Σε ελληνογερμανική κόντρα εξελίσσεται η επιμήκυνση της σύμβασης για 20 έτη μεταξύ της κυβέρνησης και της “Hochtief Airports” για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, η οποία φαίνεται να παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες. Το συγκεκριμένο γεγονός αναδύει το σχέδιο Β΄ για την ελληνική κυβέρνηση που αφορά στην πλήρη πώληση του ποσοστού του δημοσίου στα Σπάτα με ταυτόχρονη επιμήκυνση υφιστάμενων συμβάσεων ακόμη και για 50 έτη (!) για όποιον επιθυμεί από τους σημερινούς μετόχους. Είναι κοινός τόπος ότι το δημόσιο «καίγεται» για ρευστό γνωρίζοντας ότι σε πιθανό διαγωνισμό πώλησης των ποσοστών του (55%), σίγουρα θα υπάρξει ενδιαφέρον για το δεύτερο ακριβότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης, το πλέον κερδοφόρο εξ αυτών που συμμετέχει η Hochtief αλλά και ένα από τα πλέον προσοδοφόρα στον κόσμο.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του tourismtoday.gr, ο κινεζικός όμιλος HNA Group και η γαλλική Vinci λέγεται ότι έχουν πλησιάσει την ελληνική κυβέρνηση, επιδιώκοντας να ελέγχουν ποσοστό άνω το 67% της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών (Δ.Α.Α.), αναλαμβάνοντας και το management στο αεροδρόμιο των Σπάτων. Ειδικά ο κινεζικός κολοσσός ΗΝΑ ο οποίος ελέγχει την τέταρτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Κίνας Hainan Airlines, κατά πληροφορίες ενδιαφέρεται για την απόκτηση και άλλων αεροδρομίων της ελληνικής περιφέρειας με επίκεντρο αυτά της Κρήτης. Η γαλλική εταιρεία Vinci, βρίσκεται ήδη στην Ελλάδα «ελέγχοντας» την κοινοπραξία «Γέφυρα» που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου και συμμετέχει στους οδικούς άξονες Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα και Μαλιακός – Κλειδί. Όπως όλα δείχνουν εντός των προσεχών μηνών πρόκειται να παιχτεί ένα σκληρό πόκερ για την επόμενη ημέρα του αεροδρομίου στα Σπάτα αφού η ελληνική κυβέρνηση επιζητά την άντληση ποσών που θα υπερβαίνουν ακόμη και το 1,5 δις ευρώ, αν προκύψει απ΄ ευθείας πώληση του ποσοστού του δημοσίου.

Η εμπλοκή στην υπόθεση του Ελευθέριος Βενιζέλος προέκυψε από το γεγονός ότι η Hochtief κατά πληροφορίες δεν επιθυμεί να διαθέσει το ποσό των 220 εκατ. ευρώ που ζητά άμεσα το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου για την διεύρυνση της υφιστάμενης σύμβασης από το 2026 έως το 2046.

Γνώστες της αγοράς αναφέρουν ότι η μαμά Hochtief δεν θα έλεγε όχι να πουλήσει μέρος αν όχι όλο το ποσοστό της Hochtief Airports στην Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών, με ένα καλό τίμημα, δεδομένου του ταμειακού προβλήματος που αντιμετωπίζει σήμερα παρά τις αντιρρήσεις που εμφανίζουν στελέχη της θυγατρικής. Υπενθυμίζεται ότι λίαν προσφάτως ναυάγησε η πώληση των συμμετοχών της Hochtief στα αεροδρόμια των Σπάτων, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου, του Σύδνεϊ, της Βουδαπέστης και των Τιράνων σε HNA Group και Vinci, εξέλιξη που είχε επιβραδύνει τη συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που ανέφεραν ότι το συγκεκριμένο γεγονός αποτέλεσε και πρόφαση για μείωση των απαιτήσεων της ελληνικής πλευράς. Υπογραμμίζεται ότι στη Hochtief ανήκει το 40% του Δ.Α.Α. και το management, ποσοστό που επιμερίζεται σε 27,3% στην Hochtief Airports και στο υπόλοιπο 13,7% που ανήκει σε fund που διαχειρίζεται η ίδια η γερμανική κατασκευαστική. Υπενθυμίζεται τέλος ότι ποσοστό 5% στην Δ.Α.Α διαθέτει και ο όμιλος Κοπελούζου.

Χάρης Ντιγριντάκης