Καθαρά κέρδη ύψους 9,8 δισ. δολαρίων για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία αναμένει το 2023 η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).
Η Ένωση αναμένει σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της IATA, Willie Walsh ότι φέτος θα ταξιδέψουν 4,35 δισεκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που πλησιάζει τα 4,54 δισεκατομμύρια που πέταξαν το 2019.
Ο Willie Walsh δήλωσε σχετικά:
Η εκτίμηση για την οικονομική απόδοση των αεροπορικών εταιρειών το 2023 ξεπερνά τις προσδοκίες. Η ισχυρότερη κερδοφορία υποστηρίζεται από αρκετές θετικές εξελίξεις. Η Κίνα ήρε τους περιορισμούς για τον COVID-19 νωρίτερα μέσα στο έτος από ό,τι αναμενόταν. Τα έσοδα από φορτία παραμένουν πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα, παρόλο που ο όγκος των εμπορευμάτων παραμένει μειωμένος. Και, από την πλευρά του κόστους, υπάρχει κάποια ανακούφιση. Οι τιμές των καυσίμων αεροσκαφών, αν και εξακολουθούν να είναι υψηλές, έχουν μετριαστεί κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, είπε:
Όπως τόνισε, το περιθώριο καθαρού κέρδους είναι μόλις 1,2%, αλλά σίγουρα είναι ένα σημαντικό επίτευγμα, καθώς επιτεύχθηκε σε μια περίοδο σοβαρών οικονομικών αβεβαιοτήτων και έρχεται μετά τις μεγαλύτερες απώλειες στην ιστορία της αεροπορίας (183,3 δισ. δολάρια καθαρών ζημιών για την περίοδο 2020-2022, με μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους -11,3% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου). Να σημειωθεί ότι η αεροπορική βιομηχανία εισήλθε στην κρίση του COVID-19 στο τέλος ενός ιστορικού σερί κερδών που σημείωσε μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους 4,2% για την περίοδο 2015-2019. Γι αυτό, τόνισε ο Γενικός Διευθυντής της ΙΑΤΑ, αυτό το καθαρό περιθώριο κέρδους 1,2% είναι κάτι που αξίζει να γιορτάσουμε!
Αλλά με τις αεροπορικές εταιρείες να βγάζουν μόλις 2,25 $ ανά επιβάτη κατά μέσο όρο, η αναστροφή των κατεστραμμένων ισολογισμών και η παροχή βιώσιμων αποδόσεων των κεφαλαίων στους επενδυτές θα συνεχίσει να αποτελεί πρόκληση για πολλές αεροπορικές εταιρείες, δήλωσε ο κ.Walsh.
Τα έσοδα αυξάνονται (9,7%) ταχύτερα από τα έξοδα (8,1%), ενισχύοντας την κερδοφορία.
Οι κίνδυνοι
Το οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον ενέχει αρκετούς κινδύνους για τις προοπτικές των αερομεταφορών.
Η κερδοφορία του κλάδου είναι εύθραυστη και θα μπορούσε να επηρεαστεί (θετικά ή αρνητικά) από διάφορους παράγοντες.
Ειδικότερα, όπως τονίστηκε στη συνέλευση, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη:
Τα μέτρα καταπολέμησης του πληθωρισμού ωριμάζουν με διαφορετικούς ρυθμούς στις αγορές.
Οι κεντρικές τράπεζες ορίζουν τα βέλτιστα επίπεδα για τα επιτόκια ώστε να έχουν το μέγιστο αποτέλεσμα στη μάχη κατά του πληθωρισμού, αποφεύγοντας ταυτόχρονα να οδηγήσουν τις οικονομίες σε ύφεση. Μια μείωση των επιτοκίων θα μπορούσε να τονώσει τις αγορές και να διαμορφώσει μια ισχυρότερη προοπτική στο τέλος του έτους. Ομοίως, ο κίνδυνος ύφεσης παραμένει. Εάν η ύφεση οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας, οι προοπτικές του κλάδου θα μπορούσαν να αλλάξουν αρνητικά.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν έχει σημαντικό αντίκτυπο στην κερδοφορία για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες.
Μια απρόβλεπτη -επί του παρόντος- ειρήνη, ωστόσο, θα μπορούσε να έχει θετικές επιπτώσεις στο κόστος με χαμηλότερες τιμές πετρελαίου, αλλά και με λιγότερα έξοδα από μια ενδεχόμενη άρση ή χαλάρωση των περιορισμών στον εναέριο χώρο. Μια κλιμάκωση, ωστόσο, πιθανότατα θα είχε αρνητικές προοπτικές για την παγκόσμια αεροπορία. Ήδη ευρύτερες γεωπολιτικές εντάσεις επιβαρύνουν το διεθνές εμπόριο και οποιαδήποτε κλιμάκωση τέτοιων εντάσεων αντιπροσωπεύει αρνητικό κίνδυνο για τις προοπτικές του κλάδου.
Τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας συνεχίζουν να επηρεάζουν το παγκόσμιο εμπόριο και τις επιχειρήσεις.
Οι αλυσίδες εφοδιασμού μετατοπίζονται για να καλύψουν τα κενά στην ανθεκτικότητα που προκαλούνται από τις τρέχουσες γεωπολιτικές εντάσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίστηκαν κατά τη διάρκεια του COVID-19. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επηρεαστεί άμεσα από ρήξεις στην αλυσίδα εφοδιασμού εξαρτημάτων αεροσκαφών, τις οποίες οι κατασκευαστές αεροσκαφών και κινητήρων δεν κατάφεραν να επιλύσουν. Αυτό επηρεάζει αρνητικά την παράδοση νέων αεροσκαφών και την ικανότητα των αεροπορικών εταιρειών να συντηρούν και να αναπτύσσουν υπάρχοντες στόλους.
Οι ρυθμιστικές επιβαρύνσεις κόστους κινδυνεύουν να αυξηθούν από τις ολοένα και πιο παρεμβατικές ρυθμιστικές αρχές.
Ειδικότερα, ο κλάδος θα μπορούσε να επιβαρυνθεί με επιπλέον κόστη από τους κανονισμούς για τα δικαιώματα των επιβατών, αντίστοιχους με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 261/2004, που εξετάζουν διάφορες κυβερνήσεις. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, αυτές οι παρεμβάσεις είναι “τιμωρητικές” χωρίς να αντιμετωπίζουν τις καθυστερήσεις.