Πέντε περιφέρειες της χώρας πρωταγωνιστούν στον εισερχόμενο τουρισμό κερδίζοντας το 80- 90% των επισκέψεων, διανυκτερεύσεων και εισπράξεων, σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για το 2016.
Η Γερμανία και η Βρετανία συνεχίζουν να συγκαταλέγονται στο top 3 των αγορών σε όλες τις Περιφέρειες σε διανυκτερεύσεις και εισπράξεις, ενώ ΗΠΑ και Κύπρος έχουν ισχυρή παρουσία στην Αττική.
Οι δημοφιλής Περιφέρειες των τουριστών είναι το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη, η Κεντρική Μακεδονία, η Αττική και τα Ιόνια Νησιά.
Αρκετά μεγάλη διαφοροποίηση από όλες τις Περιφέρειες έχει αυτή της Αττικής, όπου οι τρεις μεγαλύτερες αγορές και στους τρεις δείκτες (επισκέψεων, διανυκτερεύσεων και εισπράξεων) είναι η Βρετανική, η Αμερικάνικη και η Κυπριακή.
Oι καλύτεροι τουρίστες μας
Γερμανοί και Βρετανοί είναι οι καλύτεροι τουρίστες μας, ενώ ακολουθούν Ιταλοί, Γάλλοι και Αμερικανοί.
Από Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, ΗΠΑ και Ιταλία 39,4% των Επισκέψεων, 47,8% των Διανυκτερεύσεων και 50,3% των Εισπράξεων.
Οι Γερμανοί επιλέγουν προορισμούς με “ήλιο και θάλασσα” ιδιαίτερα σε Κρήτη, Μακεδονία και Νότιο Αιγαίο, ξοδεύουν τα περισσότερα ανα επίσκεψη (σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας) €624 εναντι €449, έχουν οριακά χαμηλότερη ημερήσια δαπάνη €65 έναντι €67 και υψηλή διάρκεια παραμονής 9,7. έναντι 6,7 στο σύνολο της χώρας.
Οι Βρετανοί τουρίστες επιλέγουν προορισμούς με “ήλιο και θάλασσα” ιδιαίτερα σε Ιόνια νησιά, Νότιο Αιγαίο και Κρήτη.
Ξοδεύουν ανα επίσκεψη (σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας) €606 εναντι €449, έχουν υψηλή ημερήσια δαπάνη €73 έναντι €67 και μέση διάρκεια παραμονής 8,3 έναντι 6,7 στο σύνολο της χώρας.
Λόγω των διαφορετικών αγορών που δέχεται η κάθε Περιφέρεια και του διαφορετικού προφίλ των επισκεπτών, παρατηρείται ότι αν και η Κεντρική Μακεδονία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό επισκέψεων, το Νότιο Αιγαίο και η Κρήτη υπερτερούν σε αριθμό διανυκτερεύσεων και εισπράξεων.
Σε εισπράξεις επίσης υπερτερεί η Αττική, ενώ μικρή υστέρηση έναντι της Κεντρικής Μακεδονίας έχουν τα Ιόνια Νησιά.
Επίσης, οι 5 αυτές Περιφέρειες δέχονται το 82% των επισκέψεων (28,4 εκ. στο σύνολο της χώρας), το 85% των διανυκτερεύσεων (190,4 εκ.) και το 88% των Εισπράξεων (€ 12,7 δισ.)
Ο κάθε επισκέπτης της Ελλάδας (που αντιστοιχεί σε μια άφιξη) κατά μέσο όρο επισκέπτεται 1 έως 1,2 Περιφέρειες.
Εξαίρεση αποτελούν οι επισκέπτες από ΗΠΑ (1,75 επισκέψεις ανά επισκέπτη) και από Λοιπές Χώρες (1,24) και οι 2 αυτές αγορές είναι long haul και προφανώς προσπαθούν σε ένα ταξίδι στην Ελλάδα να επισκεφθούν το μέγιστο αριθμό προορισμών που τους ενδιαφέρει.
Από την άλλη πλευρά, τον μικρότερο αριθμό επισκέψεων έχουν οι επισκέπτες από ΠΓΔΜ (1,00), Βουλγαρία (1,02), Ρουμανία (1,06) και Σερβία (1,07).
Αντίθετα οι επισκέπτες από τις επίσης γειτονικές Αλβανία (1,15) και Τουρκία (1,13) επισκέπτονται περισσότερες Περιφέρειες.
Σε Μακεδονία και Θράκη δυο από τις τρεις αγορές με τον μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών είναι από τις Βαλκανικές χώρες.
Οι Περιφέρειες που δέχονται τουρισμό «Ήλιος και Θάλασσα» έχουν την υψηλότερη Δαπάνη ανά Επίσκεψη και ανά Διανυκτέρευση. Η Μακεδονία και η Θράκη την χαμηλότερη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εικόνα που αναδεικνύεται από την ανάλυση των βασικών δεικτών:
Δαπάνη ανά Επίσκεψη, Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση και Μέση Διάρκεια Παραμονής.
Οι Περιφέρειες που κατεξοχήν δέχονται τουρισμό «Ήλιος και Θάλασσα», δηλαδή το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και τα Ιόνια Νησιά έχουν τις υψηλότερες τιμές και στους τρεις δείκτες.
Μάλιστα, και στις τρεις Περιφέρειες, ο δείκτης Δαπάνης ανά Επί- σκεψη είναι κυμαίνεται από € 600 και πάνω, έναντι € 449 στο σύνολο της χώρας.
Αντίθετα στις Περιφέρειες που συνορεύουν με τις Βαλκανικές χώρες παρατηρούνται οι χαμηλότερες ή από τις χαμηλότερες τιμές και στους τρεις δείκτες.
Επίσης, η Περιφέρεια Αττικής έχει σχετικά χαμηλή Δαπάνη ανά Επίσκεψη, παρά το ότι η Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση είναι μάλλον υψηλή, λόγω της μικρής διάρκειας παραμονής των επισκεπτών.
Δεδομένης λοιπόν της αύξησης του τουριστικού ρεύματος από τις Βαλκανικές χώρες προς τις βό- ρειες Περιφέρειες που συνορεύουν με αυτές, καθώς και της αύξησης του ρεύματος city break προς Αθήνα, είναι εύλογο να παρατηρείται μείωση της Δαπάνης ανά Επίσκεψη και της Μέσης Κατά Κεφαλήν Δαπάνης.