trainose3005Ανεβαίνει το θερμόμετρο των αποκρατικοποιήσεων τις προσεχείς ημέρες καθώς «επέστη ο χρόνος» για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαγωνισμός ο οποίος τείνει να δημιουργήσει πλέγμα επιχειρηματικών deals.

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Το παρασκήνιο τις τελευταίες ημέρες είναι έντονο, εν όψει της καταληκτικής ημερομηνίας της κατάθεσης πρόσκλησης ενδιαφέροντος στις 16 Σεπτεμβρίου του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, και οι υποψήφιοι επενδυτές με τη μεσολάβηση τραπεζών πραγματοποιούν συναντήσεις τόσο με στελέχη της COSCO όσο και με κυβερνητικούς παράγοντες. Ένα ευρύ πλέγμα εμπορικών συμφωνιών φαίνεται να διαλαμβάνει χώρα αυτή την περίοδο εντός του παζλ που περιλαμβάνει την εκμετάλλευση του λιμανιού του Πειραιά ως κύριας πύλης εισόδου εμπορευμάτων για την Ευρώπη από την Ασία και την ανατολική Αφρική, τη μετατροπή του Θριασείου που παραμένει στα «αζήτητα» ως Mega Logistic Center και τη μετεξέλιξη της Ελλάδας ως κύριου διαμετακομιστικού κέντρου. Την ίδια ώρα η COSCO γνωρίζοντας ότι αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχή αξιοποίηση ουκ ολίγων περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού δημοσίου ορέγεται όλο το λιμάνι του Πειραιά και διαπραγματεύεται χαμηλό ενοίκιο για τον προβλήτα 3 του λιμανιού.

Εύκολα διακριτό είναι ότι το «στοίχημα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί την αφετηρία για την επιτυχή κατάληξη της πώλησης του ΟΛΠ, του διαγωνισμού της ROSCO, καθώς και της εκμετάλλευσης του Θριασείου Εμπορευματικού Κέντρου. Η κυβέρνηση επιχειρεί να επιτύχει Colpo Crosso αφού η τελεσφόρηση των παραπάνω διαγωνισμών θα δώσει το έναυσμα για την έλευση δυνατών παικτών και για τις επόμενες ιδιωτικοποιήσεις που σχεδιάζει το Ταμείο και το Μαξίμου.

Παράγοντας κλειδί για την επιτυχία των διαγωνισμών όπως όλα δείχνουν είναι η COSCO αφού υψηλή τροφοδοτική της ικανότητα σε εμπορεύματα δύναται : Πρώτον. Να καταστήσει τη «Νέα ΤΡΑΙΝΟΣΕ» σε γίγαντα μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ευρώπη, Δεύτερον. Να αναδείξει το Θριάσειο Πεδίο σε Mega Logistic Center για τα Βαλκάνια, Τρίτον. Να βρεθεί αγοραστής για την ROSCO αφού αν δεν βρεθεί αγοραστής για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πολύ δύσκολα θα υπάρξει ενδιαφερόμενος για την εταιρεία συντήρησης των τραίνων του ΟΣΕ και Τέταρτον. Να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στα 6 -μαζί με το Θριάσειο- εμπορευματικά κέντρα που θα εκμισθωθούν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στο πλαίσιο αυτό ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι φαίνεται ότι διαγκωνίζονται για την επόμενη ημέρα και ήδη πραγματοποιούν ραντεβού μέσω της Alpha Bank με την COSCO. Κατά πληροφορίες εκπροσώπους του κινεζικού κολοσσού, προκειμένου να δουν τις προοπτικές ανάπτυξης του εμπορευματικού της έργου, έχουν δει η ρουμανική Holding Grampet Group και η αμερικανική OmnyΤΡΑΧ.

Το κρυφό χαρτί
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κινεζικός γίγαντας βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Hon Hai – Foxconn Technology Group, που αποτελεί κορυφαία εταιρεία λογισμικού της Ασίας με κεφαλαιοποίηση 31,35 δις. δολάρια. Η εν λόγω εταιρεία αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα στην ευρύτερη περιοχή της Κίνας και τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα στην Τσεχική Δημοκρατία αφού διαθέτει μονάδα συναρμολόγησης εξαρτημάτων που μεταφέρει από την Κίνα. Σε περίπτωση που οι δυο όμιλοι έλθουν σε συμφωνία τότε όπως εκτιμούν οι ειδικοί ο Πειραιάς και η Ελλάδα θα μετεξελιχθούν ίσως στο κορυφαίο διαμετακομιστικό κέντρο της Ευρώπης.

Σήμερα η Foxconn μεταξύ άλλων αποτελεί εταίρο των μεγάλων κατασκευαστών κομπιούτερς για τον από κοινού σχεδιασμό, την ανάπτυξη, την κατασκευή και τη συναρμολόγηση υπολογιστών όπως και ηλεκτρονικών ευρείας κατανάλωσης («3C»).

Εστιάζει σε τομείς της νανοτεχνολογίας, μεταφοράς θερμότητας και ασύρματης συνδεσιμότητας. Η Hon Hai διαθέτει πάνω από 55.000 διπλώματα ευρεσιτεχνίας σε όλο τον κόσμο και παρέχει στους πελάτες, Logistic σχεδιασμό και προμηθεύει συστήματα στην παγκόσμια διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας για την ανάπτυξη λογισμικού και προγραμματισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών.

HP
Εν τω μεταξύ, μέσα στον Σεπτέμβριο φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά τα πρώτα φορτία που θα ενεργοποιήσουν τη συμφωνία με τη Hewlett-Packard και την COSCO, τα οποία θα παραλάβει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να τα μεταφέρει “δοκιμαστικά” στη Τσεχία με δικά της τρένα. Η επιτυχής λειτουργία της γραμμής, η οποία είχε προαναγγελθεί εδώ και μήνες από τα χείλη του Πρωθυπουργού, αυξάνει τις προοπτικές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε μια περίοδο ιδιαίτερα κρίσιμη γιατί βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησής της και στα μέσα του μήνα, στις 16 Σεπτεμβρίου, αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους μνηστήρες. Η συμφωνία, όπως μας διευκρινίζουν στελέχη που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις, θα υπογράψει το νέο αφεντικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την COSCO. H TΡΑΙΝΟΣΕ αρχικά θα υπογράψει εξάμηνη πιλοτική συμφωνία για τη δρομολόγηση 1-2 τρένων την εβδομάδα από τον εμπορευματικό σταθμό της COSCO στον Πειραιά έως το εργοστάσιο της HP στην Τσεχία που διαθέτει εργοστάσιο συναρμολόγησης προϊόντων.

Η πιλοτική συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υπογραφεί με την κινεζική CΟSCO και όχι με την HP, καθώς η Cosco είναι η εταιρεία που έχει αναλάβει τη διακίνηση των προϊόντων της αμερικανικής εταιρείας. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι η πιθανή μακροχρόνια συμφωνία, με τα συνεπακόλουθα αυξημένα έσοδα, θα υπογραφεί μετά το διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με άλλα λόγια, οι Κινέζοι περιμένουν το “νέο αφεντικό” της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε να υπογράψουν την μακροχρόνια συμφωνία. Τι φοβούνται οι Κινέζοι; Ενδεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων, ενόψει της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στόχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η διαδρομή Ελλάδα – Σκόπια – Σερβία – Ουγγαρία – Σλοβακία – Τσεχία, ήτοι 2.200 χιλιόμετρα, να γίνεται σε 5 ημέρες.

Ο διαγωνισμός
Όπως προαναφέρθηκε η 16η Σεπτεμβρίου αποτελεί την καταληκτική ημερομηνία της πρόσκληση ενδιαφέροντος του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ στις 30 Σεπτεμβρίου ολοκληρώνεται η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη ROSCO. Στόχος της πολιτείας και του Ταμείου είναι να βαδίσει η διαδικασία σχεδόν ταυτόχρονα δεδομένου ότι η επιτυχία του ενός διαγωνισμού θα δώσει ώθηση και στον δεύτερο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να τελειώσει το πρώτο τρίμηνο του 2014, ενώ στα μέσα της άνοιξης αυτή της ROSCO. Αναφορικά με τους μνηστήρες, πέραν της OmnyTRAX και της Grampet στο παιχνίδι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επανήλθαν οι Γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF) με πλήθος ερωτημάτων σε ΤΑΙΠΕΔ, ΟΣΕ και υπουργείο Μεταφορών.

Από την άλλη πλευρά οι Ρώσοι της RZD μαζί με την γαλλική Alstom που ήδη δραστηριοποιείται εδώ και πολλά έτη στην Ελλάδα, λέγεται ότι συνομιλούν με τον όμιλο Κοπελούζου καθώς και την ΤΕΡΝΑ. Η ρωσική πλευρά επιδιώκει τη διενέργεια ευρωπαϊκών συμμαχιών προκειμένου να αποφύγει σκοπέλους γεωπολιτικού χαρακτήρα. Παρόλα ταύτα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι ορισμένες εκ των επιθυμιών των Ρώσων είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν από μια χώρα η οποία συμμετέχει στη συνθήκη Σένγκεν, ενώ το αίτημα τους για απόκτηση λιμανιών δύναται να πραγματοποιηθεί αν και εφόσον συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς του ΟΛΘ ή αργότερα της Αλεξανδρούπολης λιμάνια για τα οποία ως γνωστόν ερίζουν.

Αυτοί πάντως που ξέρουν θεωρούν ότι η RZD θα υποβάλλει πρόσκληση ενδιαφέροντος αλλά δύσκολα θα καταθέσει δεσμευτική προσφορά μετά την αποθάρρυνση διενέργειας επενδύσεων Ρώσων στο εξωτερικό από τον πρόεδρο Πούτιν.

Παρατηρητές των εξελίξεων παραμένουν οι Κινέζοι της CΟSCO που δεν έχουν κρύψει ότι συνομιλούν για κοινή κάθοδο με τον κινεζικό κολοσσό σιδηροδρόμων την CRCC (China Railways Corporation Company).
Κύκλοι της αγοράς σημειώνουν ότι το τίμημα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 35-37 εκατ. ευρώ. Και αυτό διότι ουσιαστικά ο ανάδοχος προσφέρει την εκμίσθωση των 6 ακινήτων που δίδονται ως μακροχρόνια προίκα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με επιτομή αυτών το Θριάσειο το οποίο έχει προσπαθήσει ατελέσφορα να πουλήσει το ελληνικό κράτος τουλάχιστον 5 φορές. Τώρα στην εκμίσθωση του Θριασείου κατά πληροφορίες προστίθεται και το υπό κατασκευή εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ πέραν των αποθηκών Κ1 και Κ2.

Rosco
Τέλος, για τη ROSCO ερίζουν κυρίως η Alstom και λιγότερο η Siemens και η ρουμανική holding Grampet. Μάλιστα η τελευταία απέστειλε στα μέσα Αυγούστου επιστολή προς την ελληνική κυβέρνηση ότι ενδιαφέρεται μέσω της θυγατρικής της Bulgarian Railway Company όχι μόνο για εξαγορά αλλά και για άμεση συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σε ό,τι αφορά στη Rosco, άγνωστο παραμένει το ελάχιστο τίμημα το οποίο θα ζητηθεί. Σε κάθε περίπτωση, σημαντικό ρόλο σ’ αυτό θα παίξει η διάσωση των περίπου 600 θέσεων εργασίας και η δέσμευση του νέου ιδιοκτήτη για επενδύσεις στις εγκαταστάσεις 100 εκατ. ευρώ.