marinakis ellinosouidikoΑυξητική τάση καταγράφουν σύμφωνα με τον τέως πρόεδρο του Ελληνο-σουηδικού εμπορικού επιμελητηρίου κ. Κωνσταντίνο Μαρινάκη, οι αφίξεις των Σκανδιναβών τουριστών στην χώρα μας.

Της Μαρίας Ακριβού

Ο κ. Μαρινάκης μιλώντας αποκλειστικά στο TourismToday.gr υπογραμμίζει ότι τα στοιχεία μέχρι στιγμής δείχνουν ότι είχαμε μια αύξηση της τάξης του 10% με τον αριθμό των Σκανδιναβών να αγγίζει τις 500 χιλιάδες.

Ο ίδιος τονίζει ότι οι Σκανδιναβοί και δη οι Σουηδοί θεωρούνται από τους πιο απαιτητικούς τουρίστες, ξοδεύουν αρκετά χρήματα και η Ελλάδα φαντάζει γι’ αυτούς, παρά τις όποιες βελτιώσεις στo service, ως απαίδευτη χώρα σε ότι αφορά τον τουριστικό κλάδο.

“Οι Έλληνες που ασχολούνται με τον κλάδο του τουρισμού πρέπει να φύγουν από την ευκαιριακή νοοτροπία και να κάνουν περισσότερο επαγγελματικά βήματα”.

Επισημαίνει και εκείνος με τη σειρά του πως η Ελλάδα σαν προϊόν δεν είναι branded, η εικόνα που έχουν στο εξωτερικό είναι συγκεχυμένη και πως η προβολή στα σκανδιναβικά ΜΜΕ από το Υπουργείο Τουρισμού είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ως προς την αεροπορική σύνδεση μεταξύ Ελλάδας- Σκανδιναβικών χωρών ο κ. Μαρινάκης τονίζει ότι φέτος έγινε μια προσπάθεια να αυξηθούν τα δρομολόγια τα οποία διαμορφώθηκαν σε τρεις απευθείας πτήσεις την ημέρα.

Παράλληλα αναφέρεται στο εγχείρημα Ελλήνων επιχειρηματιών να δραστηριοποιηθούν στη Σουηδία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι υπάρχουν τουλάχιστον 5-6 αιτήσεις την εβδομάδα στο Ελληνό-σουηδικό Επιμελητήριο από Έλληνες επιχειρηματίες με τον κλάδο του τουρισμού και των τροφίμων να παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Ποιες κινήσεις γίνονται από την πλευρά του Ελληνο-σουηδικού Επιμελητηρίου για την προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στις Σκανδιναβικές χώρες;

Δεν είναι ότι έχουμε πολύ εξειδικευμένα πλάνα για τον κάθε τομέα. Δεν έχουμε φτάσει ακόμα σε αυτό το σημείο και δεν ξέρω αν θα φτάσουμε. Πάντως ειδικά για τον τουρισμό οι επαφές που έχουμε κάνει είναι κυρίως με τα μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία στη Σουηδία και με την ελληνική Πρεσβεία στην Στοκχόλμη , με τον εμπορικό ακόλουθο εκεί έτσι ώστε να φέρουμε σε επαφές ξενοδόχους με τα τουριστικά γραφεία της Σουηδίας. Ένα μεγάλο γραφείο είναι το Apollon με το οποίο σε λίγες ημέρες θα πραγματοποιήσουμε σύσκεψη. Στόχος είναι οι Σκανδιναβοί να επιλέξουν, καταρχάς ,την Ελλάδα σαν τουριστικό προορισμό και εμείς από την πλευρά μας να προωθήσουμε όσο γίνεται περισσότερο τα μέλη του Ελληνο-σουηδικού επιμελητηρίου.

Θεωρείτε ότι η Ελλάδα εξακολουθεί και είναι ελκυστικός προορισμός για τους Σκανδιναβούς;

Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ ελκυστικός προορισμός. Το γεγονός ότι έχουμε 500.000 περίπου Σουηδούς οι οποίοι επισκέπτονται κάθε χρόνο την Ελλάδα αυτό και μόνο λέει πάρα πολλά. Δηλαδή από τα 17 εκατ. τουρίστες στο σύνολο οι 500 χιλιάδες είναι Σουηδοί. Υπήρξε βέβαια μια μικρή πτώση λόγω των εκλογών και του αρνητικού κλίματος αλλά τα στοιχεία μέχρι στιγμής δείχνουν ότι είχαμε μια αύξηση της τάξης του 10%. Τους αρέσει πάρα πολύ η χώρα μας και η θάλασσα, γιατί και οι ίδιοι είναι ναυτικός λαός , όπως επίσης και η ελληνική κουζίνα.

Γνωρίζετε αν υπάρχουν σχέδια για αύξηση των δρομολογίων προς την Ελλάδα από τις Σκανδιναβικές Αερογραμμές;

Ξέρω ότι τα πλάνα διαρκώς αλλάζουν. Πέρυσι οι Σκανδιναβικές Αερογραμμές είχαν κυρίως εβδομαδιαία πλάνα, φέτος έβαλαν δρομολόγια την ημέρα κάτι που είναι πολύ θετικό. Υπήρχε και η Norwegian Airlines που έκανε καθημερινό δρομολόγιο Στοκχόλμη – Αθήνα με απευθείας πτήση, γεγονός εξίσου σημαντικό. Από αυτές τις δύο εταιρείες είχαμε το καλοκαίρι τρεις απευθείας πτήσεις.

Για πότε έχει προγραμματιστεί η επόμενη αποστολή Σκανδιναβών tour operators που θα επισκεφτούν την Ελλάδα;

Δεν το γνωρίζω και δεν έχω υπόψη μου κάτι αυτή τη στιγμή.

Ως μέλος του Ελληνο-σουηδικού επιμελητηρίου τι κινήσεις κάνετε για τη δραστηριοποίηση ελληνικών επιχειρήσεων στη Σουηδία; Η σουηδική αγορά αφήνει περιθώρια ανάπτυξης στους Έλληνες επιχειρηματίες;

Στους Σουηδούς αρέσει πάρα πολύ ο τρόπος ζωής μας και σαφώς το κλίμα μας. Είναι πολύ φιλικός λαός. Κατά τη γνώμη μου το ελληνικό ταπεραμέντο είναι πολύ κοντά στο σουηδικό, παρά τη γεωγραφική απόσταση μεταξύ των δύο χωρών. Είναι πολύ ανοιχτοί γι’ αυτό και έχουμε πάρα πολλούς Έλληνες μετανάστες στη Σουηδία, οπότε αυτή η σύνδεση δουλεύει και από τις δύο πλευρές. Όλο και περισσότεροι Έλληνες δοκιμάζουν την τύχη τους εκτός. Και η Σουηδία είναι αναμφίβολα προορισμός. Έχουμε τουλάχιστον 5-6 αιτήσεις την εβδομάδα στο σουηδικό Επιμελητήριο από Έλληνες επιχειρηματίες . Οι κλάδοι που παρουσιάζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι κυρίως τα τρόφιμα και ο τουρισμός.

Ποια θα έπρεπε κατά τη γνώμη σας να είναι η στρατηγική του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού προκειμένου να καταστήσει την Ελλάδα ανάμεσα στους πιο ελκυστικούς προορισμούς για τους Σουηδούς; Υπάρχει αρκετή προβολή στα σουηδικά ΜΜΕ;

Όχι. Γενικά δεν υπάρχει σ’ όλο τον κόσμο αρκετή προβολή και κυρίως στα σκανδιναβικά μέσα. Σίγουρα είναι κάτι που έχει ειπωθεί και το ενστερνίζομαι και εγώ ο ίδιος. Δεν έχουμε brand. Η Ελλάδα σαν προϊόν δεν είναι branded. Πρέπει επιτέλους να αποκτήσουμε ταυτότητα. Για άλλους είναι το φαγητό, για άλλους είναι η διασκέδαση για άλλους είναι η ιστορία μας. Πραγματικά χρειάζεται να γίνει συστηματική προώθηση του brand Ελλάδα στο εξωτερικό. Νομίζω αυτό είναι το βασικό. Το Υπουργείο πολιτισμού θα έπρεπε να ασχοληθεί συνειδητά ώστε να δημιουργήσει ένα προϊόν το οποίο θα είναι πραγματικά top από πλευράς ποιότητας και να μπορέσει να το πουλήσει σ’ όλο τον κόσμο.

Τι ζητούν κυρίως οι Σουηδοί τουρίστες από μια χώρα όπως η Ελλάδα; Οι υπηρεσίες στον ξενοδοχειακό κλάδο θεωρείτε ότι έχουν βελτιωθεί;

Οι Σουηδοί επειδή ξοδεύουν αρκετά χρήματα στα ταξίδια τους είναι πάρα πολύ απαιτητικοί και έχουν high standards. Στην Ελλάδα αν πηγαίνουν σε συγκροτήματα έχουν απαιτήσεις. Πιστεύω ότι έχουμε αρκετά συγκροτήματα στην Ελλάδα τα οποία προσφέρουν αυτό που υπόσχονται στον κόσμο. Βέβαια έχω ακούσει και σαρκαστικά σχόλια από τους Σουηδούς ότι για παράδειγμα ερχόμενος κανείς στην Ελλάδα πρέπει να βολευτεί μ’ αυτό που βρίσκει και ότι το service είναι τελικά χαμηλότερου επιπέδου απ’ ότι το περίμενε. Νομίζω ότι έχουμε κάνει πολλά βήματα μπροστά σαν Ελλάδα και θεωρώ ότι με την κρίση έχουμε βελτιωθεί. Παρόλα αυτά εκτιμώ ότι υπάρχει ακόμα πάρα πολύς δρόμος για να φτάσουμε να είμαστε επαγγελματίες στο χώρο. Αν κανείς ταξιδέψει στην Ασία και σε περιοχές όπως το Μπαλί, το Πουκέτ και η Μπανγκονγκ, θα διαπιστώσει ότι το service είναι σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο όπως και η εκπαίδευση των ανθρώπων που ασχολούνται με τον τουρισμό. Οι Έλληνες πρέπει να φύγουν από την ευκαιριακή νοοτροπία και να κάνουν περισσότερο επαγγελματικά βήματα.

Αρκετές σουηδικές πολυεθνικές στηρίζουν εδώ και χρόνια την ελληνική οικονομία μέσω των θυγατρικών τους. Εσείς μάλιστα διοικείτε μια από αυτές αφού είστε ο δ/νων Σύμβουλος της Oriflame Hellas. Πώς βλέπουν οι Σουηδοί επιχειρηματίες τις οικονομικές εξελίξεις στη χώρα; Θα συνεχίσουν τις επενδύσεις;

Η Ελλάδα είναι στο στόχαστρο αυτή τη στιγμή. Όπως γνωρίζετε όλες οι πολυεθνικές εταιρείες μια και δραστηριοποιούνται σε πολλές χώρες έχουν την εμπειρία της οικονομικής κρίσης και έχουν επιστρέψει σε φάση ανάπτυξης. Η αλήθεια είναι ότι δεν τους φοβίζει η κρίση που περνάμε τώρα όσο το σταθερό πολιτικό περιβάλλον. Αυτό είναι που ρωτάνε όλη την ώρα και αυτό είναι που τους δημιουργεί και αμφιβολίες για την επόμενη μέρα. Η οικονομική κρίση είναι κάτι το οποίο συμβαίνει παντού. Και οι Σουηδοί πέρασαν κρίση πολύ μεγάλη το 1990, ανακάμψανε και είναι εδώ. Υπάρχει φως στο τούνελ και για εμάς. Μας βλέπουν με μεγάλη συμπάθεια και κατανόηση. Αυτό όμως που τους ανησυχεί είναι η αβεβαιότητα του πολιτικού συστήματος στην Ελλάδα. Θέλω να πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να δείξουμε σημάδια σταθεροποίησης και σ’ αυτόν τον τομέα εάν καταφέρουνε να έχουμε αντιπολίτευση που ενδιαφέρεται για την Ελλάδα και όχι για την κομματική κυριαρχία. Νομίζω ότι αυτό που στήνεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα θα βοηθήσει τις επόμενες γενεές. Σε ό,τι αφορά την Oriflame θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα συνέδριο που είχαμε πάει στο Ντουμπάι και η Ελλάδα μεσουρανούσε σ’ όλα τα σχόλια και τις παρουσιάσεις σαν ένα παράδειγμα προς μίμηση για όλες τις υπόλοιπες χώρες. Αναγνωρίστηκε ότι μέσα στην κρίση όχι μόνο επιβιώνουμε, αναπτυσσόμαστε και έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα. Νιώθουν ασφάλεια για την επόμενη μέρα και είναι έτοιμοι για περεταίρω επενδύσεις. Πρόσφατα εγκατασταθήκαμε σε καινούριο κτίριο, μια σημαντική επένδυση για τα επόμενα 20 χρόνια. Σίγουρα είμαστε εδώ για να μείνουμε.