωνισμού για τη διενέργεια νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης –η προκήρυξη θα γίνει εντός του καλοκαιριού σύμφωνα με κυβερνητικού κύκλους- αμβλύνει τις φωνές από Κασσάνδρες περί μονοπωλίων στην Κρήτη. Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένς πηγές της «Ε» ο νομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ επιφυλάχτηκε αν μπορεί να αλλάξει σήμερα κάτι ιδιαίτερο στον διαγωνισμό. Κατά τις ίδιες πληροφορίες η Κοινοπραξία Fraport-Κοπελούζου είναι διατεθημένη να υπάρξουν αλλαγές και δεσμεύεται για άμεσα έργα ύψους 350 εκατ. ευρώ σε σύνολο 1,5 δις. Ευρώ την 40ετία, θέσφατο που εγγυάται την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών που είναι και το ζητούμενο. Ήδη τις προσεχείς ημέρες οι δυο πλευρές λέγεται ότι έχουν συζητήσει για τη συμμετοχή ενός μελός του δημοσίου στο Διοικητικό Συμβούλιο του κοινοπρακτικού σχήματος, ενώ μέρος των εσόδων σχεδιάζεται να κατευθύνεται στους δήμους που εδρεύουν τα αεροδρόμια. Οι συζητήσεις προχωρούν και φαίνεται ότι η γερμανική πλευρά συμφωνεί με τις αξιώσεις της κυβέρνησης

Αστέρας

Μέχρι τα τέλη Ιουνίου αναμένεται να υπάρξει τελική λύση για τον διαγωνισμό του Αστέρα της Βουλιαγμένης. Η κυβερνητική πλευρά μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να καταθέσουν νέο ΕΣΧΑΔΑ, η επανυποβολή του οποίου θα προβλέπει την ανέγερση 13 βιλών (όπως προβλεπόταν αρχικά στον διαγωνισμό) και όχι 100 όποως προέβλεπε το προηγούμενο ΕΣΧΑΔΑ που απερρίφθη από το ΣτΕ. Στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ μιλώντας στην «Ε» σημειώνει ότι θα βρεθεί τεχνική λύση για τον Αστέρα ούτως ώστε να παραμείνει το τίμημα στα 400 ευρώ. Με την ελπίδα βέβαια ότι θα συμφωνεί το αραβοτουρκικό επενδυτικό σχήμα που είχε κηρυχθεί ανάδοχος.

΄Αλιμος

Μολονότι  έχει δοθεί παράταση για τον διαγωνισμό της μαρίνας του Αλίμου μαζί με τις μικρότερες, της Ύδρας, του Πόρου κα της Π. Επιδαύρου το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται ότι ανακρούει πρύμναν και ανασχεδιάζει την παραχώρηση της μαρίνας του Αλίμου αφού έτσι και αλλιώς οι αρχικώς ενδιαφερόμενοι επενδυτές ακούγεται ότι αποχώρησαν. Κατά πληροφορίες η μαρίνα Αλίμου θα βγει σε διαγωνισμό μόνη της ενώ έχει ληφθεί απόφαση το Κολυμβητήριο του Αλίμου που αποτελούσε αγκάθι στην πρότερη διαδικασία θα μείνει εντός της μαρίνας. Στις προθέσεις του Ταμείου μάλιστα λέγεται είναι η περαιτέρω αξιοποίηση του δήμου στην επόμενη ημέρα της μαρίνας.

Όπως επισημάνθηκε παραπάνω η συμφωνία με τους δανειστές καθορίζει τα επόμενα βήματα του σχεδιασμού του ΤΑΙΠΕΔ. Ήδη προχωρά ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ σε δυο φάσεις, παγώνει προς ώρας αυτός του ΟΛΘ ενώ προχωρά αυτός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφού λέγεται ότι παραμένει ενεργό το ενδιαφέρον δυο υποψήφιων επενδυτικών σχημάτων, ενώ την ίδια οδό ακολουθεί και ο διαγωνισμό για την Εταιρεία Συντήρησης των Τραίνων όπου η σπουδή των επενδυτών για την απόκτηση της εταιρείας παραμένει σε υψηλά επίπεδα.