Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η συστηματική οικονομική αδυναμία σε ολόκληρη την αεροπορική βιομηχανία της Ευρώπης θα οδηγήσει σε επενδυτική κρίση.

Αυτό προειδοποίησε η ACI Europe στο Airport Economics Symposium. Όπως υπογραμμίζει εκτεταμένες θα είναι οι συνέπειες για την απαλλαγή από τον άνθρακα, τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις και τις περιφερειακές κοινότητες σε ολόκληρη την ήπειρο.

Η ACI Europe ζήτησε επείγουσα επαναφορά του κανονισμού αερολιμενικών τελών σε εθνικό επίπεδο. Καθώς και συστηματική αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Έντονη ανάκτηση μετρητών και αδύναμη ανάκαμψη

Με βάση τις ιστορικές οικονομικές απώλειες πέρυσι και την περιορισμένη άμεση οικονομική υποστήριξη από κυβερνήσεις, η ACI EUROPE βλέπει σοβαρές οικονομικές προκλήσεις στο μέλλον για την ανάκαμψη στα αεροδρόμια.

“Τα αεροδρόμια της Ευρώπης έχουν ήδη λάβει περισσότερα από 20 δις ευρώ το περασμένο έτος, λέει ο Γενικός Διευθυντής της ACI Europe Ολιβιέ Γιονκοβέκ.

Για τα περισσότερα αεροδρόμια, αυτό το χρέος χρηματοδοτεί τις σημερινές δραστηριότητες. Επιτρέποντας τους ουσιαστικά να συνεχίσουν”.

Οι απαιτήσεις φυσικής απόστασης θα συνεχίσουν να περιορίζουν τη χωρητικότητα σε όλους τους τερματικούς σταθμούς του αεροδρομίου αυτό το καλοκαίρι.

Με την κίνηση να επικεντρώνεται σε περιόδους αιχμής, η ανάγκη να αυξήσουν τη χωρητικότητα και τους πόρους τους τα αεροδρόμια σημαίνει ότι το κόστος επανεκκίνησης θα αυξηθεί.
Τα έσοδα θα παραμείνουν σημαντικά κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία.

Η ευελιξία που παρέχεται στις αεροπορικές εταιρείες μέσω απαλλαγής από το slot θα επηρεάσει επίσης τα έσοδα και το κόστος των αεροδρομίων καθώς θα οδηγήσει σε αχρησιμοποίητη χωρητικότητα και θα εμποδίσει τον αποτελεσματικό σχεδιασμό πόρων.

“Το να βλέπεις την κίνηση των επιβατών να αρχίζει να ανακάμπτει είναι αυτό που περίμεναν όλα τα αεροδρόμια, τονίζει ο Ολιβιέ Γιονκοβέκ.

Ωστόσο, αυτό δεν θα τα επαναφέρει αμέσως σε μια υγιή οικονομική κατάσταση. Είναι πολύ μακριά από αυτό”.

Η επενδυτική κρίση θα προχωρήσει

Πέρα από αυτό το καλοκαίρι, οι προοπτικές τα κέρδη του αεροδρομίου να αποκατασταθούν σε επίπεδα πριν από την πανδημία θα παραμείνουν αόριστες.

Κι αυτό λόγω του συνδυασμού της βραδύτερης αύξησης της κίνησης, της αυξημένης πίεσης από τις αεροπορικές εταιρείες για τα αερολιμενικά τέλη και της κανονιστικής αβεβαιότητας σχετικά με την ικανότητα των αερολιμένων να ανακτήσουν τουλάχιστον μέρος των απωλειών τους.

Η ανάλυση που κυκλοφόρησε δείχνει ότι τα έσοδα από τα αεροδρόμια αναμένεται να παραμείνουν ανεπαρκή για την κάλυψη των κεφαλαιουχικών δαπανών και των κεφαλαιουχικών δαπανών τουλάχιστον έως το 2032.

Αυτό αυξάνει τον εφιάλτη μιας σοβαρής κρίσης των επενδύσεων στα αεροδρόμια. Οι αερολιμένες δεν φαίνεται να έχουν άλλη επιλογή πέρα από το να μειώσουν τις προγραμματισμένες κεφαλαιουχικές δαπάνες για ερχόμενα χρόνια.

Πολιτική αναπροσαρμογής και ρύθμιση επαναφοράς

Σύμφωνα με την ACI Europe τα αεροδρόμια πρέπει να διατηρήσουν την ικανότητα τους να επενδύουν για το μέλλον.
Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει επαναφορά του κανονισμού αερολιμενικών τελών σε εθνικό επίπεδο:

  • Επιτρέποντας στα αεροδρόμια που υπόκεινται σε ρυθμιστικά μοντέλα ανώτατης τιμής να αντισταθμίζουν τις απώλειες του παρελθόντος με την πάροδο του χρόνου μέσω χρεώσεων αεροδρομίου. Υποστηρίζοντας επενδύσεις που ωφελούν τον πλανήτη, τις περιφερειακές κοινότητες και τους καταναλωτές.
  • Ευθυγράμμιση των κανονισμών με τις πραγματικότητες και τη δυναμική της αγοράς αεροπορικών μεταφορών COVID-19. Ιδίως την αύξηση του ανταγωνισμού στα αεροδρόμια και την αντισταθμιστική ισχύ των αεροπορικών εταιρειών.

Τα αεροδρόμια δεν επιδιώκουν να τους δοθεί ειδική μεταχείριση λόγω της κρίσης COVID-19. Αλλά απλώς για να αντιμετωπιστούν δίκαια, ώστε να μπορούν να επενδύσουν με σύνεση. Παρέχοντας έτσι την υποδομή που απαιτείται για να στηρίξουν τις ευρωπαϊκές οικονομίες και να επιτύχουν τους υφιστάμενους περιβαλλοντικούς τους στόχους.