Η κατασκευή της μαρίνας της Αγίας Νάπας, μια από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις που έχουν γίνει στην Κύπρο ύψους 220 εκατ. ευρώ -ίσως η μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση, αν εξαιρέσει κανείς τον τραπεζικό τομέα- προχωρεί με βάση τον προγραμματισμό, ενώ και οι πωλήσεις κινούνται με ρυθμό που ικανοποιεί την εταιρεία.

“Οι πωλήσεις ξεκίνησαν στο τέλος του Σεπτέμβρη του 2016 και σε αυτόν τον ένα χρόνο οι πράξεις που έχουν γίνει έχουν ξεπεράσει τις αναμενόμενες. Σχεδόν το 50% του πρώτου πύργου, του ανατολικού έχει πωληθεί και έχουμε πωλήσει επίσης και κάποιες επαύλεις”, τονίζει σε κυπριακή εφημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος της μαρίνας Αγίας Νάπας, Σταύρος Καραμοντάνης.

“Έχουμε διαθέσει το 50% των ακινήτων που έχουμε ήδη βγάλει προς τα έξω”, προσθέτει. Αξίζει να σημειωθεί ότι έργο στηρίχτηκε στην ιδέα του πατέρα του κ. Καραμοντάνη, Γεράσιμου, και υλοποιείται με τη στήριξη του Αιγύπτιου επιχειρηματία Naguib Sawiris, ο οποίος έγινε ο μεγαλομέτοχος του έργου και ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στην Κύπρο.

Η εταιρεία ακολουθεί ένα στοχεύμενο σχέδιο πωλήσεων, βγάζοντας σταδιακά τα ακίνητά της στην αγορά. Ποιοι αγοράζουν;

Το πελατολόγιο είναι ευρύ και αυτό ικανοποιεί τον κατασκευαστή. “Έχουμε ένα εύρος εθνικοτήτων. Έχουμε Ρώσους, έχουμε Κύπριους, έχουμε Λιβανέζους, έχουμε Αιγυπτίους, από τα Εμιράτα. Υπάρχει ένα πελατολόγιο το οποίο θέλει να δει το έργο να υλοποιείται για να έρθει να επενδύσει. Υπάρχουν άλλο οι οποίοι μπαίνουν στο έργο πιο γρήγορα. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτοί που έχουν μπει στο έργο πιο γρήγορα, και βάση της στρατηγικής και της πολιτικής μας σε θέματα τιμολόγησης, αντιμετωπίζονται διαφορετικά. Ο κατασκευαστής οφείλει να τους προστατεύσει και να τους ανταμείψει αυτούς που μπαίνουν πιο νωρίς. Αυτοί που μπαίνουν πιο αργά και έχουν λιγότερο ρίσκο τότε αγοράζουν και λίγο πιο ακριβά διότι μπαίνουν πιο αργά”, αναφέρει ο κ. Καραμοντανης εξηγώντας πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη αγορά.

Αγορές προτεραιότητας είναι η Ρωσία και η Ασία ευρύτερα, η Μέση Ανατολή και η Ευρώπη, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και από την Κύπρο.

Τα διαβατήρια

Η συζήτηση προχωρά στο θέμα των διαβατηρίων, ένα θέμα που απασχολεί έντονα την κυπριακή αγορά ακινήτων.

Ο κ. Καραμοντάνης κάνει άμεσα μια διευκρίνιση σε ό,τι αφορά το έργο της μαρίνας: δεν είναι ένα απλό έργο ανάπτυξης ακινήτων, αλλά δημιουργείται ένα προορισμός.

“Ο πελάτης ο δικός μας είναι πολύ διαφορετικός. Δεν πωλούμε μόνο ένα σχέδιο real estate, εμείς πωλούμε μια διαφορετική εμπειρία. Πωλούμε ένα διαμέρισμα ή μια έπαυλη η οποία βρίσκεται μέσα σε ένα περιβάλλον μαρίνας, μέσα σε ένα εμπορικό περιβάλλον το οποίο περιβάλλεται από τις πιο όμορφες παραλίες της Κύπρου και τολμώ να πω και της Ευρώπης. Άρα δεν ανταγωνίζομαι τις άλλες αναπτύξεις που υπάρχουν είτε στη Λεμεσό είτε στη Λευκωσία”, σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της μαρίνας Αγίας Νάπας. Αυτός είναι και ο λόγος, προσθέτει, που στο υλικό προώθησης του έργου δεν υπάρχει αναφορά στη δυνατότητα πολιτογράφησης. “Οι πωλήσεις που έχουν γίνει με κίνητρο το σχέδιο πολιτογράφησης είναι χαμηλές (σ.σ. στο 10%). Αυτό εμάς μας χαροποιεί, δεν μας ξενίζει αυτό το γεγονός”, υπογραμμίζει.

Ωστόσο ο θόρυβος που έχει προκληθεί επηρεάζει όλη την αγορά.

“Πιστεύω ότι κάνει κακό. Και γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει κάποιος συντονισμός, από την κυβέρνηση μαζί με το CIPA, που είναι το όχημα το οποίο βγάζει προς τα έξω όλα τα έργα της Κύπρου. Υπάρχει προβληματισμός, υπάρχει μια τεράστια προσπάθεια και αναγνώριση ότι κάποιοι τρίτοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν και να δείχνουν την Κύπρο ως το κακό παιδί της Ευρώπης, η οποία ξεπουλάει διαβατήρια. Δεν είναι έτσι. Όμως αυτό στοιχίζει σε όλους. Ακόμα και σε εμάς που δεν προβάλλουμε το σχέδιο κατ’ εξαίρεση πολιτογράφησης”.

Η Κύπρος

Ο ανταγωνισμός της αγοράς δεύτερης κατοικίας στη Μεσόγειο είναι έντονος και υπάρχουν πολλές σύνθετες τουριστικές αναπτύξεις. Γιατί, λοιπόν κάποιος να έρθει στην Κύπρο; Ο κ. Καραμοντάνης παραθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, τα οποία και κοιτάει ένας επενδυτής στην αγορά της δεύτερης κατοικίας, με αιχμή ότι είναι ένας ασφαλής προορισμός σε μια ταραχώδη περιοχή.

“Η Κύπρος έχει πολύ καλή υποδομή σε ό,τι αφορά δρόμους, έχει ένα πολύ καλό και θα έλεγα αξιόπιστο νομικό σύστημα (παρόλο που υπάρχουν μουρμουρητά), διατηρεί έναν πολύ καλό ελκυστικό εταιρικό φόρο, (δείτε την ανάπτυξη που έχει γίνει στη Λεμεσό ειδικά στο κομμάτι τις ναυτιλίας). Υπάρχει πολύ καλός καιρός, ήπιο κλίμα. Υπάρχει, παρά το πρόβλημα της κατοχής, ασφάλεια τα τελευταία 50 χρόνια. Υπάρχει αυτό το αίσθημα της ασφάλειας παρόλο που βρισκόμαστε πολύ κοντά στις δύο άλλες ηπείρους της Μέσης Ανατολής και της Ασίας και έχουμε απέναντί μας το Ισραήλ, τη Συρία, την Παλαιστίνη. Η Κύπρος είναι ένα νησί το οποίο φαίνεται ότι όλοι θέλουν να το νιώθουν ως σωσίβιο. Άρα όλα αυτά συμβάλλουν στο να έρχονται επενδύσεις στην Κύπρο είτε για δεύτερο σπίτι είτε για παραθεριστική κατοικία, είτε για μια επένδυση η οποία θα αποφέρει καρπούς”.

Η κατασκευή

Η κατασκευή του έργου είναι σε πλήρη εξέλιξη. Αυτή τη στιγμή εκτελούνται όλα τα λιμενικά έργα και τα έργα υποδομής. Τα κατασκευαστικά έργα ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του ’16 και εκτελούνται σύμφωνα με τα χρονοδιάγραμμα. Η πρώτη φάση, δηλαδή λιμενικά έργα και έργα υποδομής, αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Ιούνιο του ’19. “Θα μπορούμε να υποδεχθούμε σκάφη και να παρέχουμε όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες το καλοκαίρι του ’19. Επίσης σκοπός μας είναι να έχουμε έτοιμη και την εμπορική ζώνη το καλοκαίρι του ’19. Η ολοκλήρωση όλου του έργου προβλέπεται το 2021”, επισημαίνει ο κ Καραμοντάνης.
Ο κίνδυνος της φούσκας

Σε ό,τι αφορά το ίδιο το σχέδιο κινήτρων ο κ. Καραμοντάνης το χαιρετίζει, αλλά επισημαίνει κίνδυνο ανατροπής έργων ακινήτων που είναι σε εξέλιξη ή προγραμματίζονται, εξαιτίας του τρόπου που το σχέδιο προωθείται από τρίτους, με αποτέλεσμα οι υπάρχουσες αναπτύξεις, στη Λεμεσό, να μείνουν χωρίς κεφάλαια.

“Τώρα γίνεται μια προσπάθεια εκ μέρους της κυβέρνησης για να προστατεύσει το σχέδιο έτσι ώστε να μην δίνεται ευκαιρία στην Ευρώπη να μας διαβάλλει. Το ανησυχητικό είναι ότι επειδή ξέρουμε ότι αρκετά από τα έργα που γίνονται, ειδικότερα στη Λεμεσό προπωλούνται σε ποσοστό 80%, να μην πω και περισσότερο, αν αλλάξουν οι κανόνες, αντιλαμβάνεστε τι θα συμβεί με αυτά τα έργα τα οποία χρειάζονται χρηματοδότηση. Αν δεν υπάρχουν τα διαβατήρια τι θα γίνουν όλες αυτές οι αναπτύξεις, αφού δεν υπάρχουν κεφάλαια από τις τράπεζες ή ίδια κεφάλαια; Αυτό είναι ανησυχητικό. Αν κάτι δεν πάει καλά αυτό θα έχει αρνητικό αντίκτυπο σε όλη την κυπριακή οικονομία”, αναφέρει ο κ. Καραμοντάνης.

Στο ερώτημα αν υπάρχει “φούσκα” στην αγορά ακινήτων ο κ. Καραμοντάνης δεν κρύβει ότι υπάρχει στρέβλωση
“Πολύ πιθανόν, πολύ πιθανόν”, είναι η πρώτη του, αυθόρμητη απάντηση. “Να σας πω και κάτι άλλο. Ο τιμές που πουλάει η μαρίνα της Αγίας Νάπας είναι κατά μέσον όρο 40% πιο φθηνές από αυτές που πωλούν στη Λεμεσό. Το έργο το οποίο εμείς παρουσιάζουμε και χτίζουμε είναι ΑΑΑ από πλευράς αισθητικής και ποιότητας κατασκευής. Εμείς θεωρούμε ότι αυτό που πωλούμε και αυτό που αγοράζουν οι πελάτες μας είναι αντάξιο στα λεφτά που πληρώνουν. Και δεν έχει οτιδήποτε να ζηλέψει από αυτά που πωλούνται σε άλλες πόλεις και γι’ αυτό θεωρούμε ότι ναι μπορεί να υπάρχει, μπορεί να δημιουργείται το φαινόμενο της φούσκας σε άλλες αναπτύξεις. Και αυτό διαφοροποιεί και το έργο της Αγίας Νάπας από τις υπόλοιπες αναπτύξεις”, σημειώνει.

Πηγή: ΠΟΛΙΤΗΣ