
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Δεκάδες κρουαζιερόπλοια που επρόκειτο να σταματήσουν στην Ισλανδία ακυρώνουν τα ταξίδια τους, λόγω του νέου τέλους υποδομής που επέβαλε η κυβέρνηση από την 1η Ιανουαρίου.
Οι επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται την Ισλανδία αντιμετωπίζουν τώρα ένα νέο κόστος καθώς εξερευνούν τα μαγευτικά τοπία της.
Από αυτό τον μήνα, όποιος φθάνει σε λιμάνι της Ισλανδίας θα πρέπει να πληρώσει περίπου 17 ευρώ την ημέρα ανά άτομο.
“Μπούμερανγκ” η απόφαση
Αν και η κυβέρνηση περίμενε ότι θα κέρδιζε περίπου 9,7 εκατομμύρια ευρώ, αυτό της γύρισε μπούμερανγκ, καθώς οι γραμμές κρουαζιέρες μειώνουν τα δρομολόγια στην χώρα.
Ο νέος τουριστικός φόρος είναι ημερήσιος, που σημαίνει ότι οι επιβάτες που επισκέπτονται περισσότερα από ένα λιμάνια της Ισλανδίας θα πληρώνουν κάθε φορά, είτε επιλέξουν να αποβιβαστούν είτε όχι και ανεξάρτητα από το αν διανυκτερεύουν ή όχι.
Η εισφορά ισχύει για όλες τις γραμμές κρουαζιέρας ανεξάρτητα από το πότε έγιναν οι κρατήσεις για ταξίδια σηματοδοτώντας αλλαγές στη φορολογία για τα διεθνή κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τη χώρα.
Αυτός φόρος δεν αναμένεται να επιφέρει σημαντική επιβάρυνση στους πλοιοκτήτες, οι οποίοι ήδη πληρώνουν τέλη διαμονής.
Μόλις τις πρώτες εβδομάδες του έτους, οι αρχές σε πολλά λιμάνια δήλωσαν ότι περισσότερες από 80 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων ακυρώθηκαν σε σύγκριση με πέρυσι, όπως και ορισμένα πλοία που ήταν προγραμματισμένα για το 2026.
Το νέο τέλος είναι η απάντηση στον κλιμακούμενο αντίκτυπο του τουρισμού
Το νέο τέλος της Ισλανδίας εισήχθη ως απάντηση στον κλιμακούμενο αντίκτυπο του τουρισμού στις υποδομές και τους πόρους της χώρας και αφορά τα μέτρα βιωσιμότητας.
Η Ισλανδία, η οποία έχει πληθυσμό 376.000 κατοίκων, είδε σχεδόν 320.000 αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας στην πρωτεύουσα της, το Ρέικιαβικ μόνο το 2024, ξεπερνώντας το ρεκόρ του προηγούμενου έτους, σχεδόν 300.000.
Ωστόσο, αυτή η άνοδος έχει φέρει τους τοπικούς τουριστικούς φορείς σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας πληρώνουν ελάχιστους φόρους, όπως τέλη λιμανιών και φάρων.
Το υπουργείο Οικονομικών της χώρας υποστήριξε ότι ο νέος φόρος στοχεύει στην ισορροπία των όρων ανταγωνισμού για τις εγχώριες και ξένες τουριστικές επιχειρήσεις.
Οι φορείς ανησυχούν και πιέζουν
Παρά την πιθανή ώθηση των εσόδων, ορισμένοι παράγοντες του κλάδου εκφράζουν ανησυχίες.
Ο Sigurður Jökull Ólafsson, Πρόεδρος της Cruise Iceland, ανέφερε αισθητή μείωση στις κρατήσεις σε ορισμένα λιμάνια, με ορισμένες τοποθεσίες να παρουσιάζουν πτώση έως και 17%.
Τα μικρότερα λιμάνια, ιδιαίτερα στις αγροτικές περιοχές, έχουν πληγεί σκληρά, με ένα λιμάνι στα Δυτικά Φιόρδ να έχει μείωση των επισκέψεων από 30 σε μόλις 12.
Ενώ μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας όπως η MSC Cruises και η Fred Olsen Cruise Lines έχουν επιβεβαιώσει ότι τα ταξίδια τους στην Ισλανδία θα συνεχιστούν όπως είχαν προγραμματιστεί, η εισαγωγή του τέλους υποδομής προκαλεί “κυματισμούς” σε ολόκληρο τον κλάδο.
Ο Sigurður Jökull Ólafsson επέκρινε την απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης να εφαρμόσει το τέλος αναδρομικά, δηλώνοντας ότι θέτει προκλήσεις για τους φορείς εκμετάλλευσης, τα λιμάνια και τις τοπικές επιχειρήσεις.
Η Cruise Iceland ασκεί πίεση επί του παρόντος για τροποποιήσεις στη νομοθεσία από τη νέα κυβέρνηση, προτείνοντας ότι το τέλος θα πρέπει να ισχύει μόνο για ταξίδια που πωλούνται μετά την ημερομηνία εφαρμογής του ή ότι θα πρέπει να μειωθεί σημαντικά για να μετριαστεί ο αντίκτυπος.
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) εξέφρασε επίσης ανησυχίες, χαρακτηρίζοντας το τέλος ως δυσανάλογο σε σύγκριση με παρόμοιες χρεώσεις στον ταξιδιωτικό τομέα και τονίζοντας ότι τα έσοδα που παράγονται δεν ωφελούν επαρκώς τις ισλανδικές αγροτικές κοινότητες.
Ο οργανισμός προτρέπει την κυβέρνηση να συνεργαστεί με τις τοπικές αρχές για να δημιουργήσει μια ισορροπημένη προσέγγιση που να υποστηρίζει τόσο τον τουρισμό όσο και τις τοπικές κοινωνίες.
Η συζήτηση γύρω από το τέλος υποδομής συνεχίζεται, με τους ενδιαφερόμενους φορείς να υποστηρίζουν προσαρμογές που θα μπορούσαν να προστατεύσουν την αναπτυσσόμενη βιομηχανία κρουαζιέρας της Ισλανδίας διασφαλίζοντας παράλληλα δίκαιη μεταχείριση των τοπικών τουριστικών φορέων.