Γράφει ο Μανώλης Κουτελιάς
Διευθυντής Επενδύσεων και Έργων, Noisis Development Consultants

Ο Αναπτυξιακός Νόμος 4887/2022 σε συνδυασμό με την χρηματοδότηση από το ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ αποτελούν τα βασικά αναπτυξιακά και χρηματοδοτικά εργαλεία για την ίδρυση, την επέκταση, τη διαφοροποίηση της παραγωγής και τη θεμελιώδη αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας επιχειρήσεων.

Εστιάζει σε κλάδους και επιχειρήσεις οι οποίοι μπορούν μακροπρόθεσμα να συμβάλλουν στην εθνική οικονομική ανάπτυξη όπως ο κλάδος του Τουρισμού που αποτελεί τη ναυαρχίδα της Ελληνικής οικονομίας.

Η άμεση οικονομική συνεισφορά του κλάδου το 2022 αντιστοιχεί στο 11,5% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ αν συνυπολογιστεί και η έμμεση συνεισφορά του, αντιστοιχεί σε ποσοστό μεταξύ 25,3% έως 30,5%. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, από κάθε € 1,0 τουριστικής δραστηριότητας δημιουργείται επιπλέον € 1,2 έως 1,65 πρόσθετης οικονομικής δραστηριότητας.

Οι Τουριστικές Επιχειρήσεις, οι οποίες έδειξαν τεράστιο ενδιαφέρον για τις ενισχύσεις του Ά κύκλου του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022 καθώς υπέβαλλαν αιτήσεις ύψους 1,6 δις ευρώ, έχουν την ευκαιρία να υποβάλλουν τα επενδυτικά τους σχέδια στον Β’ κύκλο του καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» ο οποίος έχει καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 13η Οκτωβρίου 2023.

Ο προϋπολογισμός του καθεστώτος ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ και μεταξύ των ενισχύσεων που οι επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν είναι το κίνητρο της επιχορήγησης (μόνο για μικρές επιχειρήσεις), της ενίσχυσης του leasing, της φοροαπαλλαγής και της ενίσχυσης της δημιουργούμενης απασχόλησης.

Οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν μέχρι 3 εκατ. ευρώ ενίσχυση κατά ανώτατο όριο ενώ οι μεσαίες και οι μεγάλες μέχρι 5 εκατ.
Οι μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν το σύνολο των κινήτρων πλην της επιχορήγησης.

Οι ενισχύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου χορηγούνται με βάση τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων(ΧΠΕ) που έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τις δαπάνες εντός περιφερειακών ενισχύσεων και με βάση τα οριζόμενα στον Γενικό απαλλακτικό Κανονισμός 651/14 όπως ισχύει για τις δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων.

Τα ποσοστά ενίσχυσης αναλόγως του μεγέθους της επιχείρησης και της περιοχής επένδυσης μπορούν να ανέλθουν μέχρι και 75% του προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου.

Κατά κανόνα χορηγείται το 80% του αντίστοιχου ποσοστού του ΧΠΕ εκτός ειδικών περιπτώσεων όπως είναι μικρά νησιά κάτω των 3.100 κατοίκων, παραμεθόριες και ορεινές περιοχές, περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές κ.α. όπου χορηγείται το σύνολο του ποσοστού του ΧΠΕ.

Καίρια σημεία για την βαθμολόγηση και την ένταξη ενός επενδυτικού σχεδίου αποτελούν η εξασφάλιση της χρηματοδότησης της ιδιωτικής συμμετοχής που απαιτείται για την υλοποίηση της επένδυσης ,η αδειοδοτική ωριμότητά της, το επιχειρηματικό backgroundτης επενδυτικής ομάδας αλλά και οι θέσεις εργασίας που το επενδυτικό σχέδιο θα δημιουργήσει.

Ο επενδυτής μπορεί να υλοποιήσει το επενδυτικό του σχέδιο εντός πέντε ετών από την ημερομηνία υπαγωγής υπό την προϋπόθεση ότι το 50% του επενδυτικού σχεδίου έχει υλοποιηθεί εντός τριετίας από την υπαγωγή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κίνητρα του Αναπτυξιακού Νόμου μπορούν να χορηγηθούν σε συνδυασμό με τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης. Μία μικρή επιχείρηση επι παραδείγματι η οποία επιθυμεί την υλοποίηση ενός επενδυτικού σχεδίου ύψους 10 εκατ. ευρώ και ενισχύεται μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου με επιχορήγησης 3 εκατ. ευρώ μπορεί να λάβει έως 2 εκατ. επιδοτούμενο δάνειο από το ταμείο ανάκαμψης με επιτόκιο 0,35% σταθερό για 15 έτη.

Το χρηματοδοτικό σχήμα συμπληρώνεται από 30% συμβατικό δανεισμό και 20% ιδία συμμετοχή.
Κλείνοντας οφείλουμε να τονίσουμε πως η σωστή και επιτυχημένη προετοιμασία ενός πλήρους και άρτιου φακέλου απαιτεί την συνεργασία μιας οργανωμένης ομάδας ανθρώπων με εμπειρία και εξειδίκευση στις προδιαγραφές και απαιτήσεις του Αναπτυξιακού Νόμου και των ευρωπαϊκών κανονισμών που τον διέπουν.