Ζητούμενο παραμένει η διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό στην Κρήτη, παρά τα θετικά βήματα που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια προς αυτήν την κατεύθυνση, όπως επισημάνθηκε χθες σε σχετική ημερίδα στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, στα Χανιά.

Την ημερίδα διοργάνωσε η Ένωση Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδος (ΕΝΑ) σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων και την ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ με ομιλητές εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, του τουριστικού κλάδου και του αγροτικού κόσμου.

Στην ανάγκη για συνεργασία παραγωγικών φορέων, αυτοδιοίκησης και κεντρικού κράτους αναφέρθηκε ο πρόεδρος της ΕΝΑ, Νεκτάριος Καλαντζής:

«‘Όπου έχουμε πάει έως τώρα, η Κρήτη θεωρείται πρότυπο. Αποτελείται πρότυπο όμως έχετε ακόμα δρόμο και αυτό θέλουμε να αναδείξουμε με την σημερινή ημερίδα» τόνισε και στάθηκε στην ανάγκη «να αναδειχθεί το brand του κρητικού αγροτικού προϊόντος»:

«Πρέπει να δούμε μακροπρόθεσμα το καλό της Κρήτης, γιατί μπορεί να λέμε ότι ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία όμως εάν επιτευχθεί αυτό θα δουλέψει πολύς κόσμος και στον πρωτογενή τομέα».

Στην ανάγκη διασύνδεσης της ελληνικής κτηνοτροφίας με τα ξενοδοχεία αναφέρθηκε ο κ. Γιώργος Βενιεράκης, πρόεδρος των κτηνοτρόφων του νομού Ρεθύμνου, τονίζοντας πως «Είναι η τελευταία μας ελπίδα».

«Έχουμε πάρα πολύ καλής ποιότητας προϊόντα, τα οποία δεν τα γνωρίζουν οι ξένοι. Εμείς ζητάμε ξένες αγορές την στιγμή που έρχονται οι ξένοι εδώ και δεν τους δίνουμε να δοκιμάσουν τα προϊόντα μας για να τα ζητήσουν μετά στη χώρα μας» διαπίστωσε και συνέχισε λέγοντας ότι μαζί με τους τουρίστες έρχονται απ’ έξω και τα προϊόντα τους, βιομηχανοποιημένα προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές.

«Εμείς δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να δώσουμε πραγματικά προϊόντα σε αυτές τις τιμές. Είναι θέμα κόστους.

Όταν ακούς με 1,5 ευρώ τυρί που δεν έχει καν σκόνη γάλα μέσα ενώ όλοι ξέρουν ότι το γάλα έχει κόστος 0,80 ευρώ το κιλό για τον παραγωγό» εξήγησε ενώ συνέχισε καταγγέλλοντας πως «κάποια ξενοδοχεία εκμεταλλεύονται τους παραγωγούς, παίρνουν κάποια προϊόντα για να καλύπτονται ότι τάχα προσφέρουν κρητικά προϊόντα και από την άλλη πόρτα μπαίνουν αθρόα, αγνώστου προέλευσης προϊόντα, τα οποία παρουσιάζουν σαν ντόπια και κάνουν διπλό κακό. Ένα που δεν παίρνουν και ένα ότι δυσφημίζουν το προϊόν» .

Κλείνοντας εκτίμησε πως εάν ο επισκέπτης γνωρίσει το πραγματικό προϊόν, θα είναι πρόθυμος να πληρώσει κάτι παραπάνω για κάτι που είναι και νόστιμο και ευεργετικό για την υγεία του ίδιου και των παιδιών του.

Στην «προοπτική συνεργασίας κρητικών παραγωγών με τα κρητικά ξενοδοχεία», αναφέρθηκε ο κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης, στέλεχος στην Grecotel Hotels & Resorts.

Ο ίδιος παρουσίασε την «Agreco» το πιο επιτυχημένο παράδειγμα -όπως είπε- διασύνδεσης του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό, όπου ο επισκέπτης εμπλέκεται με την δραστηριότητα και τρώει αυτό που προετοιμάζει.

Ακόμη, τόνισε πως «εδώ και τριάντα χρόνια έχουμε εμπλουτίσει τον μπουφέ του πρωινού με προϊόντα υψίστης διατροφικής σημασίας και αξίας όπως είναι τα κρητικά προϊόντα.

Ακολούθησαν την πρωτοβουλία και άλλοι Κρήτες επιχειρηματίες και καταφέραμε να καθιερώσουμε τον όρο του Κρητικού πρωινού» και προσέθεσε πως σήμερα, έχουν βρει τον δρόμο τους για τα μεγάλα ξενοδοχεία, φρούτα, λαχανικά, παξιμάδια, προϊόντα ζύμης και μια μεγάλη γκάμα γαλακτοκομικών προϊόντων του νησιού σε μια γενικότερη προσπάθεια να διαφοροποιηθεί ο προορισμός από το απαρχαιωμένο ήλιος και θάλασσα.

Ο ρόλος της αυτοδιοίκησης

Στην ανάγκη συνεργασίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τον κλάδο του τουρισμού» αναφέρθηκε ο κ. Μανώλης Σταματάκης, μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Χανίων, πρ. δήμαρχος Νέας Κυδωνίας, περιφερειακός σύμβουλος Κρήτης καλώντας την αυτοδιοίκηση να «ακούσει» τις ανάγκες και τα παράπονα των τουριστών για καθαριότητα, υποδομές και σήμανση:

«Οι δύο τομείς είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι καθώς τα έργα που κάνει η αυτοδιοίκηση πρέπει να έχουν την κατεύθυνση ανάλογη με την βαρύτητα που έχει ο τουρισμός για την οικονομία μας» τόνισε, μεταξύ άλλων.