του Χάρη Ντιγριντάκη
Συναίσθημα ονειδισμού δημιουργεί η διαδικασία ανάπτυξης στο Θριάσιο Πεδίο. Η καθυστέρηση είναι μεγάλη τόσο για το project του Θριάσιο I όσο και αυτό του Θριάσιο ΙΙ, γεγονός που προσιδιάζει αφήνει έντονο το συναίσθημα της λανθάνουσας ιλαρότητας.
Τα αρνητικά συναισθήματα βαίνουν διογκούμενα και εξ αιτίας του παγώματος όλων μέχρι τα μέσα Ιουλίου εξ αιτίας των επί θύραις εκλογών της 30ης Ιουνίου.
Ειδικότερα σε εκκρεμότητα παραμένει εδώ και μήνες το “Θριάσιο Ι” που αφορά την παραχώρηση 580 στρεμμάτων στην εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε. (Κ/Ξ ΕΤΒΑ/Goldair).
Η σύμβαση παραχώρησης, καίτοι έχει κυρωθεί με σύμβαση στην ελληνική Βουλή από τον περασμένο Νοέμβριο, δεν έχει προχωρήσει καθώς δεν έχει λάβει το “πράσινο φώς” της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν.
Σύμφωνα δε με τα ερωτήματα που έχει θέσει στις ελληνικές αρχές με επιστολή της, φαίνεται ότι αν τελικά οι κοινοτικές αρχές δώσουν την έγκριση τους, αυτό δεν θα συμβεί πριν από το τέλος του 2019.
Την ίδια ώρα ανατροπές στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου για τη σύμβαση Παραχώρησης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) στο Θριάσιο Πεδίο, γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ, προκαλεί απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), με την οποία αποκλείεται της διαδικασίας η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στην Αρχή (ΑΕΠΠ) έγιναν συνολικά έξι προσφυγές κατά του διαγωνισμού παραχώρησης του έργου “Θριάσιο ΙΙ”, όπου σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, έγινε μερικώς αποδεκτή η προσφυγή της PEARL (συμφερόντων Cosco) που οδηγεί στην έξοδο από τον διαγωνισμό της Κ/Ξ ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Sarmed.
Υπενθυμίζεται ότι, στην αρχική φάση του διαγωνισμού ενδιαφέρον υπέβαλαν 4 σχήματα:
– PEARL Α.Ε.,
– Ενωση εταιρειών Damco Energy Α.Ε. – Foodlink Α.Ε.
– Goldair Cargo Α.Ε. και
– η Ενωση εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. – Sarmed.
Οι έξι προσφυγές κατατέθηκαν στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την PEARL και με τις αιτήσεις τους οι δύο προσφεύγοντες αιτούνταν την ακύρωση της συμμετοχής των ανταγωνιστών τους στη β΄ φάση του διαγωνισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο προσφεύγοντες ζητούσαν την ακύρωση της συμμετοχής των υπολοίπων ενδιαφερομένων, είτε για ουσιαστικούς είτε για τυπικούς λόγους.
Οι περισσότερες προσφυγές βασίζονταν στο άρθρο 8 της πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, το σχετικό με τα κριτήρια επαγγελματικής επάρκειας και τεχνικής ικανότητας των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό.
Υπογραμμίζεται ότι, για το “Θριάσιο ΙΙ”, το οποίο ετοιμάζεται να εισέλθει στη β΄ φάση διεξαγωγής του διαγωνισμού, δεν υπήρξαν ενστάσεις ή προσφυγές από τους άλλους δύο συμμετέχοντες στην διαδικασία (Goldair και Damco).
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούσαν ότι, με βάση τους όρους του συγκεκριμένου άρθρου, θα πρέπει όλες οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις στον διαγωνισμό να διαθέτουν εμπειρία σε θέματα μεταφορών και διαχείρισης εμπορευμάτων (logistics).
Άλλοι ωστόσο ισχυρίζονται το αντίθετο, ότι δηλαδή στην περίπτωση της Ένωσης Επιχειρήσεων αρκεί κάποιο μέλος της να διαθέτει εμπειρία σε logistics. Όπως και να έχει η κατάσταση, φαίνεται ότι και το Θριάσιο ΙΙ θα αντιμετωπίσει κάποιες καθυστερήσεις.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
H προβληματική συμμετοχή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ), έργο που έγινε γνωστό ως «Θριάσιο ΙΙ» οφείλεται στο ότι, ο εταίρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη διεκδίκηση του έργου, η Sarmed, εμφανίζει αρνητικά αποτελέσματα προ φόρων την τελευταία τριετία και φαίνεται ότι παραβιάζεται όρος της πρόκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον διαγωνισμό.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, η Sarmed κατά το πρώτο έτος της εξεταζόμενης τριετίας ελέγχου της χρηματοοικονομικής επάρκειας εμφάνισε υψηλές ζημίες.
Συγκεκριμένα, το 2015 η εταιρεία προχώρησε σε απομείωση των πάγιων περιουσιακών της στοιχείων (κυρίως ακίνητα) και εμφάνισε ζημίες ύψους περίπου 25 εκατ. ευρώ. Τα επόμενα έτη της εξεταζόμενης περιόδου, το 2016 και 2017, η εταιρεία είχε µεν κέρδη, αλλά σε ύψος που δεν υπερκαλύπτουν τις ζημίες του 2015.
Με βάση όμως τους όρους της πρόσκλησης (7.3) θα πρέπει «ο ετήσιος μέσος όρος των αποτελεσμάτων προ φόρων των πλέον πρόσφατων τριώ (3) ελεγµέ οικονοµικώ χρήσεων του υποψηφίου να είναι θετικός (>0), όπως θα αποδεικνύεται από τις ενοποιημένες οικονοµικές καταστάσεις των τριών τελευταίων χρήσεων (εφόσον υφίσταται υποχρέωση ενοποίησης).
Σε περίπτωση Ενωσης Προσώπων, θα σταθμισθεί ο μέσος όρος των αποτελεσμάτων προ φόρων κατά τις εν λόγω χρήσεις κάθε µέλους της Ενωσης Προσώπων, µε συντελεστή στάθμισης το ποσοστό συμμετοχής του σε αυτή».
Πάντως, οι δύο πλευρές (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Sarmed) θα το παλέψουν, καθώς η επίμαχη ζημιογόνος χρήση στα αποτελέσματα της Sarmed επηρεάζεται εξαιτίας της παρουσίασης των οικονοµικών αποτελεσμάτων στα διεθνή λογιστικά πρότυπα.
Αν η εταιρεία παρουσίαζε τα οικονοµικά της αποτελέσματα στα ελληνικά λογιστικά πρότυπα, τότε η απομείωση της αξίας των παγίων θα επηρέαζε την καθαρή θέση και όχι τα αποτελέσματα χρήσης του 2015.
Σημειώνεται ότι ο όρος της πρόσκλησης δεν ορίζει τον τρόπο παρουσίασης των οικονοµικών αποτελεσμάτων.
Στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) έχουν υποβληθεί έξι ενστάσεις στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών.
Τις προσφυγές κατέθεσαν οι εταιρείες PEARL και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθεμιά από τρεις, κατά των υπολοίπων συμμετεχόντων στον διαγωνισμό.
Το project
Υπογραμμίζεται ότι το Θριάσιο ΙΙ θα υλοποιηθεί σε έκταση 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ στο Θριάσιο. Τα κριτήρια επιλογής του αναδόχου θα είναι εκτός από το τίμημα αυτό καθαυτό, το ποσοστό συμμετοχής του ΟΣΕ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα δημιουργηθεί για τη λειτουργία και διαχείριση του logistics park, καθώς και οι πρόσθετες επενδύσεις.
Μέρος της σύμβασης θα είναι συμπληρωματικές επενδύσεις, ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για τη λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει να ολοκληρώσει τις εγκαταστάσεις που έχουν ήδη κατασκευαστεί, υλοποιώντας χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφεία, επιπλέον αποθηκευτικούς χώρους αποθήκευσης, αλλά και την προμήθεια των γερανογέφυρων κτλ.