Με δύο πτωχεύσεις μέσα σε μια δεκαετία, η Alitalia τα βρίσκει «σκούρα» στην αναζήτηση του σωτήρα της, ο οποίος θα βάλει τα πλεονεκτήματα της ταξιδιωτικής αγοράς της Ιταλίας πιο ψηλά από τους κινδύνους του ιταλικού αερομεταφορέα.

Το θέμα είναι ότι, αυτή τη φορά, ενδέχεται να μην υπάρχουν ενδιαφερόμενοι.

Από το 2008 που διεσώθη την πρώτη φορά, η αεροπορική εταιρεία κατέγραψε ζημίες 3 δισ. ευρώ. Επιπλέον, το ιταλικό Δημόσιο πούλησε στο μεταξύ το μερίδιό του και αποκλείει οποιοδήποτε ενδεχόμενο νέας κρατικοποίησης.
AdTech Ad

Επιπλέον, οι ζημίες ύψους 1 δισ. που κατέγραψαν οι αερογραμμές Etihad Airways από το Άμπου Ντάμπι, οι οποίες εξαγόρασαν το 49% της Alitalia το 2014, σίγουρα αποτελεί ένα ισχυρό αντικίνητρο για οποιοδήποτε δυνητικό αγοραστή. «Τα πράγματα δεν δείχνουν καθόλου καλά», σχολιάζει ο Τζόναθαν Βόμπερ, αναλυτής του κλάδου από το CAPA Centre for Aviation.

Την Τρίτη, ο ιταλικός αερομεταφοράς ανακοίνωσε ότι οι μέτοχοι αποφάσισαν ομόφωνα την υποβολή αίτησης πτώχευσης, μετά την άρνηση των εργαζόμενων να δεχθούν περικοπές 1.600 θέσεων εργασίας στο πλαίσιο προγράμματος αναχρηματοδότησης ύψους 2 δισ. ευρώ. Η ιταλική νομοθεσία προβλέπει τον διορισμό εκκαθαριστών που θα επιβλέπουν τη διαδικασία διάσωσης της εταιρείας.

Η Etihad έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να διευρύνει το ποσοστό της εάν δεν συμμετέχουν και άλλοι επενδυτές. Ένας πιθανός «μνηστήρας» είναι ο ανταγωνιστής της, η Qatar Airways, η οποία πρόσφατα εξαγόρασε ποσοστό 49% της ιταλικής εταιρείας Meridiana. «Δεν βλέπω για ποιον λόγο η Qatar να αγοράσει την Alitalia», σχολιάζει ο Τζον Στρίκλανδ, διευθυντής της JLS Consulting στο Λονδίνο.

Ένας άλλος δυνητικός αγοραστής είναι η σύμπραξη Air France-KLm Group, η οποία το 2009 απέκτησε μερίδιο 25% τον ιταλικό αερομεταφορέα. Μετά τη συρρίκνωση, όμως, της συμμετοχής της λόγω των συνεχιζόμενων ζημιών, αρνήθηκε να συμμετέχει στην αύξηση κεφαλαίου το 2013. Το αποτέλεσμα ήταν μέσα σε δύο χρόνια, το ποσοστό της να συρρικνωθεί στο 1%.

Η British Airways, από την άλλη, δεν θεωρείται ως πιθανός αγοραστής, καθώς η βρετανική εταιρεία στρέφεται σε εξαγορές που της παρέχουν πρόσβαση σε υπερατλαντικά ταξίδια, παρά εντός της Ευρώπης. Μικρές πιθανότητες για διάσωση της Alitalia βλέπουν οι αναλυτές και στις εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair και η EasyJet, οι οποίες κινούνται εξαιρετικά συντηρητικά στο τομέα των εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Τις περισσότερες πιθανότητες να αναδειχθεί σε σωτήρα του ιταλικού αερομεταφορέα βλέπουν παράγοντες της αγοράς στη Lufthansa. Ο γερμανικός αερομεταφοράς έχει πλούσιο ιστορικό εξαγοράς αεροπορικών εταιρειών που βρίσκονται σε καθεστώς πτώχευσης ή αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Η ιταλική εφημερίδα La Stampa ανέφερε σε κυριακάτικο δημοσίευμά της ότι η Lufthansa θα μπορούσε να αναλάβει τη διάσωση της Alitalia σε συνεργασία με την Etihad, με την οποία έχει ήδη συνάψει συμμαχία.

Εν τέλει, το μεγαλύτερο θέλγητρο της Alitalia φαίνεται αν είναι τα φυσικά περιουσιακά της στοιχεία. Ακόμη και πριν υποβάλλει αίτημα πτώχευσης, η Malaysia Airlines λέγεται ότι είχε προσεγγίσει τις εταιρείες που εκμισθώνουν τα αεροσκάφη Airbus SE A330 στον ιταλικό αερομεταφορέα προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση σε κάποια από τα κορυφαία αεροσκάφη.

Πηγή : www.insider.gr