Η οικονομική ύφεση ειδικά στην περιοχή της Μεσογείου και ο ανταγωνισμός από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, λόγω των χαμηλών τιμών των εισιτηρίων που προσφέρουν, έχει επηρεάσει καταλυτικά τον κλάδο των επιβατηγών – οχηματαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με σχετική μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τίτλο: «Focus on Ferries». Το 2013 ο συνολικός αριθμός των επιβατών που διέρχονται από τους λιμένες της Ε.Ε. ήταν 400 εκατομμύρια, στα ίδια περίπου επίπεδα με το προηγούμενο έτος.
Στις τρεις κύριες περιοχές όπου δραστηριοποιείται ο κλάδος των Ferries, δηλαδή τη Βαλτική Θάλασσα, τη Βόρειο Θάλασσα και τη Μεσόγειο, ο συνολικός αριθμός των δρομολογίων παρέμεινε σχετικά σταθερός κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, με μία ανοδική τάση να κορυφώνεται το 2011 και να ακολουθεί μία μικρή μείωση στη συνέχεια.
Ωστόσο, η οικονομική κρίση φαίνεται να έπληξε κυρίως την περιοχή της Μεσογείου, καθώς οι άνθρωποι ήταν λιγότερο διατεθειμένοι να ταξιδέψουν. Οι στατιστικές που αφορούν την Ελλάδα είναι αποκαλυπτικές, καθώς μεταξύ του 2008 και του 2013 ο αριθμός των επιβατών μειώθηκε κατά 9.980.000 (-22,6%) και των μεταφερόμενων αυτοκίνητων κατά 640.000 (-30,4%). Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία εννέα χρόνια παρατηρείται μείωση του συνολικού αριθμού των διασυνοριακών δρομολογίων κατά 31,3% στο χώρο της ζώνης Schengen, λόγω της κατάστασης της οικονομίας και του ανταγωνισμού από τα επίγεια μέσα μεταφοράς (οδικά, σιδηροδρομικά) και από τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, αναφέρει η μελέτη.
Μείωση σημειώθηκε την περίοδο 2006 – 2012 και στον αριθμό των πλοίων που απασχολούνται, αφού τα 722 πλοία που εκτελούσαν δρομολόγια το 2007, μειώθηκαν το 2012 σε 671 (-7%). Ωστόσο, στη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα σημειώθηκε αύξηση, με τη μείωση να αφορά το στόλο της Μεσογείου, μία μείωση που οφείλεται αποκλειστικά στην ύφεση. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αναφορές της μελέτης στην τιμολογιακή πολιτική των ναυτιλιακών εταιρειών διαχείρισης επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων. Οι τιμές των εισιτηρίων καθορίζονται υπό το πρίσμα του ανταγωνισμού από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους και τη μεταβλητότητα στις τιμές του πετρελαίου και των ναυτιλιακών καυσίμων, τονίζεται στη μελέτη.Πηγή : www.naftemporiki.gr