Εταιρεία που προσιδιάζει απόλυτα με τον όρο ποιοτική διατροφή. Σε βραχύ χρονικό διάστημα η Αγγελάκης ΑΕ συμπληρώνει 60 έτη ζωής.

Με παρακαταθήκες από τον πατέρα τους η δυναμική είσοδος της νέας γενιάς της οικογένειας Αγγελάκη το 1992, οδήγησε στην εξέλιξη της επιχείρησης σε μία σύγχρονη καθετοποιημένη βιομηχανική πτηνοτροφική μονάδα αλλά διατηρώντας παράλληλα τη φιλοσοφία μιας παραδοσιακής οικογενειακής επιχείρησης.

Στην συνέντευξη του στο tourismtoday ο Διευθύνων Σύμβουλος της φερώνυμης εταιρείας κ. Θάνος Αγγελάκης χαρτογραφεί τα επόμενα βήματα για τον κλάδο της πτηνοτροφίας και επισημαίνει τις αγκυλώσεις της αγοράς εν μέσω κορωνοιού.

Πλησιάζουμε 6 μήνες από την έναρξη της κρίσης του κορωνοϊού. Πόσο έχει επηρεάσει τον κλάδο σας ;

Οι έκτακτες συνθήκες στις οποίες καλούνται όλοι οι Έλληνες να ανταπεξέλθουν, επηρεάζουν, όπως είναι φυσικό, και τον κλάδο της πτηνοτροφίας.
Η αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης και γενικότερα η ύφεση που παρατηρείται στον τομέα του τουρισμού, προβληματίζει το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου, επηρεάζοντας τις πωλήσεις και τον προγραμματισμό.
Η Ε.Δ.Ο.Πτ., σε συνεργασία με τα μέλη της, έχει συλλέξει στοιχεία σχετικά με την επίδραση της πανδημίας στις πωλήσεις του κλάδου. Ήδη από την ανακοίνωση των μέτρων, εμφανίστηκε μείωση στον όγκο των πωλήσεων, στον τομέα του HORECA, η οποία σε ορισμένες πτηνοτροφικές επιχειρήσεις έφτασε το 40%. Όπως γίνεται αντιληπτό, μία τέτοια πτώση στον όγκο των πωλήσεων έχει επηρεάσει το σύνολο της αλυσίδας αξίας, φτάνοντας μέχρι τον παραγωγό.
Επιπλέον, η μείωση στον όγκο των διακινούμενων προϊόντων, που ήρθε σαν αποτέλεσμα της αναστολής της λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης, οδήγησε και σε αύξηση του κόστους των πωλήσεων, προκαλώντας πρόσθετα προβλήματα.

Τα οικονομικά μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα για την αντιμετώπιση της κρίσης έχουν συμβάλλει ρεαλιστικά στη στήριξη των επιχειρήσεων και αν όχι τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει ακόμη ;

Αν και αρχικά, οι ΚΑΔ του κλάδου δεν είχαν συμπεριληφθεί στους ενισχυόμενους, στη συνέχεια υπήρξε μέριμνα για τις πτηνοτροφικές επιχειρήσεις (μεταποίηση-ζωοτροφές). Εντούτοις, μέχρι σήμερα η πρωτογενής παραγωγή, δηλαδή η εκτροφή κοτόπουλου δεν έχει συμπεριληφθεί στις πληττόμενες επιχειρήσεις καθώς το Υπουργείο θεωρεί ότι δεν έχει ανασταλεί η λειτουργία τους.
Αυτό που δεν έχει γίνει αντιληπτό, είναι ότι ο κλάδος της πτηνοτροφίας βασίζεται στον Έλληνα παραγωγό, ο οποίος για να παραμείνει βιώσιμος πρέπει να στηριχθεί.
Καθολη τη διάρκεια της υγιεινολογικής κρίσης, λόγω της μείωσης των πωλήσεων, ο Έλληνας πτηνοτρόφος αδυνατούσε να διαθέσει το 40-60% από τα εκτρεφόμενα κοτόπουλα, καθώς μειώθηκε ο όγκος των σφάγειων λόγω της μειωμένης ζήτησης. Αυτό όπως ήταν αναμενόμενο οδήγησε σε ζημίες τις εκμεταλλεύσεις, οι οποίες δυσκολευονται να επανέλθουν, καθώς εκτός από την οικονομική ζημιά, καλούνται να καταβάλουν και το κόστος των νέων εκτροφών.
Σε κάθε περίπτωση, οφείλω να αναγνωρίσω ότι από την πρώτη στιγμή υπήρξε θετική ανταπόκριση και καλή διάθεση συνεργασίας εκ μέρους του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Βορίδη ώστε να συζητήσει μαζί μας τα ζητήματα που προέκυψαν στον κλάδο, λόγω του κορωνοϊού και να εξετάσει τις προτεινόμενες, από πλευράς μας, λύσεις.

Η συγκρότηση της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης πτηνοτροφίας Ελλάδος, πόσο έχει βοηθήσει τον κλάδο ;

Η Ε.Δ.Ο.Πτ. αποτελεί την έκφραση της ανάγκης των φορέων του κλάδου της πτηνοτροφίας για συλλογική εκπροσώπηση, σε μία πολλή σημαντική περίοδο για τον πρωτογενή τομέα στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Έχοντας την εμπειρία της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου, είναι πλέον αντιληπτό, από το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων του κλάδου, ότι η εκπροσώπηση στα κέντρα λήψης των αποφάσεων είναι επιβεβλημένη, αν θέλουμε η ελληνική πτηνοτροφία να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να εμφανίζει επάρκεια. Όπως αντιλαμβάνεστε η εκπροσώπησή μας θα είναι συντονισμένη και θα στηρίζεται σε τεχνοκρατικά κριτήρια, με γνώμονα την βελτίωση του κλάδου συνολικά.

Ποιοι είναι οι στόχοι της διεπαγγελματικής για το επόμενο χρονικό διάστημα;

Όπως προανέφερα, πρωταρχικός στόχος είναι η συλλογική και συντονισμένη εκπροσώπηση του κλάδου σε όλα τα σημεία λήψης αποφάσεων, στην Ελλάδα και διεθνώς.
Πέραν αυτού, στοχεύουμε στη δημιουργία μίας πλατφόρμας όπου θα συγκεντρώνονται όλα τα στοιχεία του κλάδου, οι μεταβολές, οι τάσεις και οι προοπτικές που καταγράφονται, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς. Πρόκειται για ένα εργαλείο το οποίο θα διατίθεται στα μέλη μας ως βοήθημα στη χάραξη της στρατηγικής τους. Τα στοιχεία αυτά θα αποτελούν τη βάση συζήτησης, έρευνας και χάραξης πολιτικής, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, τους σχετικούς επιστήμονες και τους ειδικούς συνεργάτες μας. Σκοπός είναι η ελληνική πτηνοτροφία να καταφέρει να αποκτήσει συγκριτικό πλεονέκτημα, έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού, μέσα από την υιοθέτηση καινοτόμων μεθόδων εκτροφής. Στο πλαίσιο αυτό, η Ε.Δ.Ο.Πτ. φιλοδοξεί να είναι το όχημα διάχυσης της γνώσης και της καινοτομίας στις ελληνικές πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και επιχειρήσεις. Το βασικό μέλημα της Ε.Δ.Ο.Πτ. είναι η αναγνώριση και η διάδοση του «Ελληνικού κοτόπουλου» σε συγκεκριμένες αγορές, ώστε να ανοίξει το μερίδιο της αγοράς και να ωφεληθούν από αυτό όλες οι ελληνικές πτηνοτροφικές επιχειρήσεις.
Πλέον, η ελληνική αγορά δεν πρέπει να αποτελεί τον μοναδικό στόχο των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο κοτόπουλο. Η πρόσφατη κρίση με την πανδημία του κορωνοϊού το απέδειξε και πάλι.
Είναι επιτακτική η ανάγκη για εξωστρέφεια. Στόχος μας είναι να διεκδικήσουμε με επαγγελματισμό το μερίδιο που μας αντιστοιχεί στις διεθνείς αγορές. Άλλωστε, τα προϊόντα μας είναι ποιοτικά, ασφαλή και συμμορφώνονται με αυστηρά πρότυπα. Οι συνθήκες είναι ώριμες για την ανάπτυξη εξαγωγικής δραστηριότητας, από τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Όλα αυτά βέβαια θα γίνουν εφόσον καταφέρουμε να αναδείξουμε την αξία του «Ελληνικού κοτόπουλου».
Η Ελλάδα είναι ένα παγκόσμιο «Brand» που παραπέμπει στο μεσογειακό τρόπο ζωής και διατροφής. Οι τουρίστες επισκέπτονται τη χώρα μας για τον ήλιο, τη θάλασσα και το ποιοτικό φαγητό. Έχοντας την πεποίθηση ότι το ελληνικό κοτόπουλο είναι από τα πλέον ποιοτικά παραγόμενα προϊόντα, παγκοσμίως, είναι σημαντικό να το συστήσουμε στους ξένους καταναλωτές και να τους πείσουμε για την υπεροχή του σε ποιότητα και γεύση.
Το βασικό μέλημα της Ε.Δ.Ο.Πτ. είναι η αναγνώριση και η διάδοση του «Ελληνικού κοτόπουλου» σε συγκεκριμένες αγορές, ώστε να ανοίξει το μερίδιο της αγοράς και να ωφεληθούν από αυτό όλες οι ελληνικές πτηνοτροφικές επιχειρήσεις.

Πώς βλέπετε το μέλλον της πτηνοτροφίας στην Ελλάδα; Υπάρχουν προοπτικές και αν ναι ποιες είναι αυτές;

Το ελληνικό κοτόπουλο αποτελεί ένα προϊόν αναγνωρίσιμο από τον Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος εμπιστεύεται τις ελληνικές πτηνοτροφικές επιχειρήσεις. Είναι ένα αγαθό το οποίο είναι συμβατό με τον σύγχρονο τρόπο ζωής και διατροφής και για αυτό κερδίζει διαρκώς την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Η ελληνική πτηνοτροφία ως κλάδος έχει ιστορία και θα έχει και μέλλον. Οι φορείς του κλάδου έχουν μεγάλη παράδοση την οποία τιμούν και μετουσιώνουν σε έργο επιδεικνύοντας σεβασμό προς τον άνθρωπο, είτε πρόκειται για τον παραγωγό, είτε για τον καταναλωτή.
Για τους λόγους αυτούς πιστεύω ότι υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου στην Ελλάδα, αλλά πιστεύω περισσότερο στις ευκαιρίες που έχει ο κλάδος στις διεθνείς αγορές τις οποίες και πρέπει να διεκδικήσει.
6. Πιστεύετε ότι τα προϊόντα ελευθέρας βοσκής ή τα βιολογικά είναι το μέλλον ή αφορούν μια μικρή ομάδα καταναλωτών;
Η αγορά των προϊόντων ελευθέρας βοσκής και των βιολογικών προϊόντων αυξάνεται όσο οι καταναλωτές στρέφονται προς έναν εναλλακτικό τρόπο διατροφής που προάγει την υγεία και την ευεξία τους. Στο πλαίσιο αυτό όλα τα κοτόπουλα ειδικής εκτροφής έχουν και θα συνεχίσουν να προσελκύουν μερίδα καταναλωτών.
Εκτός από τα προϊόντα ελευθέρας βοσκής και τα βιολογικά θα πρέπει να αναφέρω ότι υπάρχουν και άλλα ελληνικά προϊόντα κοτόπουλου, τα οποία διαφοροποιούνται αναλόγως του τρόπου εκτροφής και παραγωγής, παράγονται με σεβασμό στο περιβάλλον και χαρακτηρίζονται ως προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας.
Ο Έλληνας καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι το σύνολο των ελληνικών πτηνοτροφικών επιχειρήσεων εφαρμόζει αυστηρά πρότυπα για την ασφάλεια των τροφίμων, επενδύοντας σε σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό και σε μονάδες παραγωγής, εφαρμόζοντας καθολικά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.