Η British Airways και η μητρική εταιρεία Iberia International Airlines Group (IAG) τερμάτισαν τη συμφωνία εξαγοράς της ισπανικής αεροπορικής εταιρείας Air Europe από την ιδιοκτήτρια Globalia, αφού κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «το τρέχον ρυθμιστικό περιβάλλον» στην ΕΕ είναι πολύ εχθρικό.
Η IAG επιβεβαίωσε την απόφασή της να τερματίσει τη συμφωνία μετά το κλείσιμο των χρηματοπιστωτικών αγορών στην Ευρώπη χθες (Πέμπτη) για να συμπέσει με την ανακοίνωση των εξαμηνιαίων αποτελεσμάτων του ομίλου.
Ο όμιλος είχε ανακοινώσει συμφωνία για την εξαγορά της Air Europa τον Φεβρουάριο του 2023, με την IAG να αγοράζει από το 80% των μετοχών που κατείχε η Globalia για 400 εκατομμύρια ευρώ.
Η IAG κατείχε ήδη μερίδιο 20% στην Air Europa, που εξαγοράστηκε τον Αύγουστο του 2022, και συνεχίζει να κατέχει αυτές τις μετοχές.
Σε μια δήλωση, η IAG ανέφερε: «Το Διοικητικό Συμβούλιο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι στο τρέχον κανονιστικό περιβάλλον δεν θα ήταν προς το συμφέρον των μετόχων να συνεχίσουν τη συναλλαγή».
Ο όμιλος σημείωσε την εκτίμησή του ότι η εξαγορά δεν ήταν πλέον πιθανή. Θα καταβάλει στην Globalia 50 εκατομμύρια ευρώ ως τέλος διακοπής ως αποτέλεσμα του τερματισμού.
Ο διευθύνων σύμβουλος της IAG, Luis Gallego, δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι αυτή η απόφαση είναι προς το καλύτερο συμφέρον των μετόχων μας. Η IAG παραμένει προσηλωμένη στη στρατηγική της, συμπεριλαμβανομένου του αποτελεσματικού ανταγωνισμού από τον κόμβο της στη Μαδρίτη.
«Αυτή είναι μια στρατηγική που αποφέρει ισχυρά αποτελέσματα [και] θα συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε την παρουσία μας στη Μαδρίτη, έτσι ώστε ο κόμβος να μπορεί να αναπτυχθεί ως αντίπαλος των μεγαλύτερων αεροδρομίων κόμβων της Ευρώπης».
Η IAG υπέγραψε για πρώτη φορά συμφωνία για την εξαγορά της Air Europa έναντι 1 δισεκατομμυρίου ευρώ το 2019 ενόψει της πανδημίας Covid-19. Αυτό εγκαταλείφθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αφού οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ ανέφεραν ότι τα προτεινόμενα «διορθωτικά μέτρα» της IAG ήταν ανεπαρκή για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ανταγωνισμού.
Ωστόσο, ο όμιλος έδωσε δάνειο 100 εκατομμυρίων ευρώ στην Air Europa ως μέρος της συμφωνίας για τον τερματισμό αυτής της συμφωνίας, η οποία μετατράπηκε σε μερίδιο 20% το 2022.
Όταν η εξαγορά αναβίωσε το 2023, η IAG την περιέγραψε ως «στρατηγικά σημαντική», καθώς θα ενίσχυε τη θέση της στις αγορές της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής.
Ωστόσο, η εξασφάλιση ρυθμιστικής έγκρισης ήταν πάντα μια πρόκληση, καθώς η IAG κατέχει ήδη την Iberia και τη Vueling με έδρα τη Βαρκελώνη.
Ο Gallego σημείωσε τότε: «Αυτή η συμφωνία θα επιτρέψει στον κόμβο της IAG στη Μαδρίτη να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις με άλλους ευρωπαϊκούς κόμβους και να εδραιώσει τη θέση του στον Νότιο Ατλαντικό.
«Η Μαδρίτη είναι η κύρια πύλη μεταξύ της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης και υπάρχουν ευκαιρίες για επέκταση του δικτύου της».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε μια διεξοδική έρευνα αφού επισήμανε «προκαταρκτικές ανησυχίες» ότι η συναλλαγή θα μπορούσε να μειώσει τον ανταγωνισμό σε εσωτερικά δρομολόγια, μικρών και μεγάλων αποστάσεων εντός και εκτός Ισπανίας.