Μείωση 81,1% παρουσίασαν οι αφίξεις επιβατών κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Καλαμάτας την τελευταία τετραετία, καθώς πέρυσι κατέπλευσαν μόνο 8 κρουαζιερόπλοια με 7.281 τουρίστες, ενώ το 2015 είχαν δέσει κάβο στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα 31 κρουαζιερόπλοια με 38.549 επιβάτες.
Σε περιφερειακό επίπεδο το 2018 στα πέντε λιμάνια (Καλαμάτα, Ναύπλιο, Μονεμβασιά, Γύθειο και Πύλο) κατέπλευσαν 157 κρουαζιερόπλοια με 85.632 επιβάτες, ενώ την ίδια χρονική περίοδο στο Κατάκολο έδεσαν 221 κρουαζιερόπλοια με 468.046 επιβάτες.
Τα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδας δείχνουν ότι τα μεγάλα λόγια των τοπικών αρχόντων για τον τουρισμό απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα, αφού μεταξύ άλλων η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει χάσει και το στοίχημα της κρουαζιέρας. Ουσιαστικά κανένα λιμάνι της Περιφέρειας δεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των λιμανιών με το μεγαλύτερο αριθμό αφίξεων επιβατών κρουαζιερόπλοιων. Οι αριθμοί αποδεικνύουν ότι στα λιμάνια της Περιφέρειας έρχονται κυρίως μικρά κρουαζιερόπλοια με λίγους επιβάτες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κρουαζιερόπλοια που πιάνουν τα λιμάνια της Πελοποννήσου έχουν κατά μέσο όρο 545 επιβάτες, ενώ ο αντίστοιχος πανελλήνιος μέσος όρος είναι 1.404 επιβάτες ανά κρουαζιερόπλοιο. Οπως έχει τονιστεί πολλές φορές κάποια από τα λιμάνια της Περιφέρειας δεν έχουν την υποδομή να φιλοξενήσουν μεγάλα κρουαζιερόπλοια, αλλά δυστυχώς οι τοπικές αρχές έχουν άλλες προτεραιότητες. Οι τοπικές αρχές δεν έχουν καταφέρει επίσης να δημιουργήσουν σύγχρονους δρόμους που θα συνδέουν σύντομα και με ασφάλεια τα λιμάνια με τους αρχαιολογικούς χώρους της Αρχαίας Μεσσήνης, της Αρχαίας Ολυμπίας, των κάστρων της Μεσσηνίας και των Ανακτόρων του Νέστορα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα της διαΝΕΟσις για τις αναξιοποίητες δυνατότητες της κρουαζιέρας ένα λιμάνι μπορεί να συνεισφέρει στην τοπική οικονομία το μισό ΑΕΠ της Μεσσηνίας. Συγκεκριμένα “το λιμάνι της Βαρκελώνης που είναι το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας της Μεσογείου και το τέταρτο μεγαλύτερο στον κόσμο, αποφέρει συνολικά ετήσια έσοδα κοντά στα 800 εκατ. ευρώ στην τοπική οικονομία, ένα ποσό σχεδόν διπλάσιο από τα συνολικά έσοδα της Ελλάδας από την κρουαζιέρα πέρυσι. Συγκεκριμένα, οι εταιρείες κρουαζιέρας τροφοδοτούν την οικονομία της Βαρκελώνης με 121 εκατ. ευρώ το χρόνο, οι επιβάτες και τα πληρώματα των πλοίων με πάνω από 320 εκατ. το χρόνο, ενώ οι έμμεσες οικονομικές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία ανέρχονται σε πάνω από 350 εκατ. το χρόνο. Κάθε κρουαζιερόπλοιο που φτάνει στο λιμάνι της Βαρκελώνης αφήνει 2,2 εκατ. την ημέρα στην οικονομία της Καταλονίας. Οι έμμεσες επιπτώσεις, δε, δεν επηρεάζουν μόνο τον τομέα του τουρισμού αλλά και άλλους τομείς, όπως η εφοδιαστική αλυσίδα, η παραγωγή τροφίμων, οι υπηρεσίες υγείας, η διαχείριση αποβλήτων κ.λπ. Η κρουαζιέρα δίνει δουλειά σε 7.000 ανθρώπους στην πόλη της Βαρκελώνης σήμερα.
Διάφορες έρευνες έχουν αποτυπώσει οικονομικά στοιχεία και για τα ελληνικά δεδομένα. Τα συνολικά έσοδα από την κρουαζιέρα στα ελληνικά λιμάνια υπολογίζονται στα 489 εκατ. ευρώ για το 2015. Μια έρευνα του 2008 για το λιμάνι του Πειραιά είχε υπολογίσει ότι οι άμεσες δαπάνες της δραστηριότητας της κρουαζιέρας στο λιμάνι έφταναν τα 220 εκατ. ευρώ το χρόνο, με τα μισά περίπου να είναι οι δαπάνες των επιβατών (η δαπάνη ανά επιβάτη υπολογίστηκε στα 94,2 ευρώ). Άλλη έρευνα του 2009 εκτίμησε τη μέση δαπάνη ανά επιβάτη στα 40,5 ευρώ για το λιμάνι της Χίου, το οποίο είναι λιμάνι διέλευσης. Μια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος εκτιμά τη μέση δαπάνη ανά επιβάτη σε λιμάνια αφετηρίας στα 140 ευρώ, αλλά κι αυτή η εκτίμηση κρίνεται συντηρητική. Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association – CLIA) εκτιμά τις δαπάνες ανά επιβάτη home-porting στα 310 δολάρια”.
Πηγή : eleftheriaonline.gr