Της Σοφίας Γκιαούρη

Για τη συμβολή του τουριστικού marketing στην ανάσχεση του υπερτουρισμού στην Ελλάδα αλλά και για τα σύγχρονα εργαλεία και κανάλια διανομής που πρέπει να χρησιμοποιούν οι τουριστικές επιχειρήσεις, μιλά σε συνέντευξη στο tourism today η κα Μαριάννα Νάνου, ιδρύτρια της εταιρίας Vima Guru.

Η Ελλάδα αποτελεί παγκοσμίως έναν ιδιαίτερα δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Είμαστε κατά τη γνώμη σας μία χώρα που κινεί το τουριστικό της προϊόν με μάρκετινγκ προορισμού;

Υπάρχει μία σημαντική διάκριση ανάμεσα στο μάρκετινγκ προορισμού που συντελείται σε εθνικό επίπεδο, και στο μάρκετινγκ προορισμού που συντελείται σε τοπικό επίπεδο, στις περιφέρειες και τους δήμους. Το ελληνικό brand είναι ένας φάρος που ακτινοβολεί διεθνώς, παραπάνω από ώριμος.

Έχει οπωσδήποτε δοκιμαστεί, έχει αντιμετωπίσει και αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της ωριμότητάς του, πρόκειται όμως αδιαμφισβήτητα για έναν καθιερωμένο προορισμό. Διαχρονικά, έχουμε τους πρωταθλητές των αφίξεων, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Μύκονος. Τα τελευταία, ωστόσο, χρόνια, αυτό που βλέπουμε με χαρά είναι ολοένα περισσότερους προορισμούς να γίνονται ανταγωνιστικοί διαμορφώνοντας και επικοινωνώντας πιο συντεταγμένα το τουριστικό τους προϊόν.

Η μεγάλη πρόκληση για όσους δεν έχουν μπει ακόμη σε αυτή την προσπάθεια είναι να το κάνουν δημιουργικά και να εμπιστευτούν εξειδικευμένους επαγγελματίες.

Πώς μπορεί να συμβάλει το τουριστικό marketing στην ανάσχεση του υπερτουρισμού, όπως αυτή που παρατηρείται σε περιοχές όπως η Μύκονος ή η Σαντορίνη;

Το τουριστικό marketing είναι κρίσιμο στην προσπάθεια μεταστροφής της τουριστικής ροής από περιοχές μεγάλης υπερσυγκέντρωσης σε λιγότερο αναγνωρίσιμους προορισμούς.

Η διαδικασία αυτή ξεκινά με την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας των λιγότερο γνωστών περιοχών. Υπάρχουν χώρες, όπως η Ιταλία, που εισάγουν συστηματικά νέους προορισμούς στη συμμετοχή τους σε τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού.

Αυτή η στρατηγική επιτρέπει στην κάθε χώρα να επιμηκύνει την τουριστική της περίοδο, κατευθύνοντας το κοινό σε επιλογές πέρα από τις διαχρονικά καταξιωμένες. Πρόσφατα, λοιπόν, οι Ιταλοί μας σύστησαν την πόλη Μάτερα, γιατί να μην συστήσουμε κι εμείς αντίστοιχα στον υπόλοιπο κόσμο επιλογές από την ηπειρωτική Ελλάδα ή νέους νησιωτικούς προορισμούς;

Τι πρέπει να κάνουν οι δήμοι που επιθυμούν να γίνουν προορισμοί;

Η εμπειρία μου δείχνει ότι η πρώτη πρόκληση που καλούνται να ξεπεράσουν οι δήμοι είναι “υπαρξιακή” και προκύπτει εκ των έσω: είναι η ανάγκη να κατακτήσουν συναίνεση ως προς έναν κοινό στόχο και την ταυτότητά τους. Ξενοδόχοι, αιρετοί, επαγγελματίες της εστίασης και του εμπορίου, πρέπει να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και αφού συμφωνήσουν στα παραπάνω, να εμπνεύσουν επίσης το κοινό στο οποίο επιδρούν και περιλαμβάνει τον πολίτη, τον εργαζόμενο του Μουσείου, ή του εμπορικού καταστήματος, όλων εκείνων δηλαδή των προσώπων που αποτυπώνονται στην εμπειρία και στη μνήμη ενός επισκέπτη.

Ο τουρισμός είναι υπόθεση βαθιά συνδεδεμένη με τον άνθρωπο, τις αισθήσεις του και την εμπειρία που αποκομίζει σε έναν προορισμό.

Με προϋπόθεση επομένως όλα τα παραπάνω, το αμέσως σπουδαιότερο για έναν Δήμο είναι να εμπιστευτεί επαγγελματίες εξειδικευμένους στο marketing προορισμού και τουρισμού. Ο συντομότερος δρόμος για την επιτυχία έρχεται επιλέγοντας ικανούς και έμπειρους επαγγελματίες. Όταν μάλιστα αυτοί γνωρίζουν τον προορισμό, και τους δοθούν τα κατάλληλα εργαλεία, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι θεαματικό.

Συχνά υπάρχουν αυτοί που αγνοούν το marketing στον δρόμο για να γίνουν προορισμοί, ή εκείνοι που πιστεύουν ότι μόνο το marketing αρκεί για να “ανεβάσει” έναν προορισμό; Έχει βάση κάτι από τα δύο;

Είναι σαφές ότι το marketing έχει τη δύναμη να κάνει έναν προορισμό αναγνωρίσιμο και να τον καταστήσει προτιμητέο από τους ταξιδιώτες, προβάλλοντας τις μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει. Μάλιστα, αυτό μπορεί να μειώσει την εξάρτηση από τουριστικούς πράκτορες καθώς ενισχύει τις απευθείας κρατήσεις μέσω online πλατφορμών.

Ωστόσο, η άποψη ότι το marketing από μόνο του μπορεί να εξασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη επιτυχία και βιωσιμότητα ενός προορισμού μπορεί να γίνει παραπλανητική. Η επένδυση αποκλειστικά στο marketing χωρίς την ταυτόχρονη βελτίωση των υποδομών, της ποιότητας των υπηρεσιών και της συνολικής εμπειρίας του επισκέπτη δεν μπορεί να εγγυηθεί διαρκή επιτυχία. Το marketing οφείλει να συνδυάζεται με συνεχείς προσπάθειες για την ανάπτυξη και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και την βελτίωση της φιλοξενίας.

Ποια σύγχρονα εργαλεία και κανάλια διανομής πρέπει να χρησιμοποιούν οι τουριστικές επιχειρήσεις;

Ανάλογα με το είδος της τουριστικής επιχείρησης, την περιοχή στην οποία αυτή δραστηριοποιείται και τυχόν niche αγορές στις οποίες απευθύνεται, το μίγμα προσαρμόζεται για να εντοπίσει το κοινό σε επίπεδο omnichannel επικοινωνίας και να ξεδιπλώσει σε κάθε μέσο, ξεχωριστά, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την εμπειρία που προσφέρει μία τουριστική επιχείρηση.

Οπωσδήποτε απαιτείται μία ολοκληρωμένη ψηφιακή παρουσία που περιλαμβάνει εύχρηστη και λειτουργική ιστοσελίδα καθώς και συντεταγμένη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα οποία προσεγγίζονται το καθένα ξεχωριστά, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά της εκάστοτε πλατφόρμας και του ηλικιακού κοινού στο οποίο απευθύνεται. Η πρόκληση είναι να διατηρείται ένα συνεκτικό μήνυμα που δεν κατακερματίζει ούτε διαταράσσει την ουσία της ταυτότητας της τουριστικής επιχείρησης.

Με στοχευμένη διαφήμιση σε μηχανές αναζήτησης και μέσα κοινωνικής δικτύωσης το αποτέλεσμα μπορεί να είναι πράγματι αξιόλογο για τη δημιουργία απευθείας κρατήσεων σε μία τουριστική επιχείρηση.

Ποιο είναι το προφίλ του ξενοδόχου που απευθύνεται σε εσάς;

Ο ξενοδόχος που απευθύνεται στη VIMA GURU επιθυμεί συνήθως να αυξήσει τις απευθείας κρατήσεις του καθώς και να ισχυροποιήσει την εικόνα της επιχείρησής του ώστε να επικοινωνεί αποτελεσματικότερα το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχει. Έχουμε συνεργαστεί τόσο βραβευμένα ξενοδοχεία όσο και με πολυτελείς βίλες, στην Μύκονο, στην Αθήνα και αλλού.

Οι ξενοδόχοι που μας επιλέγουν, επιθυμούν συνήθως να εμβαθύνουν την αλληλεπίδρασή τους με το κοινό, αναγνωρίζοντας ότι ο τρόπος που συστήνονται μέσα από την ψηφιακή τους παρουσία γίνεται μέρος της συνολικής εμπειρίας που παρέχουν και συνηθέστερα αποτελεί την πρώτη και σημαντικότερη εντύπωση σε έναν εν δυνάμει πελάτη.

Οι προορισμοί πώς μπορούν να αξιοποιήσουν τις υπηρεσίες σας;

Στη Vima Guru συνδυάζουμε την εμπειρία και τη γνώση για να βοηθήσουμε έναν προορισμό σε κάθε βήμα της διαδρομής του: από την κατανόηση της ταυτότητάς του, έως την ανάπτυξη και την υλοποίηση ενός ενδελεχούς στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης που περιλαμβάνει ανάλυση υφιστάμενης κατάστασης, στοχοθεσία, σχεδιασμό δράσεων, και στρατηγικές προβολής και διαφήμισης.

Συνδυάζουμε τη στρατηγική σκέψη και τη δημιουργικότητα παράγοντας, επίσης, πολύτιμα εργαλεία οπτικής επικοινωνίας. Η εξειδίκευσή μας στον τουρισμό μας επιτρέπει να παρακολουθούμε συνεχώς τις τάσεις και να ανταποκρινόμαστε παρέχοντας σε έναν προορισμό ό,τι χρειάζεται για να μπορεί να σταθεί ανταγωνιστικός σε μία εποχή που έχει αποδείξει ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο.