του Χάρη Ντιγριντάκη
Τα ρέστα της δίνει η Lamda Development για να επιταχυνθούν οι ρυθμοί υλοποίησης του στρατηγικού σχεδίου της για τα έργα υποδομών στο ακίνητο του Ελληνικού. Πρόκειται για δύσκολη εξίσωση δεδομένου ότι οι σχετικές άδειες σε ορισμένα έργα καθυστερούν.
Την ίδια ώρα ξεκινάει η μάχη για την κλινική στην εμβληματική έκταση της Lamda για την οποία λέγεται ότι 3 παίκτες προς ώρας έχουν επιδείξει σχετικό ενδιαφέρον δίχως να αποκλείεται να προστεθούν άλλοι.
Κατά πληροφορίες ιδιαίτερη σπουδή επιδεικνύει το Ερρίκος Ντυνάν που ελέγχει η Τράπεζα Πειραιώς (άλλωστε εκεί οδεύουν και τα κεντρικά της γραφεία), ενώ ακούγεται ότι το Project βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Hellenic Healthcare και του Ιασώ. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς τα 50 εκατ. Ευρώ που φέρεται να ζητά η Lamda, σε συνδυασμό με την δημιουργία της κλινικής με ελάχιστη δαπάνη της τάξεως των 80-100 εκατ. ευρώ διευρύνουν τον προβληματισμό των επενδυτών αφού ο κλάδος της ιδιωτικής Υγείας έχει ακόμη δρόμο να διανύσει και ως εκ τούτου η απόσβεση της επένδυσης έχει ορίζοντα 10ετίας.
Στο μέτωπο των ξενοδοχείων αναμένονται και οι ανακοινώσεις για τo πρώτο από τα διεθνή Brands (Hotel operators) που έχει κλείσει η ΤΕΜΕΣ για τα ξενοδοχεία στο παραλιακό κομμάτι.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει συμφωνήσει στην από κοινού ανάπτυξη δύο πεντάστερων ξενοδοχείων με παραθεριστικές κατοικίες στο παράκτιο μέτωπο, εκ των οποίων το ένα στη μαρίνα Αγίου Κοσμά. Η συνολική επένδυση για τη δημιουργία των δύο ξενοδοχείων με τα αντίστοιχα τουριστικά-οικιστικά συγκροτήματα ανέρχεται σε 300 εκατομμύρια ευρώ.
Η ανάπτυξη των μονάδων θα γίνει μέσω δύο εταιρειών ειδικού σκοπού, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων θα συμμετέχουν οι όμιλοι της ΤΕΜΕΣ και της Lamda Development, σε ποσοστό 70% και 30% αντίστοιχα. O σχεδιασμός των μονάδων θα ανατεθεί σε κορυφαία διεθνή αρχιτεκτονικά γραφεία, ενώ η διαχείρισή τους θα ανατεθεί σε διεθνούς φήμης εταιρείες διαχείρισης (hotel operators).
Τα έργα
Εν τω μεταξύ κάποιες από τις κύριες ψηφίδες εργασιών του project αποτελούν «κομμάτι» των αρχικών υποδομών του Ελληνικού, όπου στον σχετικό διαγωνισμό εκτιμώμενου κόστους 250 – 300 εκατ. ευρώ, είχε επικρατήσει η κατασκευαστική ΑΒΑΞ, με ορίζοντα υλοποίησης των projects έως τα τέλη του 2025 περίπου.
Το «πακέτο» αυτό των έργων, όπως τουλάχιστον σημειώνονταν σε σχετική τεχνική μελέτη και εάν δεν έχει προκύψει κάποια αλλαγή, περιλαμβάνει, πέρα από κατεδαφίσεις και χωματουργικές εργασίες, την υπογειοποίηση παραλιακής Λεωφ. Ποσειδώνος (κεντρικό τμήμα) αλλά και το flyover της παραλιακής Λεωφ. Ποσειδώνος (στο ρεύμα προς Γλυφάδα), την κατασκευή νέων γεφυρών στην παραλιακή Λεωφ. Ποσειδώνος στους Τράχωνες (δηλαδή στην κατεύθυνση προς Αλιμο), εσωτερικό οδικό δίκτυο, μετατόπιση ΤΡΑΜ, δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, προφανώς την κατασκευή δικτύων ηλεκτροδότησης, τηλεπικοινωνιών, εγκατάστασης φυσικού αερίου, ύδρευσης και αποχέτευσης, μια μικρή υπογειοποίηση στο σημείο που θα κατασκευαστεί το εμπορικό κέντρο Vouliagmeni Mall, έργα και μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων και λυμάτων, διευθέτηση ρεμάτων (π.χ. Τραχώνων και Αεροδρομίου), λιμενικά έργα και άλλα projects. Προφανώς βέβαια, τα έργα έχουν μια «δυναμική» και ενδέχεται στην πορεία να υπάρχουν αλλαγές ή προσαρμογές.
Υπογειοποίηση Λεωφόρου Ποσειδώνος – FlyOver
Σύμφωνα με τεχνικές – περιβαλλοντικές μελέτες, εξωτερικά, η σημαντικότερη παρέμβαση στο οδικό δίκτυο είναι η μετατόπιση του άξονα, σε μήκος 1.750 μέτρων, με ταυτόχρονη υπογειοποίηση τμήματος περίπου 1.150 μέτρων της Λ. Ποσειδώνος. Η παρέμβαση αρχίζει από τη γέφυρα του ρέματος των Τραχώνων και ολοκληρώνεται στο ύψος της οδού Άλφα, ανάντη της μαρίνας του Αγίου Κοσμά.
Εφόσον δεν έχει προκύψει κάποια αλλαγή στον σχεδιασμό, το υπογειοποιημένο τμήμα της Λ. Ποσειδώνος θα διαθέτει 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και θα έχει διατομή συνολικού πλάτους 30,80 μέτρων. Το εναπομένον, μετά την μετατόπιση του, υφιστάμενο τμήμα της Λ. Ποσειδώνος, θα υποβαθμισθεί σε συλλεκτήρια οδό, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και θα εξυπηρετεί κατά βάση τις κινήσεις προσπέλασης προς τις δημιουργούμενες περιοχές κατοικίας και την παραλία.
Στο υφιστάμενο εύρος κατάληψης θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος και θέσεις στάθμευσης οχημάτων επισκεπτών, ενώ θα επαυξηθούν οι κοινόχρηστοι χώροι και οι χώροι πρασίνου. Η σύνδεση του εσωτερικού οδικού δικτύου της ανάπτυξης με το υφιστάμενο κύριο οδικό δίκτυο, θα πραγματοποιείται μέσω καθορισμένων πυλών – κόμβων (νέων και υφιστάμενων), έτσι ώστε, αφενός να προκαλείται η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στο υπάρχον δίκτυο, αφετέρου να αποτρέπεται η δυνατότητα διαμπερούς κυκλοφορίας από/ προς τις τοπικές οδούς των όμορων Δήμων.
Συγκεκριμένα δημιουργούνται 3 σημεία σύνδεσης – κόμβοι με τη Λ. Βουλιαγμένης, 4 σημεία σύνδεσης επί της Λ. Ποσειδώνος και ένα σημείο σύνδεσης με την οδό Αεροπορίας. Προβλέπεται flyover της παραλιακής Λεωφ. Ποσειδώνος (στο ρεύμα προς Γλυφάδα) και κατασκευή νέων γεφυρών στην παραλιακή Λεωφ. Ποσειδώνος στους Τράχωνες (δηλαδή στην κατεύθυνση προς Άλιμο).
Νέο εσωτερικό πρωτεύον οδικό δίκτυο
Κατά την μελέτη, δημιουργείται ημικόμβος στο ύψος του ρέματος Τραχώνων. Επίσης, δημιουργείται ράμπα σύνδεσης της περιμετρικής οδού με το ρεύμα της νέας λεωφόρου Ποσειδώνος με κατεύθυνση προς τον Πειραιά. Δημιουργούνται κυκλικοί κόμβοι στις διασταυρώσεις των κύριων εσωτερικών οδικών αξόνων.
Δημιουργούνται σηματοδοτούμενοι κόμβοι σε σημεία που διασταυρώνονται οδοί με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο ή με τη γραμμή του τραμ. Δημιουργείται ολοκληρωμένο δίκτυο αξόνων κίνησης πεζών και ποδηλατών. Επιπρόσθετα, στις κύριες και τις τοπικές οδούς προβλέπονται λωρίδες αποκλειστικής κίνησης ποδηλάτων.
Επίσης κατασκευάζεται πρωτεύον εσωτερικό οδικό δίκτυο υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας, το τοπικό οδικό δίκτυο σε όλες τις γειτονιές αμιγούς κατοικίας διαρθρώνεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να εκμηδενίζεται η δυνατότητα διαμπερούς κίνησης διαμέσου αυτών, ενώ προβλέπεται ολοκληρωμένο δίκτυο αξόνων κίνησης πεζών και ποδηλατών, το οποίο επιτρέπει την πρόσβαση πεζή ή με ποδήλατο ή σε συνδυασμό με Μ.Μ.Μ. σε κάθε πιθανό σημείο της ανάπτυξης και του Πάρκου.
Τα κτίρια
Το πρώτο κτήριο που θα παραδοθεί μέσα στο 2023,πάντως, είναι αυτό στο οποίο θα στεγαστούν τέσσερα σωματεία ΑΜΕΑ. Έως το τέλος του έτους αναμένεται να έχουν ξεκινήσει και οι διαγωνισμοί για το μεγάλο εμπορικό κέντρο προς τη Λ. Βουλιαγμένης, το Vouliagmenis Mall, που θα αποτελεί τμήμα του Commercial hub, για το Marina Galleria ,προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ, όπως και για τον Πύργο Μικτής Χρήσης, επένδυση που υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ. Επίσης, αναμένεται και ο διαγωνισμός για το Μητροπολιτικό Πάρκο.
Υπογραμμίζεται ότι για το μεγάλο εμπορικό κέντρο στη Βουλιαγμένης, Vouliagmenis Mall, έχει κατατεθεί εκδήλωση ενδιαφέροντος από ενοικιαστές για το 92% της μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας και έχουν υπογραφεί προκαταρκτικές συμφωνίες για περίπου 25% των χώρων, υψηλότερα των αρχικών στόχων, ενώ εντός του 2023 αναμένεται να έχουν υπογραφεί ανάλογες συμφωνίες για το 65% των χώρων, σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της Lamda.
O Riviera Tower, ο υψηλότερος πράσινος παράκτιος ουρανοξύστης στην Μεσόγειο, θα αρχίσει να κατασκευάζεται πριν τα Χριστούγεννα φέτος, με τους πρώτους ορόφους να εμφανίζονται πριν τα Χριστούγεννα του 2023. Σημειώνεται, ότι ο Πύργος Κατοικιών θα έχει 169 διαμερίσματα και ήδη έχουν κατατεθεί προκαταβολές πελατών, οι οποίες αντιστοιχούν σε περίπου 95% της πωλούμενης επιφάνειας.
Για τα condos, δηλαδή τα διαμερίσματα στα χαμηλά συγκροτήματα κατοικιών πίσω από τις βίλλες, οι προ-πωλήσεις έχουν γίνει σε ποσοστό 90% με τις υπογραφές των συμβολαίων να αναμένονται στο πρώτο τρίμηνο του 2023, ενώ τα εκτιμώμενα έσοδα κατά τη διάρκεια της πρώτης πενταετίας ανέρχονται σε περίπου 270 εκατ. ευρώ. Σχετικά με τις κρατήσεις για τη μελλοντική απόκτηση των 28 διαθέσιμων οικοπέδων, για Βίλες (The Cove Villas) έχουν κατατεθεί προκαταβολές πελατών για το 90% των οικοπέδων. Τα συνολικά έσοδα από την πώληση των οικοπέδων, κατά τη διάρκεια της πρώτης πενταετίας εκτιμώνται σε περίπου 190 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στις νέες αναπτύξεις στο Ελληνικό, για την εμπορική ανάπτυξη στην περιοχή της Μαρίνας Αγ. Κοσμά στο Παράκτιο Μέτωπο, το Riviera Galleria, έχει κατατεθεί εκδήλωση ενδιαφέροντος από ενοικιαστές για το 71% των εκμισθώσιμων χώρων και έχουν υπογραφεί προκαταρκτικές συμφωνίες για περίπου 3% των χώρων.
Επίσης μέσα στους πρώτους μήνες του επόμενου έτους αναμένονται και δύο ακόμη οικιστικές γειτονιές, η «γειτονιά Αλίμου» στα σύνορα με τον Δήμο Αλίμου με περίπου 500 διαμερίσματα σε πολυκατοικίες των 4-5 ορόφων και η «γειτονιά της Πρώην Ολυμπιακής Αεροπορίας» με τα ψηλά κτίρια, 15 ορόφων και 50 μέτρων, κοντά στο σημείο της υπογειοποίησης της λεωφόρου Ποσειδώνος, με θέα το πάρκο που θα απευθύνονται στο ευρύτερο κοινό, Έλληνες και ξένους αγοραστές που αναζητούν ένα νεόδμητο σπίτι στα νότια προάστια.
Τέλος προς την έκδοση της οικονομικής άδειας του Integrated Resort Casino, κινούνται ταχύτατα οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Hard Rock. Το «Hard Rock Hotel & Casino Athens» είναι προγραμματισμένο να λειτουργήσει το 2026 και αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερες από 3.000 μόνιμες θέσεις εργασίας.