Eρευνητικό κέντρο αριστείας, εξειδικευμένο σε ναυτιλιακά θέματα, θα λειτουργήσει από τις αρχές του νέου έτους (2018) στον Πειραιά, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, ενώ αντίστοιχο κέντρο αριστείας για τις ναυτιλιακές μεταφορές και τον τουρισμό, πρόκειται να συσταθεί στη Ρόδο και ακόμη ένα για την οδική ασφάλεια και τους αυτοκινητοδρόμους, στον Βόλο.
Σύμφωνα με τον διευθυντή του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, Ευάγγελο Μπεκιάρη, την απόφαση έλαβε το ΔΣ του Ινστιτούτου και από τη νέα χρονιά το κέντρο αριστείας ναυτιλιακών Πειραιά θα εγκατασταθεί σε υποδομές που παραχωρεί το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, σε συνεργασία με τον δήμο, το πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Πειραιά.
Ήδη, έχει εκφραστεί εφοπλιστικό ενδιαφέρον για τα έργα που θα εκπονεί το κέντρο, ωστόσο, προς το παρόν, οι εργασίες του θα έχουν ως επίκεντρο την έρευνα. «Θέλαμε αυτήν τη συνεργασία γιατί είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με τον ΟΛΘ έχουμε ήδη εδώ και χρόνια συνεργασίες. Μιλάμε για έναν καλύτερο συντονισμό λιμανιού και πόλης και για ηλεκτροκίνηση» ανέφερε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Μπεκιάρης.
Το κέντρο αριστείας ναυτιλιακών μεταφορών και τουρισμού της Ρόδου θα λειτουργήσει, επίσης, μέσα στο 2018, καθώς έχουν ήδη υπογραφεί σχετικές συμφωνίες με την περιφέρεια, τον δήμο, τις σχολές τουριστικών επαγγελμάτων και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ενώ θα φιλοξενηθεί σε εγκαταστάσεις του ΙΜΕΤ /ΕΚΕΤΑ στο νησί.
«Η αρχική ιδέα είναι να δημιουργηθούν δυνατές ομάδες αριστείας, με ερευνητικό προσωπικό που διαθέτει το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ και συνεργαζόμενους φορείς, ώστε να αναπτυχθεί ένας πόλος αριστείας που θα μπορεί να προσφέρει στους τομείς δραστηριότητας των κέντρων και στην καλύτερη λειτουργία των λιμανιών» σημείωσε ο κ. Μπεκιάρης.
Στον Βόλο, το κέντρο οδικής ασφάλειας και αυτοκινητοδρόμων θα λειτουργήσει την επόμενη χρονιά σε εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Αγροβιοτεχνολογίας του ΕΚΕΤΑ, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και τα έργα του θα αφορούν κυρίως επαγγελματίες του χώρου των logistics και συγκοινωνιολόγους.
Ο κ. Μπεκιάρης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για τις δράσεις του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, τόνισε ότι το Ινστιτούτο, στα 15 χρόνια λειτουργίας του, έχει καταφέρει να σταθεροποιήσει τον κύκλο εργασιών του στα 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, και έχει αποφέρει στην Ελλάδα περί τα 45 εκατομμύρια. Είναι το πρώτο ινστιτούτο της χώρας σε προσέλκυση έργων χρηματοδοτούμενων από ευρωπαϊκά προγράμματα (56 ενεργά έργα στο Horizon 2020) και είναι ένα από τα 10 καλύτερα ερευνητικά κέντρα της ΕΕ. Διαθέτει 61 ερευνητές στους τομείς ανάπτυξης τεχνολογιών για οχήματα, υποδομών σε οδικά δίκτυα και βιώσιμης κινητικότητας, και μη επίγειων μέσων μεταφοράς.
«Καινοτομούμε, όχι απλά σε επίπεδο Ελλάδας, αλλά της Ευρώπης. Στόχος μας είναι οι νέες τεχνολογίες, νέα προϊόντα και ανάπτυξη. Αλλά αυτό που έχουμε ανάγκη είναι να κρατήσουμε εδώ τους ερευνητές και να μας γνωρίσει το ευρύ κοινό, καθώς έχουμε δημιουργήσει προϊόντα που αφορούν τα οχήματα και μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν όλοι» δήλωσε ο κ. Μπεκιάρης.
Μεταξύ των «προϊόντων» που δημιούργησε το ΙΜΕΤ όλα αυτά τα χρόνια είναι ο προσομοιωτής μοτοσικλέτας (υπάρχουν μόνο τέσσερις σε όλη την Ευρώπη), προγράμματα εικονικής πραγματικότητας για την οδήγηση, το Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης της Κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης (Traffic Management Center), καθώς και ένα αυτοκίνητο (Lancia Thesis), το οποίο διαθέτει 15 συστήματα τηλεματικής, που δημιουργήθηκαν αποκλειστικά στο ΙΜΕΤ. Εξάλλου, το ΙΜΕΤ έχει υπογράψει πληθώρα μνημονίων με συνεργαζόμενους φορείς και έχει αναλάβει, μεταξύ άλλων σημαντικών έργων, την εκπόνηση μελέτης για την ΕΕ, για τις τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν την κοινοτική οδηγία για τις προσβάσιμες μεταφορές και τον τουρισμό.
Τέλος, έχει αναπτύξει την ηλεκτρονική πλατφόρμα eDrive Academy με εγχειρίδια και online υλικό για μαθητές δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου, οδηγούς, εκπαιδευτές οδήγησης, γονείς και δασκάλους. Το «προϊόν» διαθέτει το υπουργείο Μεταφορών και πρόκειται να εισαχθεί ως μάθημα στο πρόγραμμα ελεύθερης ζώνης, στα δημοτικά σχολεία της χώρας.