Σύνταξη: tourismtoday.gr
Υψηλές επιδόσεις κατέγραψε το 2023 το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων «Γ. Δασκαλογιάννης», μετρώντας 3.580.603 επιβάτες, σε σχέση με τους 3.229.335 του 2022, αριθμοί που αντιστοιχούν σε αύξηση 11%.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO) που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας τουρισμού του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων – ΜΑΙΧ (Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης).
Το top 10 των χωρών
Οι πρώτες 10 χώρες όσον αφορά τις συνολικές αφίξεις και αναχωρήσεις αεροσκαφών κατά την περίοδο από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο, είναι:
- Ηνωμένο Βασίλειο (2.900 αεροσκάφη, 20,4% του συνόλου)
- Γερμανία (1.951 αεροσκάφη, 13,7% του συνόλου)
- Δανία (1.923 αεροσκάφη, 13,5% του συνόλου)
- Νορβηγία (1.699 αεροσκάφη, 11,9% του συνόλου)
- Πολωνία (1.420 αεροσκάφη, 10% του συνόλου)
- Σουηδία (1.324 αεροσκάφη, 9,3% του συνόλου)
- Φινλανδία (1.264 αεροσκάφη, 8,9% του συνόλου)
- Ιταλία (719 αεροσκάφη, 5% του συνόλου)
- Γαλλία (519 αεροσκάφη, 3,6% του συνόλου)
- Βέλγιο (482 αεροσκάφη, 3,3% του συνόλου)
Σημειώνεται ότι τα ποσοστά προέκυψαν από σύνολο 14.201 αφίξεων αεροσκαφών από τις παραπάνω 10 χώρες για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Οι κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες
Ως προς την κορυφαία δεκάδα αεροπορικών εταιρειών (χειριστών) του αερολιμένα Χανίων, για τους θερινούς μήνες, αυτή διαμορφώνεται ως εξής:
- Ryanair Group
- easyJet
- SAS Scandinavian Airlines
- TUI Group
- Norwegian
- Jettime
- Sunclass Airlines
- Finnair
- Aegean Group
- Condor
Όπως προκύπτει από την παραπάνω κατάταξη, η κορυφαία δεκάδα απαρτίζεται από τα παρακάτω είδη αερομεταφορέων:
- 3 αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους (Ryanair, easyJet, Norwegian)
- 3 αεροπορικές εταιρείες legacy– flag carriers (SAS, Finnair, AEGEAN)
- 3 αεροπορικές εταιρείες ταξιδιών αναψυχής (TUI, Sunclass, Condor) και
- 1 αποκλειστικά charter (Jettime).
Η ναυαρχίδα του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, Ryanair, παρέμεινε και φέτος στην πρώτη θέση των χειριστών του αερολιμένα, με 36 διεθνείς προορισμούς.
Σε ό,τι αφορά την easyJet, ο ευρωπαϊκός αερομεταφορέας, συνέδεσε και φέτος τα Χανιά με τους κλασικούς προορισμούς που εκτέλεσε και τις τρεις προηγούμενες χρονιές (2020, 2021, 2022), όπως Βερολίνο, Μασσαλία, Νίκαια, Λονδίνο Γκάτγουικ καθώς και Λυών, Μιλάνο Μαλπένσα.
Η σκανδιναβική SAS παρέμεινε και φέτος μία από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες του αερολιμένα Χανίων και για τη φετινή περίοδο.
Το TUI Group, ο κορυφαίος όμιλος ταξιδιωτικών υπηρεσιών, συνέδεσε το «Δασκαλογιάννης» με την κεντρική (Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Οστένδη) και βόρεια Ευρώπη (Σκανδιναβία) καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο (Λονδίνο Γκάτγουικ, Μπέρμιγχαμ, Μάντσεστερ, Ντόνκαστερ).
Εισοδηματική κατηγοριοποίηση
Διαμορφώνοντας την εισοδηματική κατηγοριοποίηση για τις αεροπορικές εταιρείες, εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα, βάσει της έρευνας.
Η Ryanair, η Norwegian και η Condor, όπως παρατηρείται από τα δεδομένα, μεταφέρουν τουρίστες σχετικά χαμηλού εισοδηματικού επιπέδου σε σχέση με τις υπόλοιπες της μελέτης. Σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να τονιστεί ότι η Ryanair φαίνεται ότι μεταφέρει τουρίστες όλων των εισοδηματικών επιπέδων, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις έρευνες των προηγούμενων χρόνων.
Περίπου το 51% των τουριστών που μετέφερε η Jettime, ήταν μεσαίου εισοδήματος. Παρόμοιο ποσοστό κατέγραψε και η Condor, ενώ όπως τονίστηκε προηγουμένως λίγο πιο κάτω βρίσκεται η Ryanair.
Αρκετά υψηλά εισοδήματα επιβατών – τουριστών σημείωσαν η SAS Scandinavian Airlines, η TUI, η Sunclass, η Finnair καθώς και η Aegean. Πιο συγκεκριμένα, ο φινλανδικός αερομεταφορέας (Finnair) σημείωσε 70%.
Όσον αφορά την κατηγορία των Super Rich (πολύ υψηλών εισοδημάτων) οι τρεις σκανδιναβικές αεροπορικές εταιρείες της δεκάδας (SAS, Norwegian, Sunclass) σημείωσαν ποσοστά άνω του 32%.
Εν κατακλείδι, όσον αφορά τη συσχέτιση των εισοδημάτων, αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση των προαναφερθέντων αεροπορικών εταιρειών, όπου απέχουν σημαντικά από τον μέσο όρο, μεταφέροντας τουρίστες με πολύ υψηλά εισοδήματα. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που επιχείρησαν στο «Δασκαλογιάννης» το 2023, έχουν ποικιλία και εύρος στα εισοδήματα, για αυτό και αναφέρονται οι πιο αξιοσημείωτες περιπτώσεις.
Πόσο έμειναν
Σχετικά με τις διανυκτερεύσεις των τουριστών που διέμειναν στην Κρήτη και αναχώρησαν από τον αερολιμένα Χανίων, μπορούν να γίνουν οι παρακάτω παρατηρήσεις.
Ο μέσος όρος διαμονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών της δεκάδας που αποτελούν αντικείμενο της παρούσας έρευνας, είναι λίγο παραπάνω από 10 ημέρες.
Η Norwegian αναδείχθηκε πρώτη με τους επιβάτες της να διαμένουν στο νησί σχεδόν 12 ημέρες, αριθμός που βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων. Δεύτερη έρχεται η SAS Scandinavian Airlines με τους επιβάτες που μεταφέρει να διαμένουν 10 ημέρες. Σημειώνεται σε αυτό το σημείο, ότι η British Airways όπου αναδεικνυόταν στην πρώτη τριάδα των τουριστών με τις περισσότερες μέρες διανυκτερεύσεων από τότε που ξεκίνησε η έρευνα του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου, φέτος δεν βρίσκεται σε αυτή την λίστα.
Αξιοσημείωτη είναι και η περίπτωση των easyJet, Condor και TUI (9-10 μέρες), καθώς οι επιβάτες τους βρίσκονται κοντά στη μέση διανυκτέρευση στο νησί.
Χαμηλά και κάτω από τον μέσο όρο βρίσκονται οι Finnair, Aegean, Ryanair και Jettime (χαμηλότερος μέσος όρος διανυκτερεύσεων) καθώς οι πελάτες τους διανυκτερεύουν, κατά μέσο όρο, 7-9 ημέρες στην Κρήτη.
Συνολικά, για το 2023 παρατηρείται μείωση στις ημέρες διανυκτερεύσεων σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, με την τάση να δείχνει ότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες έπεσαν αρκετά σε σχέση με το 2022 (Sunclass), κάποιες άλλες ανέβηκαν (Norwegian), ενώ υπήρξαν και αυτές που παρέμειναν σταθερά χαμηλά (Aegean). Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η Aegean εκτελεί πτήσεις τσάρτερ σε συνεργασία με την TUI, οπότε σίγουρα υπάρχει επιρροή στις ημέρες λόγω των πακέτων διακοπών, πολλές φορές εβδομαδιαίων, που προσφέρει η TUI.
Η σύγκριση με το 2019 και το 2022
Η φετινή περίοδος πτήσεων και δραστηριοποίησης των αεροπορικών εταιρειών για τον Αερολιμένα Χανίων, είναι μία σαφώς εξαιρετική, ιδίως σε σύγκριση με την αντίστοιχη τόσο του 2019, όσο και του 2022.
Οι δύο συγκρίσεις που είναι ωφέλιμες να γίνονται είναι με τα έτη 2019 και 2022. Το μεν έτος 2019 ήταν το τελευταίο κανονικό έτος πριν από την έλευση της πανδημίας και η τουριστική περίοδος είχε ξεκινήσει πιο νωρίς, ως συνήθως, ενώ το 2022 ήταν το έτος που η επιβατική κίνηση έφτασε σε επίπεδα πάρα πολύ υψηλά (όσον αφορά τόσο το «Δασκαλογιάννης» όσο και παγκόσμια τον αεροπορικό κλάδο), αφού είχαν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που υπήρχαν εξαιτίας της πανδημίας. Παρόλα αυτά, το 2022 ήταν πιο «συμπυκνωμένο» έτος, αφού οι περιορισμοί το πρώτο εξάμηνο δεν είχαν αρθεί στο σύνολο τους. Οπότε η διασπορά του 2023, είναι πιο φυσιολογική σε σχέση με το 2022.
Τοποθετώντας σε σύγκριση το 2023 με τα έτη 2019 και 2022, η επιβατική κίνηση και τα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών έχουν αποκατασταθεί πλήρως. Οι γραμμές που εξυπηρετήθηκαν από και προς το «Δασκαλογιάννης» είναι αποκατεστημένες και ανεπτυγμένες, ενώ οι αριθμοί των επιβατών έχουν ομαλοποιηθεί, έχοντας αυξητική τάση.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Fraport Greece, ο αερολιμένας Χανίων το 2023 υποδέχτηκε 3.580.603 επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 11% σε σχέση με το 2022 (3.229.335).