Χρεοκοπία κήρυξε τελικά η Thomas Cook, το παλαιότερο ταξιδιωτικό γραφείο του κόσμου, όπως έγινε γνωστό σήμερα τα ξημερώματα, αφήνοντας αποκλεισμένους χιλιάδες τουρίστες σε όλο τον κόσμο.

Με 48 ξενοδοχεία υπό το σήμα του στην Ελλάδα, εκ των οποίων 4 ιδιόκτητα, μεγάλο πρόγραμμα κρατήσεων και προγραμματισμένες επενδύσεις για περαιτέρω επέκταση της παρουσίας του στην εγχώρια αγορά και με 22 χιλιάδες υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο καθώς και 22 εκατομμύρια πελάτες ετησίως, έχει προκαλέσει χάος στην Ευρώπη και στον ελληνικό τουρισμό.

Με την ανακοίνωση της πτώχευσης του tour operator, όλα τα πακέτα διακοπών ακυρώθηκαν, το ίδιο και οι πτήσεις και οι τουρίστες θα πρέπει να επιστρέψουν στη χώρα τους.

Οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για ντόμινο εξελίξεων τις επόμενες ώρες αλλά και τις επόμενες ημέρες που θα επηρεάσει ταξιδιώτες, προμηθευτές, ξενοδοχεία, εργαζομένους και ασφαλιστικές εταιρείες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα ο αριθμός των υπαλλήλων της Thomas Cook ανέρχεται σε 650 άτομα.

Τεράστιες επιπτώσεις

Παράγοντες του χώρου όμως μιλούν τις τελευταίες ώρες για μεγάλο πλήγμα στα ξενοδοχεία και στον τουρισμό, δεδομένου πως η Thomas Cook διακινεί πάνω από τρία εκατομμύρια τουρίστες στην Ελλάδα.

Η αγωνία μεγαλώνει σε προορισμούς που ο ταξιδιωτικός οργανισμός έχει πολύ ισχυρή παρουσία, ειδικά σε Κρήτη, Κω, Ρόδο, Κέρκυρα και Ζάκυνθο.

Ξενοδόχοι, πράκτορες και επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου βρίσκονται σε στάση αναμονής τόσο και για τους τουρίστες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη χώρα ή είναι προγραμματισμένο να ταξιδέψουν το επόμενο διάστημα, όσο και για τα συμβόλαια που έχουν κλειστεί με τον tour operator. Κάνουν λόγο για τη μεγαλύτερη κατάρρευση των τελευταίων ετών στον τουριστικό κλάδο και για ένα μεγάλο κενό στην τουριστική αγορά που πρέπει να καλυφθεί.

Όπως σημειώνει το Reuters, η κατάρρευση της Thomas Cook μπορεί να προκαλέσει σκηνές χάους σε όλον τον κόσμο, με ταξιδιώτες να έχουν εγκλωβιστεί σε ξενοδοχεία που δεν έχουν πληρωθεί.

Πιο μακροπρόθεσμα, θα μπορούσε να πλήξει τους τουριστικούς τομείς στους μεγαλύτερους προορισμούς της εταιρείας, όπως στην Ισπανία και στην Τουρκία, δημιουργώντας πρόβλημα στους προμηθευτές καυσίμων και αναγκάζοντας εκατοντάδες ταξιδιωτικούς πράκτορες στη Βρετανία να κλείσουν.

Την ιδιαίτερη λύπη του και των υπόλοιπων μελών του διοικητικού συμβουλίου εξέφρασε ο επικεφαλής της Thomas Cook, Πίτερ Φανκχάουζερ. Η εταιρεία καλείτο να βρει 200 εκατομμύρια στερλίνες (227 εκ. ευρώ) επιπρόσθετης χρηματοδότησης για να μην χρεοκοπήσει.

«Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη στους εκατομμύρια πελάτες μας και τους χιλιάδες εργαζομένους μας, προμηθευτές και συνεργάτες μας, που μας στήριξαν επί πολλά χρόνια», είπε ο Φανκχάουζερ με ανακοίνωση που εκδόθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες.

Σε εξέλιξη είναι πυρετώδεις διεργασίες για μια πρωτοφανή επιχείρηση επαναπατρισμού περισσότερων από 600.000 πελατών που βρίσκονται σε διακοπές σε όλο τον κόσμο.

«Η κυβέρνηση και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) δρομολογούν την μεγαλύτερη επιχείρηση επαναπατρισμού πολιτών στην Ιστορία σε περίοδο ειρήνης», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η εταιρεία ανέφερε ότι «παρά τις σημαντικές προσπάθειες» που καταβλήθηκαν κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, «οι συζητήσεις μεταξύ των διαφόρων των ενδιαφερόμενων μερών για νέες πηγές πιθανής χρηματοδότησης δεν οδήγησαν σε συμφωνία» τονίζοντας ότι η εταιρεία δεν είχε άλλη επιλογή παρά να προβεί σε ενέργειες για άμεση έναρξη εκκαθάρισης.

«Η Thomas Cook έπαυσε τις εμπορικές συναλλαγές, οπότε οι πτήσεις της εταιρείας έχουν πλέον ακυρωθεί», τόνισε η βρετανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Το υπουργείο Μεταφορών της Βρετανίας ανακοίνωσε ότι έχει ήδη ναυλώσει δεκάδες πτήσεις τσάρτερ για να μεταφέρει πίσω στη Βρετανία χωρίς χρέωση τους εγκλωβισμένους τουρίστες.

«Το σχέδιό μας περιλαμβάνει ναύλωση αεροσκαφών ακόμα και από τη Μαλαισία αλλά και εκατοντάδες ανθρώπους σε τηλεφωνικά κέντρα και αεροδρόμια για την παροχή βοήθειας. Αλλά πρόκειται για τεράστιο έργο, την μεγαλύτερη επιχείρηση επαναπατρισμού στη βρετανική ιστορία. Οπότε θα υπάρχουν καθυστερήσεις και προβλήματα. Προσπαθήστε να δείξετε κατανόηση στους υπαλλήλους που προσπαθούν να βοηθήσουν και οι οποίοι, πιθανότατα, περνάνε το ίδιο δύσκολες στιγμές με εσάς» ανέφερε σε δήλωσή του ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς.