Σύνταξη: tourismtoday.gr
Άμεση δράση από την κυβέρνηση της Ιταλίας, ζητά η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) για την εξεύρεση λύσης στη Βενετία.
Οι εταιρείες του κλάδου φοβούνται ότι το μέλλον της κρουαζιέρας στη Βενετία βρίσκεται σε σοβαρό κίνδυνο λόγω του πρόσφατου νόμου που απαγορεύει στα μεγάλα πλοία (άνω των 25 ολικών τόνων) να εισέρχονται στη λεκάνη του Αγίου Μάρκου, στη διώρυγα Τζιουντέκα και στον Ναυτικό Σταθμό.
Η καθυστέρηση στην κατασκευή νέων αγκυροβολίων, τα οποία υποτίθεται ότι θα διασφάλιζαν σημαντική επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας, προκαλεί σημαντική αναστάτωση στον κλάδο.
Ο Pierfrancesco Vago, εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises, εξέφρασε την άποψη του για το μέλλον κρουαζιέρων στη Βενετία. Ενώ η εταιρεία συνέχισε να πιστεύει στις δυνατότητες του κλάδου στην πόλη, υπήρξαν σημαντικές υλικοτεχνικές, οικονομικές και οργανωτικές προκλήσεις για λόγους εκτός ελέγχου.
Το μέλλον του κλάδου βρίσκεται πλέον σε σοβαρό κίνδυνο και παρά τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν οι αρχές το 2021 μετά την αιφνίδια απαγόρευση της κρουαζιέρας, πρέπει να εκπονηθεί ένα εναλλακτικό και αξιόπιστο σχέδιο για τον κλάδο της κρουαζιέρας.
Οι εταιρείες προτιμούσαν να μην περνούν πλέον από την Τζιουντέκα, αλλά περίμεναν να κληθούν να μελετήσουν από κοινού μια λύση. Δυστυχώς, αυτό δεν συνέβη και δεν έχει προταθεί καμία σοβαρή εναλλακτική λύση.
Ως αποτέλεσμα, πολλές εταιρείες κρουαζιέρας αποφάσισαν να μην προσεγγίζουν πλέον τη Βενετία λόγω σημαντικών λειτουργικών δυσκολιών, με αποτέλεσμα να μειωθούν κατά δύο τρίτα οι επιβάτες.
Πριν από την πανδημία, οι κρουαζιέρες έφερναν περίπου 1,5 εκατομμύριο τουρίστες στην πόλη ετησίως. Παρόλα αυτά, φέτος θα είναι μόνο 500.000, οδηγώντας σε σοβαρή οικονομική ζημιά τις επιχειρήσεις και ολόκληρη την πόλη.
Ο οικονομικός αντίκτυπος των κρουαζιέρων στη Βενετία υπολογίστηκε σε πάνω από 400 εκατομμύρια ετησίως, με περίπου 160 εκατομμύρια σε άμεσες δαπάνες στην περιοχή.
Οι κρουαζιέρες παρείχαν επίσης χιλιάδες θέσεις εργασίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 3% του ΑΕΠ της πόλης.
Η CLIA ελπίζει ότι το ιταλικό υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα λάβει τα κατάλληλα μέτρα για να δώσει σταθερές και συγκεκριμένες προοπτικές στη βενετσιάνικη κρουαζιέρα. Διαφορετικά, οι εταιρείες θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν εναλλακτικές διαδρομές.
Ο Fabrizio Spagna πρόεδρος της Venezia Terminal Passeggeri (Vtp), που διαχειρίζεται τις υπηρεσίες κρουαζιέρας στη Βενετία, υπολογίζει ότι ο τομέας έχει υποστεί ζημίες ύψους περίπου 50 εκατομμυρίων ευρώ από την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης.
Αναφέρει επίσης πρόσθετες δαπάνες ύψους 9 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως και πάνω από 7 εκατομμύρια ευρώ χαμένων αποζημιώσεων από την κυβέρνηση, που συσσωρεύονται μεταξύ 2021 και 2022.
Τις ανησυχίες του για το μέλλον της κρουαζιέρας στη Βενετία, εκφράζει και ο Roberto Alberti, ανώτερος αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Costa Cruises.
Τονίζει ότι ανέκαθεν υποστήριζαν την ανάπτυξη του τομέα με τρόπο που να σέβεται τα μοναδικά χαρακτηριστικά της πόλης. Ζητά να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις που θα επιτρέψουν στις εταιρείες να συνεχίσουν τη λειτουργία τους και να τροφοδοτήσουν ένα οικοσύστημα με πολλές τοπικές εταιρείες.
Ωστόσο, υπογραμμίζει πως η κατάσταση που διαμορφώνεται δεν κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Οι εναλλακτικές λύσεις για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων που είχαν υποσχεθεί πρέπει να υλοποιηθούν.
Από την πλευρά της η CLIA ανησυχεί για την κατάσταση στη Βενετία, όπου η προσωρινή απαγόρευση των κρουαζιερόπλοιων κινδυνεύει να γίνει μόνιμη.
Αυτό θα επηρεάσει αρνητικά ολόκληρο τον τομέα του τουρισμού κρουαζιέρας, ο οποίος λειτουργεί έγκαιρα και με αυστηρό προγραμματισμό.
Ο Francesco Galietti, διευθυντής της CLIA σε Ιταλία, τονίζει ότι η δράση χωρίς βεβαιότητα για την κατάσταση των επόμενων ετών θέτει σε κίνδυνο την παρουσία των κρουαζιέρων στη Βενετία.
Προς το παρόν, μόνο δύο εταιρείες έχουν αποφασίσει να επιβεβαιώσουν τους ενδιάμεσους σταθμούς τους, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων οικονομικών, υλικοτεχνικών και οργανωτικών προσπαθειών. Ωστόσο, ενδέχεται να εγκαταλείψουν οριστικά την πόλη εάν δεν τηρηθούν οι δεσμεύσεις τους.
Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα τόσο την απώλεια του καθεστώτος της Βενετίας ως homeport, δηλαδή ως τερματικού λιμένα, όσο και τη διαρθρωτική μείωση της κίνησης κρουαζιέρας και του τουρισμού σε ολόκληρη την Αδριατική.
Η Βενετία αποτελούσε ανέκαθεν πόλο έλξης και η σημερινή έλλειψη βεβαιότητας έχει οδηγήσει πολλούς πλοιοκτήτες να εκτρέψουν τα πλοία σε άλλα λιμάνια και χώρες.
Οι εταιρείες έχουν εκφράσει την υποστήριξη τους στη μη διέλευση από την Τζιουντέκα και ζητούν να προετοιμαστεί μια εναλλακτική λύση πολύ πριν από το 2021. Ωστόσο, δεν έχει ακόμη ξεκινήσει συγκεκριμένη συζήτηση.
Παρόλο που οι κρουαζιέρες αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 2% της κίνησης στη λιμνοθάλασσα, αποτελούν τον πιο τεχνολογικά προηγμένο και καινοτόμο τομέα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ως εκ τούτου, μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη λύσεων που μπορούν να διατηρήσουν το οικοσύστημα της λιμνοθάλασσας και να προωθήσουν τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Επιπλέον, η αμφισβήτηση της παρουσίας της κρουαζιέρας στη Βενετία ισοδυναμεί με την αμφισβήτηση της ύπαρξης των βενετσιάνικων λιμένων.
Όσον αφορά στις λύσεις, το ζήτημα δεν είναι οι αποφάσεις που λαμβάνονται αλλά οι καθυστερήσεις στη φάση εκτέλεσης των έργων.
“Πιστεύουμε ότι το μέλλον του τουρισμού κρουαζιέρας βρίσκεται στο λιμάνι της Μαργκέρα, με μια σημαντική θέση στο Ναυτικό Σταθμό για τα πολυτελή πλοία.
Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των νέων θέσεων ελλιμενισμού που μας είχαν διαβεβαιωθεί”, λέει ο Pierfrancesco Vago.
Οι κρουαζιέρες συνεχίζουν να λειτουργούν στους δύο τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων της Μαργκέρα, που είναι μια προσωρινή λύση που θέτει πολλούς λειτουργικούς περιορισμούς. Οι νέες αποβάθρες δεν έχουν στηθεί ακόμη και δεν είναι σαφές πότε θα είναι έτοιμες.