Πρωτοβουλία του Μάνου Κόνσολα για να υπάρξει εισοδηματική κάλυψη δύο κατηγοριών εργαζομένων στον τουρισμό και στην εστίαση, που με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αποκλείονται από τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας.
Πρόκειται για τους εργαζόμενους που εντάχθηκαν στις διαδοχικές παρατάσεις των επιδομάτων ανεργίας, με αποτέλεσμα να έχουν συμπληρώσει το όριο των 400 ημερών επιδότησης την τελευταία τετραετία και να μην δικαιούνται να λάβουν επίδομα ανεργίας.
Όπως επισημαίνει ο κ. Κόνσολας, στην πρότασή του προς το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με δεδομένες τις έκτακτες συνθήκες που υπήρχαν, για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, δεν μπορεί να υπάρχει οριζόντια εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.
Από τη στιγμή, μάλιστα, που οι διαδοχικές παρατάσεις που δόθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια στα επιδόματα ανεργίας, επιβλήθηκαν λόγω του γεγονότος ότι πολλά ξενοδοχεία είτε δεν άνοιξαν είτε καθυστέρησαν να ανοίξουν ή άνοιξαν με μειωμένο προσωπικό.
Ο κ. Κόνσολας ζητά την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης, που θα προβλέπει ότι δεν θα ισχύει για τη φετινή χρονιά το όριο των 400 ημερών επιδότησης την τελευταία τετραετία για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας.
Παράλληλα, ζητά να υπάρξει μέριμνα για τους εργαζόμενους στον τουρισμό και στην εστίαση που ήταν σε αναστολή εργασίας για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, αλλά μετά δεν εργάστηκαν, είτε γιατί δεν άνοιξαν οι επιχειρήσεις που τους απασχολούσαν, είτε δεν επαναπροσλήφθηκαν γιατί οι επιχειρήσεις αυτές λειτούργησαν με μειωμένο προσωπικό.
Ο κ. Κόνσολας τονίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει μια στοιχειώδης εισοδηματική κάλυψη για αυτούς τους ανθρώπους προκειμένου, είτε να καταστούν δικαιούχοι του επιδόματος ανεργίας, είτε να ενταχθούν σε επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης.
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του Μάνου Κόνσολα
Κύριε Υπουργέ,
Οι εργαζόμενοι στον κλάδο του τουρισμού και της εστίασης, αποτελούν δύο κατηγορίες εργαζομένων που δοκιμάστηκαν σκληρά την περίοδο της πανδημίας.
Πέρασαν δύο δύσκολες χρονιές στις οποίες η κυβέρνηση ενεργοποίησε μέτρα για την εισοδηματική τους στήριξη, όπως η μείωση του ορίου στα 50 ένσημα για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας, αλλά και οι διαδοχικές παρατάσεις των επιδομάτων ανεργίας.
Αυτές, όμως, οι παρατάσεις είναι που δημιουργούν ένα σοβαρό πρόβλημα αφού σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει, η συμπλήρωση από έναν εργαζόμενο 400 ημερών επιδότησης την τελευταία τετραετία, δεν του επιτρέπει να λάβει εκ νέου επίδομα ανεργίας.
Με δεδομένες, όμως, τις έκτακτες συνθήκες που υπήρχαν, για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, δεν μπορεί να υπάρχει οριζόντια εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.
Διαφορετικά κινδυνεύουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι να μείνουν χωρίς την ελάχιστη εισοδηματική κάλυψη, που εγγυάται το επίδομα ανεργίας.
Από τη στιγμή, μάλιστα, που οι διαδοχικές παρατάσεις που δόθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια στα επιδόματα ανεργίας, επιβλήθηκαν λόγω του γεγονότος ότι πολλά ξενοδοχεία, είτε δεν άνοιξαν, είτε καθυστέρησαν να ανοίξουν ή άνοιξαν με μειωμένο προσωπικό.
Είναι αυτονόητο ότι το Υπουργείο Εργασίας θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση με την οποία δεν θα ισχύει για τη φετινή χρονιά το όριο των 400 ημερών επιδότησης την τελευταία τετραετία για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας.
Θα πρέπει, επίσης, να ληφθεί μέριμνα για τους εργαζόμενους στον τουρισμό και στην εστίαση που ήταν σε αναστολή εργασίας για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, αλλά μετά δεν εργάστηκαν, είτε γιατί δεν άνοιξαν οι επιχειρήσεις που τους απασχολούσαν είτε δεν επαναπροσλήφθηκαν γιατί οι επιχειρήσεις αυτές λειτούργησαν με μειωμένο προσωπικό.
Πρέπει να υπάρξει μια στοιχειώδης εισοδηματική κάλυψη για αυτούς τους ανθρώπους προκειμένου, είτε να καταστούν δικαιούχοι του επιδόματος ανεργίας, είτε να ενταχθούν σε επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτάται ο Κύριος Υπουργός
1. Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει στην κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης με την οποία, λόγω των ειδικών συνθηκών, θα αναστέλλει για φέτος την ισχύ του ορίου των 400 ημερών επιδότησης για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας.
2. Με ποιο τρόπο προτίθεται να καλύψει εισοδηματικά τους εργαζόμενους που ήταν σε αναστολή εργασίας τους μήνες Μάιο και Ιούνιο αλλά μετά δεν επαναπροσλήφθηκαν με αποτέλεσμα να μην δικαιούνται επιδόματος ανεργίας.