Τρόπους για τη μείωση των επιπτώσεων του υπερτουρισμού στο περιβάλλον αναζητούν οι Ευρωπαίοι, καθώς η εν λόγω ήπειρος δέχεται 500 εκατ. τουρίστες ετησίως. Ταυτόχρονα, οι τουριστικές αρχές προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι, ανεξάρτητα από τα μέτρα που λαμβάνονται, δεν θα επηρεαστούν τα οικονομικά οφέλη που προέρχονται από τον τουρισμό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών, το 2016, το 40% των τουριστών παγκοσμίως – περίπου 500 εκατομμύρια – επισκέφθηκε μία από τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – επιβεβαιώνοντας την προνομιακή της θέση στον κλάδο.

Σημειώνεται ότι το 2016 ήταν η έβδομη συνεχής χρονιά σταθερής ανάπτυξης τουρισμού για την Ευρώπη, η οποία έλαβε 107 εκατ. περισσότερους τουρίστες από ό, τι το 2008 – το έτος της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των αγαπημένων προορισμών των τουριστών, κάθε μία από τις οποίες λαμβάνει κατά μέσο όρο 60 εκατ. επισκέπτες ετησίως.

Ωστόσο, αυτή η εισροή τουριστών θέτει προβλήματα για τις κυβερνήσεις που επιδιώκουν να τα ρυθμίσουν. Το 2017 ο Ιταλός Υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Franceschini δήλωσε ότι “οι καλλιτεχνικά σημαντικοί τόποι της Ιταλίας πρέπει να προστατευθούν από τον υπερτουρισμό. Γνωρίζουμε ότι οι περιοχές γύρω από τη Φοντάνα ντι Τρέβι στη Ρώμη, την πλατεία San Marco και το Ponte Vecchio στη Φλωρεντία υποφέρουν από προβλήματα συμφόρησης».

Για το λόγο αυτό, τον Μάιο του 2017, ο δήμος της Βενετίας εισήγαγε ένα “σύστημα καταμέτρησης επισκεπτών” στις βασικές τοποθεσίες της πόλης, όπως η γέφυρα του Ριάλτο και η πρόσβαση στο San Marcos. Τα πρόστιμα θα δοθούν επίσης σε όσους μπαίνουν στο Μεγάλο Κανάλι ή αυτοσχεδιάζουν πικνίκ σε ιστορικούς χώρους μνημείων. Η Βενετία έχει λιγότερους από 60 000 κατοίκους και καλωσορίζει πάνω από 20 εκατ. τουρίστες κάθε χρόνο.

Επιπλέον, στην πόλη της Γένοβας, ο μήνας αιχμής για τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων είναι ο Οκτώβριος, γεγονός που προκάλεσε επίσης διαμαρτυρίες που χρονολογούνται τουλάχιστον από το ναυάγιο του “Costa Concordia” – τον Ιανουάριο του 2012 . Ως παράδειγμα του προβλήματος, αξίζει να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο του 2014, 6 κρουαζιερόπλοια που μεταφέρουν 14.000 επιβάτες έφτασαν μόνο σε μία ημέρα. Σύμφωνα με στοιχεία του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Liguria, η περιοχή της Γένοβας φιλοξένησε 15 εκατ. τουρίστες το 2016 – δημιουργώντας συνολικά τουριστικά έσοδα ύψους 5,3 δις ευρώ.

Ανάλογα είναι και τα προβλήματα στην Ισπανία. Συγκεκριμένα, η Βαρκελώνη είναι μια πόλη με 1,6 εκατομμύρια κατοίκους και υποδέχεται  περισσότερους από 7 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως. Όταν αυτοί οι τουρίστες πηγαίνουν σε οργανωμένες περιηγήσεις, ασκούν σοβαρή πίεση στις υπηρεσίες ταξί και λεωφορείων της πόλης. Για το λόγο αυτό, το 2015, ο κ. Ada Colau, ο δήμαρχος της Βαρκελώνης, ανακοίνωσε ότι θα απαγορευτεί η κατασκευή ξενοδοχείων στο ιστορικό κέντρο της πόλης και ότι θα ρυθμιστεί η άφιξη κρουαζιερόπλοιων. “Η μεγαλύτερη ανησυχία μου είναι ότι θα καταλήξουμε σαν τη Βαλένθια”, δήλωσε ο Colau.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, ο τουριστικός κλάδος των κρουαζιερόπλοιων παράγει ετησίως 796 εκατ. ευρώ ενώ από το συνολικό αριθμό των τουριστών που φθάνουν στην πόλη κάθε χρόνο, τουλάχιστον 2 εκατ.εισέρχονται μέσω κρουαζιερόπλοιων