mousmpe-katerinaΨήφο εμπιστοσύνης δίνουν στη χώρα μας οι Ιρανικές αερογραμμές έπειτα από 9 χρόνια απουσίας. Οι τρεις προγραμματισμένες πτήσεις στέφθηκαν με επιτυχία και παρά τις κυρώσεις που επιβάλλονται από την Ε.Ε. υπάρχουν σχέδια για ισχυροποίηση των εμπορικών δεσμών των δύο χωρών σε ότι αφορά τον κλάδο του τουρισμού.

Της Μαρίας Ακριβού

Μιλώντας αποκλειστικά στο Tourismtoday.gr, η κ. Κατερίνα Μούσμπε, Ιδιοκτήτρια της MidEast και Γενική Αντιπρόσωπος πωλήσεων της Iran Air στην Ελλάδα χαρακτήρισε την εν λόγω πρωτοβουλία ως ρίσκο, δηλώνοντας παράλληλα αποφασισμένη να συνεχίσει τις προσπάθειές της προκειμένου οι πτήσεις αυτές να αποκτήσουν μόνιμο χαρακτήρα. Στόχος της Iran Air είναι η ισχυροποίηση της θέσης της στην Ευρώπη με παρουσία σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία. Ερωτηθείσα αναφορικά με την προβολή της Ελλάδας στις αραβικές χώρες, η κ. Μούσμπε επεσήμανε την έλλειψη στρατηγικής από μέρους των αρμόδιων ελληνικών φορέων υπογραμμίζοντας ότι η ελληνική απουσία από τις διεθνείς εκθέσεις με το αντίστοιχο έντυπο υλικό στα αραβικά είχε ως αποτέλεσμα την λήψη του ελληνικού μεριδίου αγοράς στις αραβικές χώρες από την Τουρκία.

“Πριν από 10-15 περίπου χρόνια η Ελλάδα ήταν από τους πρώτους προορισμούς για τους Άραβες. Ξαφνικά όμως ελαττώθηκε η προβολή της Ελλάδας εκεί, ξεχάστηκε ο προορισμός, ανέβηκε η Τουρκία η οποία πήρε μεγάλη θέση στις προτιμήσεις των Αράβων.”

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στο πλήγμα που δέχτηκε ο τουρισμός σε χώρες όπως η Τυνησία και η Αίγυπτος εξαιτίας των πολιτικών αναταραχών στις περιοχές αυτές, επιβεβαιώνοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι η επικαλούμενη «Αραβική Άνοιξη» αντέστρεψε τη ροή των τουριστών και ωφέλησε χώρες όπως η Ελλάδα. Σχολιάζοντας τις κινήσεις του Ιράκ και την προσπάθειά του να προωθήσει το τουριστικό του προϊόν η κ. mousmpe-3Μούσμπε εκφράζει ανησυχίες για την ασφάλεια των τουριστών που σχεδιάζουν να επισκεφτούν τη χώρα. Οι εκτιμήσεις της MidEast για την τρέχουσα τουριστική σεζόν είναι αισιόδοξες καθώς προσβλέπει σε αύξηση των αφίξεων από τη ρωσική αγορά και τις αραβικές χώρες. Η MidEast International Tours δραστηριοποιείται με μεγάλη επιτυχία στην ελληνική αγορά από το 1983 με αρκετές διακρίσεις στο ενεργητικό της. Εξυπηρετεί καθημερινά πελάτες που πραγματοποιούν ταξίδια είτε επαγγελματικά είτε αναψυχής, εκδηλώσεις, συνέδρια, εκθέσεις καθώς και team building δραστηριότητες , ενώ από τον Σεπτέμβρη του 2012 η εταιρία επιλέχθηκε ως ο Γενικός Αντιπρόσωπος Πωλήσεων της IranAir στην Ελλάδα.

Έπειτα από 9 χρόνια απουσίας η Iran Air πραγματοποίησε απευθείας πτήσεις στην Ελλάδα. Ποιοι λόγοι την οδήγησαν σε αλλαγή πολιτικής;

Η Iran Air είχε πράγματι σταματήσει τις πτήσεις προς Ελλάδα εδώ και 9 χρόνια λόγω των πολλών κυρώσεων που της είχαν υποβληθεί από την Ε.Ε. και η Ελλάδα επηρεάστηκε αναπόφευκτα καθώς αποτελεί μέρος της Ευρώπης. Ο λόγος που ξεκίνησε τις πτήσεις ήταν επειδή εμείς ως αποκλειστικοί αντιπρόσωποι της Iran Air στην Ελλάδα θέλαμε και πιστεύαμε ότι έπρεπε να επαναφέρουμε αυτή την παλιά σχέση. Ο βασικός λόγος είναι ότι όταν διακόπτεται μια αεροπορική σύνδεση με μια χώρα και ο τουρισμός από εκεί προς τα εδώ ελαχιστοποιείται και οι Έλληνες θα το σκεφτούν πολύ καλά πριν ταξιδέψουν προς το Ιράν. Αφού το πιστέψαμε, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν πάντα οι κυρώσεις, μας βοήθησε παράλληλα κάποιο γραφείο με το οποίο συνεργαζόμαστε στο Ιράν και έτσι πήραμε μαζί το ρίσκο. Έπρεπε το πρώτο αεροπλάνο που σηκώθηκε να είναι εγγυημένο από αυτά τα πρακτορεία. Η Iran Air μας διέθεσε το σκάφος αλλά και εμείς από την πλευρά μας πήραμε το εμπορικό ρίσκο και πράγματι πραγματοποιήθηκαν τρεις πτήσεις. Τώρα στην περίοδο που εκείνοι γιορτάζουν τη δική τους Πρωτοχρονιά ήρθαν γεμάτα τα αεροπλάνα και τώρα προσπαθούμε να πείσουμε εκ νέου την Iran Air να βάλει αεροπλάνα. Να είναι σε μια πιο τακτική βάση από το καλοκαίρι. Επιβάλλεται να δούμε νέες πτήσεις μέσα στο 2013.

Τι εκκρεμεί για να γίνει στενότερη η συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών; Η Ελλάδα θεωρείται ελκυστικός προορισμός για τις Ιρανικές αερογραμμές;

Η Ελλάδα είναι πάρα πολύ ωραίος προορισμός για τους Ιρανούς. Οι Πέρσες λατρεύουν την Ελλάδα και αγαπάνε τους Έλληνες. Οι δύο λαοί έχουν ισχυρούς δεσμούς και κοινά σημεία στην ιστορία τους. Και για τους ίδιους τους Έλληνες είναι όνειρο ζωής να ταξιδέψουν στην Περσία. Η Περσία είναι μια πάρα πολύ ωραία χώρα και δυστυχώς πολλοί νομίζουν ότι έχει φασαρία , ότι λαμβάνουν χώρα τρομοκρατικές ενέργειες και ότι δεν είναι ασφαλής προορισμός. Όλα αυτά δεν είναι αλήθεια. Προσωπικά έχω πάει στην Περσία πολλές φορές και το έχω διαπιστώσει. Είναι μια προπαγάνδα και αποτελεί με τη σειρά της μέρος των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί προκειμένου να αποκλειστεί το Ιράν από τον κόσμο. Αυτή η αεροπορική σύνδεση συμβάλει δίχως αμφιβολία στο να επισκεφτούν οι Πέρσες την Ελλάδα.

Η συνεργασία σας με την Iran Air ανοίγει το δρόμο και για συνεργασία με άλλες αεροπορικές iranairεταιρείες;

Εμείς είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις συνεργασίες και ειδικά σε χώρες τις οποίες πιστεύουμε, όπως για παράδειγμα με το Ιράν. Είναι ένας προορισμός τον οποίο πιστεύουμε. Μην ξεχνάτε ότι οι Ιρανοί τουρίστες θεωρούνται από τους πιο πλούσιους τουρίστες που κυκλοφορούν γενικά. Είναι αυτοί που έχουν συμβάλλει στην οικονομία του Ντουμπάι και της Τουρκίας. Έχουν ανεβάσει αυτές τις οικονομίες. Γιατί όχι λοιπόν η Ελλάδα να μην πάρει μέρος σ’ αυτό. Σίγουρα ανοιγόμαστε και προς άλλες αεροπορικές εταιρείες και αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος που θέλουμε να πετύχει αυτή η πρώτη προσπάθεια με τις ιρανικές αερογραμμές.

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων σε συνδυασμό με την πτώση της αγοραστικής δυνατότητας των πολιτών σε διεθνές επίπεδο, τι περιθώρια κέρδους αφήνουν για την εταιρεία;

H Iran Air τώρα που έβαλε τις πτήσεις πούλησε τα εισιτήρια σε απίστευτα φθηνές τιμές. Αυτό που μας ενδιέφερε και εμάς, σε πρώτη φάση, δεν ήταν τόσο το κέρδος όσο το να αναπτυχθεί και πάλι αυτή η τουριστική ροή και αυτή η αεροπορική σχέση. Το οικονομικό κίνητρο υπήρχε για τους πελάτες. Η Iran Air έδωσε πάρα πολύ καλό κόστος για τη λειτουργία αυτών των αεροσκαφών και εμείς τα πρακτορεία που ασχοληθήκαμε δεν βάλαμε κάποιο κέρδος το οποίο να είναι απαγορευτικό για τον κόσμο που ήθελε να ταξιδέψει.

Για ποιο λόγο ο ελληνικός τουρισμός δεν έχει στραφεί στην αραβική αγορά;

Γιατί ανέκαθεν ο ελληνικός τουρισμός έβλεπε κυρίως την Ευρώπη. Εστίαζε σ’ αυτή διότι οι Ευρωπαίοι συνηθίζουν να ταξιδεύουν με τσάρτερ και αυτό ως γεγονός μας επιτρέπει να μπορούμε να μετρήσουμε με νούμερα πράγμα που δεν ισχύει στην περίπτωση των Αράβων. Οι Άραβες θέλουν να ταξιδέψουν σαν οικογένειες όχι σε ομάδες και σε στυλ τσάρτερ όπως αυτά που συνηθίζονται στην Ευρώπη που σημαίνει ότι ίσως για το Υπουργείο Τουρισμού να μην μπορεί τελικά να υπάρξει καταμέτρηση των αφίξεων. Και αυτό να δυσκολεύει λίγο τη δουλειά τους όσον αφορά τη συγκέντρωση στατιστικών αποτελεσμάτων. Πριν από 10-15 περίπου χρόνια η Ελλάδα ήταν από τους πρώτους προορισμούς για τους Άραβες. Ξαφνικά όμως ελαττώθηκε η προβολή της Ελλάδας εκεί, ξεχάστηκε ο προορισμός, ανέβηκε η Τουρκία η οποία πήρε μεγάλη θέση στις προτιμήσεις των Αράβων. Επιπλέον, ολόκληρη η Ευρώπη διείσδυσε στις αραβικές χώρες με φυλλάδια γραμμένα στα αραβικά, με fund trips, δείχνοντας έντονη κινητικότητα , έχοντας στρατηγική κυβερνητική, πράγμα που δεν είχαμε εμείς εδώ στην Ελλάδα ίσως γιατί δεν είχαμε τα κεφάλαια και γιατί είχαμε πάρα πολλές αλλαγές. Κάθε λίγο και λιγάκι αλλάζει ο Υπουργός, ο πρόεδρος, ο γενικός γραμματέας. Πράγμα αποτρεπτικό για όποιον ήθελε να αναλάβει τέτοιου είδους πρωτοβουλίες τη στιγμή που έβλεπε ότι στην Ελλάδα δεν υφίστατο στρατηγική που θα κρατούσε κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα.

iranair-athinaΠοιες είναι οι αγορές στις οποίες στοχεύει η Iran Air;

Η Iran Air στοχεύει στην Ευρώπη. Η Ελλάδα βεβαίως αποτελεί τον πρώτο και βασικό προορισμό αλλά σαφέστατα τους ενδιαφέρει πάρα πολύ η Ιταλία και η Ισπανία. Αυτοί είναι οι τρεις προορισμοί που βρίσκονται στις πρώτες προτεραιότητες. Να σημειώσω ότι οι ιρανικές αερογραμμές έχουν παρουσία στη Γαλλία και την Αυστρία.

Αναφορικά με τη δραστηριοποίηση σας στην αραβική αγορά τα γεγονότα στη Συρία έχουν επηρεάσει την τουριστική κίνηση στα αραβικά κράτη;(βλ. Ιορδανία)

Όλες οι φασαρίες που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή σε κάποιες αραβικές χώρες έχουν ωφελήσει την Ελλάδα και άλλες χώρες που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα, διότι έχει στραφεί αλλού ο τουρισμός που προοριζόταν για εκείνες τις χώρες. Αντί για παράδειγμα οι Σαουδάραβες να επισκεφτούν τη Συρία σκέφτονται να έρθουν στην Ελλάδα που είναι μια ασφαλής χώρα. Οπότε η Ελλάδα έχει κερδίσει μερίδιο αγοράς και εμείς σαν πρακτορείο που ασχολείται με τις αραβικές χώρες έχουμε δει μια πολύ μεγάλη αύξηση από τότε που ξεκινήσανε δυστυχώς οι πόλεμοι σ’ αυτή την περιοχή.

Ποιες οι επιπτώσεις λόγω της «Αραβικής Άνοιξης» στις αφίξεις προς Τυνησία και την Αίγυπτο;

Η Τυνησία και η Αίγυπτος πάσχουν πάρα πολύ από αυτό το πράγμα. Έχει σχεδόν εκμηδενιστεί η εισερχόμενη κίνηση προς αυτές τις χώρες. Ειδικότερα στην περίπτωση της Αιγύπτου που οι εξελίξεις είναι ραγδαίες και ο τουρίστας για να μπορεί να κάνει ένα ταξίδι το πρώτο πράγμα που δεν διαπραγματεύεται είναι η ασφάλεια. Εάν δεν υπάρχει ασφάλεια δεν μπορεί κανένας να πάει εκεί.

Το Ιράκ έχει ξεκινήσει τουριστικό πρόγραμμα. Πιστεύετε μπορεί να αναπτυχθεί τουρισμός στην περιοχή;

Δεν το πιστεύω. Εμείς ως MidEast δεν θα το συνιστούσαμε αυτή τη στιγμή εάν δεν νιώθουμε και εάν δεν έχουμε διασφαλίσει ότι όποιος πάει εκεί δεν θα έχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Γιατί αρκετές φορές ακούγονται φασαρίες στην περιοχή, πράγμα το οποίο εμάς ως πρακτορείο δεν μας ενθαρρύνει να κατευθύνουμε τους πελάτες μας προς τα εκεί.

Ποιες οι εκτιμήσεις της Mid East για την τρέχουσα τουριστική σεζόν και ποιοι οι οικονομικοί στόχοιiranair1 που έχει θέσει η εταιρεία για το 2013;

Εμείς πιστεύουμε ότι θα έχουμε πολύ μεγάλη αύξηση από τις αραβικές χώρες και από τη ρωσική αγορά με την οποία ασχολούμαστε. Ποσοστά δεν έχουμε γιατί οι Άραβες είναι απρόβλεπτοι. Είναι μια αγορά που δεν μπορούμε να προβλέψουμε, γιατί όπως σας ανέφερα δεν κινούνται με τσάρτερ και προγραμματισμένες πτήσεις. Οι αφίξεις γίνονται πολλές φορές με ιδιωτικά αεροπλάνα. Ένας πλούσιος όταν μπορεί να κινείται όπως θέλει αποφασίζει σήμερα για να φύγει αύριο. Όλα είναι short notice γι’ αυτό και δεν υπάρχουν προβλέψεις. Αλλά τα μηνύματα που λαμβάνουμε είναι πάρα πολύ θετικά. Η Ελλάδα είναι μέσα στους πρώτους προορισμούς των Αράβων. Ήδη υπάρχει πολύ μεγάλη κινητικότητα προς την Ελλάδα και οι οικονομικοί στόχοι είναι φτάσουμε σε διπλασιασμό των μεγεθών συγκριτικά με πέρυσι. Αυτό θα εξαρτηθεί και από τον πελάτη. Μπορεί παραδείγματος χάριν να έρθει ένας μόνο πρίγκιπας και να κάνει τζίρο σε ένα ξενοδοχείο μισό εκατομμύριο ευρώ, όσο δηλαδή μπορεί να κάνουν 40 με 50 γκρουπ μαζί. Επομένως καταλαβαίνετε ότι τα νούμερα είναι σχετικά.