airfast-koklonisΜια ελληνική εταιρεία ήρθε για να μας πάρει τα λεφτά από την αγορά.”

Αυτό είπαν οι Γερμανοί όταν η ελληνικών συμφερόντων airfasttickets.gr διείσδυσε στην γερμανική τουριστική αγορά.

Της Μαρίας Ακριβού

Η Airfasttickets.gr είναι ένας διαδικτυακός ταξιδιωτικός πράκτορας που πουλάει δυναμικά πακέτα (αεροπορικά, ξενοδοχεία, ακτοπλοϊκά, ενοικιάσεις αυτοκινήτων κ.ά.), απασχολεί πάνω από 120 άτομα και έχει ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα, στο Βερολίνο, στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, στο Χονγκ Κονγκ και στην Πολωνία. Πρόκειται για μια εταιρεία που συστάθηκε το Δεκέμβριο του 2010, εν μέσω οικονομικής κρίσης, και η οποία μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια έχει καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερους από 15 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες αυξάνοντας σταθερά τον κύκλο εργασιών της. Οι οικονομικοί στόχοι που έχουν τεθεί μέχρι το τέλος του 2013 είναι ιδιαίτερα υψηλοί με την διοίκηση να αναμένει ετήσιο τζίρο ένα δις δολάρια. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι η πρόσθεση της εταιρείας να εισέλθει στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2014 με τις σχετικές διαδικασίες να βρίσκονται σε εξέλιξη.

“Ζω για τη στιγμή που μια ελληνική εταιρεία όπως η δική μας θα μπορέσει να κατακτήσει το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης”, σημειώνει ο ιδρυτής και πρόεδρος της airfasttickets κ. Νίκος Kοκλώνης.

Προσθέτει πως το κλίμα σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας έχει συμβάλλει στον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης των ελληνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό καθώς όπως τονίζει και ο ίδιος μέχρι και πριν από έξι μήνες το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχε ήταν κυρίως με τράπεζες και με άλλες εταιρείες με τις οποίες προσπαθούσαν να κλείσουν συμβόλαιο. Την ίδια στιγμή αναφέρεται στα μικρά περιθώρια κέρδους για τις ετιαρείες του κλάδου. Η ανταγωνιστική τιμή του εισιτηρίου εξαρτάται σημαντικά από το κόστος που καταβάλουν οι αεροπορικές εταιρείες για τα καύσιμα. Καθώς μειώνονται τα περιθώρια κέρδους, ο κος Κοκλώνης τονίζει ότι η βιωσιμότητα των εταιρειών του κλάδου εξασφαλίζεται από τον μεγάλο όγκο πωλήσεων.

Για όσους από εσάς δεν κατέστη εφικτό να προνοήσετε νωρίτερα για τις διακοπές των εορτών, ο κος Κοκλώνης τονίζει ότι φέτος στα περισσότερα πακέτα οι τιμές συγκριτικά με πέρυσι είναι καλύτερες ή έχουν παραμείνει στα ίδια επίπεδα. Ενώ σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα διαβεβαιώνει πως κάνουν προσφορές πολύ καλύτερες από πέρυσι αλλά ο κόσμος θα επιλέξει μάλλον κοντινούς προορισμούς λόγω του υψηλού κόστους στα καύσιμα. Καλές γιορτές!

Πόσο εύκολο ήταν για εσάς να προχωρήσετε στην ίδρυση της air fast tickets, μεσούσης της κρίσης σε ένα οικονομικό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα;

Η airfasttickets ξεκίνησε από ένα γραφείο στον Πειραιά και με κεφάλαια 60.000 ευρώ, το minimum ποσό που απαιτείται για να ανοίξει κανείς μια εταιρεία, και μέσα σε 2 χρόνια κατάφερε να κάνει αυτό που φαίνεται αδιανόητο για άλλες εταιρείες που βρίσκονται για περισσότερο από 10 ή και 15 χρόνια στο χώρο. Ήταν πάρα πολύ δύσκολο εγχείρημα αλλά μέσα σε περιόδους κρίσης υπάρχουν και ευκαιρίες. Το θέμα είναι να μπορέσουμε να τις δούμε , να μην το βάλουμε κάτω ώστε να προσπαθούμε ολοένα και περισσότερο. Ξεκινήσαμε με πολύ μικρό κεφάλαιο με 4 άτομα προσωπικό στον Πειραιά εκ των οποίων τα 2 ήταν μέλη της οικογένειάς μου. Αυτή τη στιγμή έχουμε γραφεία στο Βερολίνο, στη Νέα Υόρκη , στο Χονγκ Κονγκ, στο Λονδίνο, στην Πολωνία και στην Ελλάδα. Άρχισα να σκέφτομαι με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι που η υπόλοιπη αγορά δεν είχε ξεκινήσει ακόμη να εφαρμόζει. Αν υπήρχε κάτι το σημαντικό σε αυτή την αγορά ήταν το κομμάτι των on line κρατήσεων απλά δεν ήταν αρκετό για να μας προσφέρει όλη αυτή την άνοδο. Μετά από ανάλυση ξεκινήσαμε να δίνουμε αεροπορικά εισιτήρια , να παίζουμε deals σε όλη την Ευρώπη , προσφέροντας αρχικά τουριστικά προϊόντα σε τιμές κόστους. Αυτό το κάναμε όχι επειδή θέλαμε να χάσουμε χρήματα αλλά για να μειώσουμε το κόστος per acquisition που πληρώνουμε σε όλες τις άλλες καμπάνιες, προσφέροντας αυτό το κατευθείαν marketing έξοδο στον πελάτη. Να σας αναφέρω ενδεικτικά ότι από ένα γραφείο στην Ελλάδα προσφέραμε στους Γερμανούς πολίτες μια πτήση εσωτερικού για όλη τη Γερμανία με 19 ευρώ roundtrip όταν όπως ξέρετε στη Γερμανία υπάρχουν μεγάλοι ανταγωνιστές. Σε μια ημέρα πουλήσαμε 25.000 αεροπορικά εισιτήρια. Τα blogs έγραφαν ότι μια ελληνική εταιρεία ήρθε για να μας πάρει τα λεφτά από την αγορά.

Υπάρχουν περιθώρια διείσδυσης νέων τουριστικών εταιρειών στην ελληνική αγορά, ειδικά τώρα που τα αντικίνητρα από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης υπερτερούν συγκριτικά με τα κίνητρα που δίνονται στην ελληνική επιχειρηματικότητα;

Δυστυχώς είναι δύσκολα τα πράγματα. Αν όμως έχουμε ιδέες ο τομέας του internet μπορεί να προσφέρει με χαμηλά λειτουργικά κόστη μεγάλες ευκαιρίες. Γιατί να βλέπουμε και να στοχεύουμε μόνο στην Ελληνική αγορά; Μπορούμε να έχουμε τα κεντρικά μας γραφεία στην Ελλάδα να απασχολούμε Έλληνες εργαζόμενους και παράλληλα να στοχεύουμε και σε άλλες αγορές, οι οποίες είναι πάρα πολύ δυναμικές όπως η Ρωσία, η Πολωνία και πραγματικά το operation της όλης δουλειάς να ξεκινάει από την Ελλάδα.

Το άνοιγμα των γραφείων στο εξωτερικό ήταν εύκολο εγχείρημα συγκριτικά με τη σύσταση του γραφείου στην Ελλάδα, από άποψη γραφειοκρατίας, θεσμικού πλαισίου;

Αυτή ήταν και η δική μου εντύπωση . Μέχρι πρότινος πίστευα πως εμείς σαν Έλληνες και με όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είχαμε τη μεγαλύτερη γραφειοκρατία. Σίγουρα όμως δεν συγκρίνεται με ορισμένες ξένες χώρες, όπου για να ανοίξεις μια ανώνυμη εταιρεία χρειάζεται να περάσεις από συμβολαιογράφους και να λάβεις έγκριση από το τοπικό δημοτικό συμβούλιο. Είναι μια μεγαλύτερη διαδικασία . Ωστόσο, θα πω ότι είναι ευκολότερο να ανοίξεις γραφεία στο Λονδίνο, στις ΗΠΑ ακόμα και στο Χονγκ Κονγκ , διότι σε μια ημέρα και όλα on line μπορείς να κάνεις όλες τις διαδικασίες που στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία και η Ελλάδα χρειάζεσαι 15 και 20 μέρες.

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων σε συνδυασμό με την πτώση της αγοραστικής δυνατότητας των Ελλήνων πολιτών, τι περιθώρια κέρδους αφήνουν για την εταιρεία;

Τα καύσιμα είναι κάτι το οποίο μας απασχολεί σε καθημερινή βάση , διότι όπως γνωρίζετε στο αεροπορικό εισιτήριο, μέσα στους φόρους περιλαμβάνεται και ο επίναυλος καυσίμου, ο οποίος είναι ένα σημαντικό ποσοστό από τη συνολική τιμή του εισιτηρίου. Γύρω στο 20% με 25%. Όταν λοιπόν έχουμε αλλαγές ή διαφοροποιήσεις σε αυτή την τιμή, αυξομειώνεται και η τιμή του εισιτηρίου. Το καθαρό κέρδος μιας συναλλαγής αεροπορικού εισιτηρίου για ένα τουριστικό γραφείο ανέρχεται πολλές φορές στο 1 ή 0, κάτι τοις εκατό. Άρα τα περιθώρια κέρδους είναι πάρα πολύ μικρά. Αυτό που φέρνει τελικά το κέρδος και την αναγνωσιμότητα σε μια εταιρεία του κλάδου είναι ο μεγάλος όγκος πωλήσεων.

Μέσα στο τρέχον έτος καταφέρατε να εξασφαλίσετε συμβόλαια με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες για πάνω από 1.200.000 αεροπορικά εισιτήρια. Το γεγονός ότι η εταιρεία είναι ελληνικών συμφερόντων επηρέασε τον τρόπο που σας βλέπουν οι συνεργάτες στο εξωτερικό; Σας εκφράζουν κάποια ανασφάλεια;

Τυπικά όχι. Πρακτικά όμως πάρα πολλές φορές. Πολλές φορές γράφτηκε σε blog ότι μια ελληνική εταιρεία έρχεται για να ταράξει τις εσωτερικές αγορές. Οι αγορές τις Ευρώπης είναι αγορές με πολυετή πείρα και δεν βλέπουν με καλό μάτι μια καινούρια ελληνική εταιρεία, η οποία προσπαθεί να κερδίσει ένα μερίδιο από τις δικές τους αγορές. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχα ήταν κυρίως με τράπεζες και με άλλες εταιρείες με τις οποίες προσπαθούσαμε να κάνουμε συμβόλαιο και μέχρι πριν από έξι μήνες. Τώρα η airfasttickets έχει ένα καλό όνομα και γνωρίζουν την πιστοληπτική μας ικανότητα. Φανταστείτε ότι δεν μας δίνανε προϊόντα αν δεν καταθέταμε μετρητά ισάξια των προϊόντων που θέλαμε να αγοράσουμε. Όπως καταλαβαίνετε ήταν πολύ δύσκολο για μια εταιρεία start up η οποία χρειάζεται το cash flow για να μπορέσει να αναπτυχθεί.

Σε τι επίπεδα βρίσκεται ο τραπεζικός σας δανεισμός;

Τίποτα, μηδέν. H airfasttickets δεν έχει δάνεια, όλα είναι από το δικό μας μετοχικό κεφάλαιο. Ευελπιστούμε στο τέλος του 2013 να μπορέσουμε να έχουμε ετήσιο τζίρο ένας δις δολάρια. Ο στόχος μας είναι στο πρώτο τρίμηνο του 2014 να ξεκινήσουμε τις διαδικασίες εισόδου μας στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης , γι’ αυτό και να ανοίξαμε τα γραφεία μας εδώ. Το θέλουμε πάρα πολύ αυτό κυρίως για ένα λόγο. Ζω για τη στιγμή που μια ελληνική εταιρεία όπως η δική μας θα μπορέσει να κατακτήσει το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες. Είμαστε σε κατάσταση ελέγχου της επιτροπής κεφαλαιαγοράς. 

Ποιοι οι στόχοι της air fast tickets για το 2013;

Κοιτάξτε να δείτε ελκυστικά πακέτα όταν η οικονομία της χώρας βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση είναι ανούσιο. Αυτό όμως που θα περιμένουμε και το οποίο ετοιμάζω θα είναι πραγματικά έκπληξη για την ελληνική αγορά. Ετοιμάζουμε μια εφαρμογή στην οποία ο κάθε μη εργαζόμενος Έλληνας πολίτης και ξένος να τη χρησιμοποιεί και να εισπράττει χρήματα όταν άλλοι πολίτες της Ευρωπαϊκής ένωσης θα εκδίδουν αεροπορικά εισιτήρια ή άλλα τουριστικά προϊόντα. Ετοιμάζουμε δηλαδή ένα μεγάλο πλάνο το οποίο μέσα από δικά μας training και δικές μας τεχνολογίες , οποιοσδήποτε Έλληνας θέλει να ασχοληθεί με το κομμάτι του travel χωρίς να δαπανήσει ούτε ένα ευρώ, αρκεί να έχει όρεξη να δουλέψει, θα αρχίσει να έχει κέρδος από κάθε αεροπορικό εισιτήριο το οποίο θα βγαίνει στην Ευρώπη.

Επειδή οι Έλληνες ανήκουν στην κατηγορία των “τουριστών της τελευταίας στιγμής” και οι γιορτές πλησιάζουν, υπάρχουν ελκυστικά πακέτα για όσους αποφασίσουν κάπως αργά να κλείσουν ένα ταξίδι στο εξωτερικό;

Στα περισσότερα πακέτα μας οι τιμές συγκριτικά με πέρυσι είναι καλύτερες ή έχουν παραμείνει στα ίδια επίπεδα. Άλλωστε η airfasttickets είναι γνωστή για τις προσφορές της και τις καλύτερες τιμές της σε παγκόσμιο επίπεδο. Για τα φετινά Χριστούγεννα προτιμώμενοι προορισμοί εσωτερικού είναι η Αράχωβα, τα Τρίκαλα Κορινθίαs, το Ναύπλιο, το Πήλιο, τα Ιωάννινα/Ζαγοροχώρια και τα Καλάβρυτα.

Οι Έλληνες ξενοδόχοι έχουν προβεί σε μείωση των τιμών;

Σε γενικές γραμμές, τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα κάνουν προσφορές πολύ καλύτερες από πέρυσι αλλά ο κόσμος σίγουρα θα επιλέξει και με κριτήριο την απόσταση λόγω του υψηλού κόστους στα καύσιμα. Οπότε θα διαλέξει κοντινούς από τον τόπο διαμονής του προορισμούς. Πολλοί επίσης εάν αποφασίσουν για διακοπές στο εσωτερικό πιθανόν να διαλέξουν εκδρομές με πούλμαν για να αποφύγουν την μετακίνηση με το ΙΧ.

Σε ποιες χώρες καταγράφεται η μεγαλύτερη ζήτηση από τους Έλληνες τουρίστες και ποιες έχουν την πρωτοκαθεδρία στον εισερχόμενο τουρισμό;

Το Μπάνσκο, η Κωνσταντινούπολη, η Πράγα, η Βουδαπέστη, η Βιέννη, το Παρίσι, το Λονδίνο και η Νέα Υορκη εξακολουθούν να βρίσκονται υψηλά στις προτιμήσεις των Ελλήνων τουριστών. Για το εξωτερικό η κίνηση είναι πιο μικρή παρόλο που υπάρχουν πάρα πολύ καλές προσφορές σε σχέση με πέρυσι. Περιμένουμε όμως και τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Σε ότι αφορά τους πελάτες μας από τη Μεγάλη Βρετανία προτιμούν προορισμούς όπως είναι η Νέα Υόρκη, η Τενερίφη, η Μάλαγα, το Αλικάντε, το Άμστερνταμ, το Ορλάντο, το Δουβλίνο, η Βαρκελώνη, το Παρίσι, το Νταλαμάν (Τουρκία) και το Λας Βέγκας. Για τα Χριστούγεννα υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για το Παρίσι. Θα πρέπει να σημειώσω πως οι κρατήσεις της Airfasttickets από την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας παρουσιάζουν μεγάλη και συνεχόμενη αύξηση, όμως δεν μπορώ να σας δώσω συγκριτικά στοιχεία γιατί το γραφείο δεν έχει κλείσει 12 μηνο. Οι τιμές είναι πιο ακριβές φέτος από την Αγγλία λόγω της αύξησης των φόρων ιδίως στα καύσιμα.