Την αισιοδοξία τους, ότι η Ελλάδα έχει, υπό προϋποθέσεις, εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας εξέφρασαν οι συμμετέχοντες σε σχετική θεματική συζήτηση στο πλαίσιο του 9oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς 10- 13 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Μάξιμος Σενετάκης, επισήμανε πως η Ελλάδα υιοθετεί το μήνυμα «καινοτομία παντού» και το νέο πρόγραμμα «Ερευνώ-Καινοτομώ» ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ, είναι μία δράση, η οποία με τη μόχλευση μέσω των τραπεζών μπορεί να δώσει άλλα 200 εκατ. ευρώ.
«Η εθνική στρατηγική με ορίζοντα το 2030 έχει στόχο να αυξήσουμε τις δαπάνες για έρευνα και καινοτομία ως ποσοστό του ΑΕΠ από 1,5% σήμερα, σε 3%, που είναι και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος», ανέφερε ο κ. Σενετάκης.
Με άλλη δράση, θα δοθούν 25 εκατ. ευρώ για να ενισχυθούν οι δομές, που θα συνδέουν τα ερευνητικά και πανεπιστημιακά ιδρύματα με τις εταιρείες μεταφοράς τεχνολογίας, ώστε να γίνεται η εκμετάλλευση της παραγόμενης ύλης.
«Τα κέντρα ικανοτήτων μπορούν να γεφυρώσουν το χάσμα προσφοράς και ζήτησης και να λειτουργήσουν σαν clusters από επιστήμονες και εταιρείες, φέρνοντας σε επαφή τις ανάγκες της αγοράς με ερευνητές», πρόσθεσε ο υφυπουργός.
Έκανε ειδική αναφορά σε εργαλεία, όπως τα elevate, claw back, angel funding και το Ταμείο Ανάπτυξης, ενώ ανέφερε πως το 2022 η Ελλάδα δαπάνησε 3 δισ. ευρώ από κρατικά και ευρωπαϊκά χρήματα και 1,5 δισ. ευρώ από ιδιώτες. Εκτίμησε τέλος, ότι η χρηματοδότηση των εταιρειών για έρευνα και καινοτομία διευκολύνεται με την απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.
Ο Σπύρος Ρέτζεκας, Chief Operations Officer της «Qualco Group» στην Ελλάδα, ανέφερε πως ο κλάδος συγκεντρώνει υψηλά αμειβόμενους υπαλλήλους, που δημιουργούν θετικό κύκλο ανάδρασης στην ελληνική οικονομία. «Στην Ελλάδα είμαστε στα 1.300 ευρώ μέσο μισθό, αλλά στην εταιρία μας ο μέσος μισθός είναι 2.300-2.400 ευρώ», ανέφερε, προσθέτοντας, ότι το 70% των εσόδων αφορούν εξαγωγική δραστηριότητα.
Οι μεγάλες εταιρίες πληροφορικής, εκτίμησε, μπορούν να παίξουν εκπαιδευτικό ρόλο στο ΑΙ, πρέπει να είναι flexible στο pricing και το κράτος οφείλει να είναι αρωγός στην εκπαίδευση.
Ο Αντώνης Τζωρτζακάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της «5G Ventures | Phaistos Investment Fund» επεσήμανε το πρόβλημα εύρεσης καταρτισμένου προσωπικού για τη στελέχωση των εταιρειών, προτείνοντας συνεργασίες με εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα. «Δεν υπάρχει γυρισμός, πάμε στην κατεύθυνση της καινοτομίας» σημείωσε, προτείνοντας σύγκριση με προηγμένες χώρες, ώστε να γίνουμε ανταγωνιστικοί.
Ο Αλέξανδρος Πατεράκης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό στον όμιλο της ΔΕΗ, συμφώνησε, ότι είναι «One way street, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την καινοτομία», αναφέροντας ως παράδειγμα μετασχηματισμού τη ΔΕΗ, η οποία ήταν δημόσιος οργανισμός και κατάφερε μέσα από μοχλεύσεις και συνεργασίες με ιδιωτικές εταιρείες να φέρει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στον πυρήνα της λειτουργίας της.
Ο Μιχάλης Τσαρμπόπουλος, Chief Digital Officer της Alpha Bank επεσήμανε πως οι ελληνικές και κυπριακές fintechs αποτιμώνται σε αξία πάνω από 8 δις ευρώ γνωρίζοντας αλματώδη άνοδο τα τελευταία χρόνια, ενώ πρόσθεσε, ότι η καινοτομία είναι κεντρική εταιρική αξία και στο DNA της τράπεζας. Έκανε ειδική αναφορά στα 300 ΑΤΜ πανελλαδικά για άτομα με προβλήματα όρασης, αλλά και τον ψηφιακό βοηθό, που απαντάει στα καταστήματα σε ερωτήσεις πελατών στα ελληνικά και τα αγγλικά.
Ο Σπύρος Μάργαρης, Venture Capitalist, ιδρυτής της «Margaris Ventures», υποστήριξε πως η Ελλάδα διαθέτει τόσο επιχειρηματικότητα, όσο και κυβέρνηση φιλική στην καινοτομία, θυμίζοντας τη Σουηδία, ενώ εκτίμησε, ότι με μεγαλύτερη βοήθεια και συνεργασία μπορεί η χώρα μας να γίνει από χώρα τουρισμού, χώρα των startup.
Ο Χριστόφορος Αναγνωστόπουλος, Εταίρος της «QuantumBlack AI by McKinsey Greece», τόνισε, ότι πολλά πιλοτικά προγράμματα δεν φτάνουν σε ευρεία χρήση και αυτό είναι, που καθορίζει αν ένας οργανισμός θα κερδίσει από μία τεχνολογική εξέλιξη. Κατέληξε λέγοντας πως οι επιχειρήσεις πρέπει να ευθυγραμμίσουν τις εταιρικές τους αξίες με τις κοινωνικές, όπως για παράδειγμα η χρήση ΑΙ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής ή τη φαρμακευτική έρευνα.