της Εύας Οικονομάκη

Με ισχυρές αναταράξεις έρχονται αντιμέτωπες οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως, καθώς χιλιάδες ταξιδιώτες αιτούνται την επιστροφή των χρημάτων τους για τις πτήσεις που ακυρώθηκαν εξαιτίας της εξάπλωσης του κορωνοϊού και των περιορισμών που επέβαλαν οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο προκειμένου να επιτύχουν την ανάσχεση του ιού.

Κι ενώ κάποιες αεροπορικές εταιρείες συμμορφώνονται με τον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και επιστρέφουν τα χρήματα στους ταξιδιώτες, αρκετές είναι εκείνες που αρνούνται να καταβάλουν τα απαιτούμενα ποσά στους επιβάτες τους και επιλέγουν να τους δώσουν κουπόνια (voucher) προκειμένου οι ταξιδιώτες να τα εξαργυρώσουν για μελλοντική κράτηση.

«Έχουμε αρκετούς ταξιδιώτες οι οποίοι ζητούν τα χρήματά τους πίσω και πολλές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Emirates και η KLM, αρνούνται να επιστρέψουν τα χρήματα, με αποτέλεσμα να είμαστε εμείς υπόλογοι για την τακτική που ακολουθούν οι αεροπορικές», επισημαίνει στο Tourism Today ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού πρακτορείου που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα.

Στα 35 δισ. δολάρια ανέρχονται τα refunds

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι επιστροφές χρημάτων τις οποίες πρέπει να καταβάλουν οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως ανέρχονται σε 35 δισ. δολάρια, ποσό που αν καταβληθεί ενδέχεται να απειλήσει τη βιωσιμότητα αρκετών εταιρειών που δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγορές.

«Το τι μέλλει γενέσθαι με τα refunds είναι ένα θέμα παγκόσμιας εμβέλειας, δεν είναι τοπικό το πρόβλημα. Ο κανονισμός προβλέπει ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να προχωρήσουν σε επιστροφές χρημάτων για τις πτήσεις που έχουν ακυρωθεί. Ωστόσο, μιλάμε για ένα τεράστιο ποσό, η καταβολή του οποίου θα έχει μεγάλες προεκτάσεις για τον κλάδο των αερομεταφορών. Πρέπει να βρεθεί μία λύση συνολικά, σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτή είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση και για τις αεροπορικές εταιρείες και σε ένα γενικότερο πλαίσιο υπάρχουν αρκετά θέματα νομικής φύσεως που πρέπει να διευθετηθούν, δεν είναι απλή η κατάσταση», τονίζει στο Tourism Today ο Γιώργος Μαρούτσος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων Αερομεταφορών (ΠΕΤΑΓΑ).

Μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα, πάντως, η Αντίνα Βαλεάν, επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης επεσήμανε: «Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να επιστρέψουν τα χρήματα στους ταξιδιώτες για τις ακυρωμένες πτήσεις. Μπορούν, βέβαια, να προσφέρουν ένα κουπόνι (voucher) αλλά -και αυτό είναι πολύ σημαντικό- μόνο εάν ο πελάτης συμφωνεί να το αποδεχθεί. Αν ο πελάτης δεν θέλει κουπόνι ή κάποια άλλη προτεινόμενη από την αεροπορική λύση, η εταιρεία πρέπει να επιστρέψει τα χρήματα».

Τι ισχύει με τα voucher

«Τα voucher είναι μία καλή λύση, ωστόσο, σε κάποιες χώρες ενδεχομένως να πρέπει να υπάρξουν και κρατικές εγγυήσεις. Και αυτό διότι αν μία μικρή αεροπορική εταιρεία εκδώσει κουπόνια και τελικά δεν καταφέρει να επιβιώσει, τι θα γίνει με τα voucher και τους ταξιδιώτες;», συμπληρώνει ο Γιώργος Μαρούτσος. «Έχουμε στείλει κι εμείς από την πλευρά μας επιστολές στην IATA και μέσα στο επόμενο 15νθήμερο θα πρέπει να βρεθεί μία λύση συνολικά σε παγκόσμιο επίπεδο», λέει.

Ενάντια στην τακτική των voucher από τις αεροπορικές εταιρείες, πάντως, είχαν ταχθεί και Αμερικανοί γερουσιαστές, κάνοντας λόγο για «ηθική ευθύνη» των αεροπορικών απέναντι στους επιβάτες τους.

Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA), οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως ενδέχεται να καταγράψουν απώλειες εσόδων ύψους έως και 113 δισ. δολαρίων, εξαιτίας της διάδοσης του Covid-19.