Σε 18 μήνες θα έχουν συμβασιοποιηθεί σιδηροδρομικά έργα 5 δισ. ευρώ, συμβάλλοντας στο πράσινο αποτύπωμα και την ανάδειξη της Ελλάδος σε κόμβο μεταφορών, με τις αντίστοιχες γεωπολιτικές θετικές επιπτώσεις, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στο 7ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στους Δελφούς, 6-9 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Ο Κ. Καραμανλής ανακοίνωσε για πρώτη φορά στο Φόρουμ των Δελφών ότι σε τρία χρόνια έχουν δημοπρατηθεί έργα υποδομών 8 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο ποσό από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Από αυτά, τα 3,5 δισ. έχουν εκκινήσει, ενώ μέχρι τέλος έτους πρόκειται να δημοπρατηθούν επιπλέον 3 δισ. ευρώ και μέχρι το 2023 “θα έχουμε ξεπεράσει τον στόχο των 13 δισ. ευρώ στην τετραετία”, δήλωσε ο Κ. Καραμανλής.

Οι προτεραιότητες

Αναφερόμενος στην ατζέντα και τις προτεραιότητες της κυβέρνησης, ο υπουργός Μεταφορών τόνισε, ότι το τμήμα του προγράμματος με τα οδικά δίκτυα βρίσκεται πλέον σε φάση ολοκλήρωσης. Τώρα, προτεραιότητα έχουν τα έργα υποδομών που θα συμβάλουν στην βιώσιμη ανάπτυξη και τη γεωπολιτική ισχύ της Ελλάδος. Σε αυτό το πλαίσιο δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, συνδέοντας λιμάνια, κέντρα logistics με οδικούς άξονες. Πρόσφατα δημοπρατήθηκαν σιδηροδρομικά έργα 5 δισ. ευρώ, τα οποία θα έχουν συμβασιοποιηθεί σε 18 μήνες.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κ. Καραμανλής, δεν μπορεί μια χώρα, όπως η Ελλάδα που θέλει να γίνει κόμβος logistics να μην έχει οδικές συνδέσεις με τα λιμάνια, όπως στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, ή να μην ολοκληρώνει έργα όπως του Θριασίου και την ανάπτυξη και διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου. Όλα αυτά τα σημαντικά έργα προχώρησαν και ακολουθούν άλλα, με σωστό σχεδιασμό, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και με χρονοδιαγράμματα. Στην ίδια στρατηγική εντάσσονται έργα άνω του 1,5 δισ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν και αφορούν στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, όπως αντιπλημμυρικά έργα, φράγματα, κ.α. Πέραν του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, τα έργα αυτά έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάπτυξης.

Ο Κ. Καραμανλής παρέθεσε μεγάλα έργα που ήταν παγωμένα για χρόνια και τώρα αποτελούν πραγματικότητα όπως η Γραμμή 4 του Μετρό, το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο ΒΟΑ κ.α. Η ανάπτυξη του μετρό είναι σημαντική καθώς, μεταξύ άλλων, συμβάλλει και στην αλλαγή των συνηθειών, αυξάνοντας το πράσινο αποτύπωμα. Αυτό αποτελεί βασικό συστατικό του προγράμματος της κυβέρνησης. «Θέλουμε και μετρό και αρχαία, μετατρέποντας κάθε σταθμό του μετρό σε αρχαιολογικό μουσείο».

Ο ρόλος των αστικών συγκοινωνιών

Στη βιώσιμη ανάπτυξη καταλυτικό ρόλο παίζουν και οι αστικές συγκοινωνίες. Η αύξηση της χρήσης των δημοσίων μεταφορών προϋποθέτει σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες. Στο σημείο αυτό, ο Κ. Καραμανλής τόνισε ότι ο στόλος αυξήθηκε και ανανεώθηκε, όταν η τελευταία αγορά νέου λεωφορείου είχε γίνει το 2009. Η αποτελεσματικότητα αυξάνεται περαιτέρω, με τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα, το 20% του συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα πραγματοποιείται από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ χρησιμοποιούνται και άλλα εργαλεία, όπως το leasing. Με τα εργαλεία αυτά, διπλασιάστηκαν τα λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη.

Η κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στις βιώσιμες και συνδυασμένες μεταφορές, οι οποίες μπορούν να συγκεντρώσουν το 5% του ΑΕΠ, εξασφαλίζοντας, παράλληλα τη χρηματοδότηση και θέτοντας χρονοδιαγράμματα. Τα έργα, όπως, είπε ο Κ. Καραμανλής δεν είναι μιας κυβέρνησης. «Τα έργα θα πρέπει να έχουν συνεκτικότητα και συνέχεια. Και είναι ευκαιρία το Ταμείο Ανάπτυξης, το οποίο πρέπει να αξιοποιηθεί για τη χρηματοδότησή τους», τόνισε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «πράσινη μετάβαση και βιώσιμη ανάπτυξη απαιτούν σύγχρονες και πράσινες υποδομές».