Το 1971 το αεροπλάνο που μετέφερε στην Κύπρο δύο μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ, την εντυπωσιακή Ράκελ Γουέλς και τον Ρίτσαρντ Τζόνσον, προσγειώθηκε στο διεθνές αεροδρόμιο Λευκωσίας για τα γυρίσματα της ταινίας «Πολυαγαπημένη» στο Κάρμι της Κερύνειας. Λίγο μετά την άφιξή τους οι δύο κινηματογραφικοί αστέρες έγιναν δεκτοί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Αρχιεπίσκοπο Μακάριο.

Η εικόνα της πανέμορφης Ράκελ Γουέλς να ποζάρει δίπλα στον Μακάριο έτυχε διεθνούς προβολής και υπηρετούσε τον στόχο για τοποθέτηση της Κύπρου στον χάρτη των μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών. Ωστόσο η «Πολυαγαπημένη» (η οποία τελικά κυκλοφόρησε με τον τίτλο «Αμαρτία»), δεν είχε την εμπορική επιτυχία που ανέμεναν οι συντελεστές της και το μόνο που έμεινε ως ανάμνηση είναι οι αφηγήσεις των Καρμιωτών για τη λαμπερή Ράκελ Γουέλς, που έριξε φως στα δρομάκια του χωριού τους αλλά και της ζωής τους.

Σχεδόν μισό αιώνα από τότε τα φιλόδοξα σχέδια για τοποθέτηση της Κύπρου στον χάρτη των μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών επανέρχονται στις προτεραιότητες της πολιτείας. Τον περασμένο Απρίλιο ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έριξε δίκτυα στην τεράστια κινηματογραφική βιομηχανία Ινδίας, που είναι γνωστή με την ονομασία Μπόλιγουντ (από το Bombay και Hollywood). Σε ομιλία του στο Επιχειρηματικό Φόρουμ στο Νέο Δελχί κατά τη διάρκεια επίσημης επίσκεψης ο Πρόεδρος Αναστασιάδης αναφέρθηκε ιδιαίτερα και στη βιομηχανία του κινηματογράφου λέγοντας ότι «η ομορφιά, το κλίμα και ο πολιτιστικός πλούτος της χώρας μας σε συνδυασμό με τα κίνητρα για προσέλκυση επενδυτών θα καταστήσουν την Κύπρο έναν ιδανικό χώρο κινηματογραφικών γυρισμάτων».

Το Σχέδιο κινήτρων για προώθηση της Οπτικοακουστικής Βιομηχανίας περιλαμβάνει επιστροφή μετρητών καθώς και φορολογική πίστωση και φορολογική έκπτωση για επενδύσεις σε υποδομές και εξοπλισμό. «Είναι μια σειρά από κίνητρα, που καλύπτουν την παραγωγή της ταινίας αλλά και τις υποδομές για την παραγωγή μιας ταινίας», εξηγεί στον «Φιλελεύθερο» η Γενική Διευθύντρια του Κυπριακού Οργανισμού Προώθησης Επενδύσεων (CIPA), Νατάσα Πηλείδου.

Τα οπτικοακουστικά έργα που εμπίπτουν στο Σχέδιο περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, κινηματογραφικά και τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ψηφιακές ή και αναλογικές ταινίες κινουμένων σχεδίων, καθώς και τηλεοπτικά προγράμματα έρευνας και Φυσικής Ιστορίας. Ενδεικτικά κριτήρια που χρησιμοποιούνται στο πολιτιστικό τεστ είναι η συμμετοχή ντόπιων ηθοποιών στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, η ανάδειξη πολιτιστικών στοιχείων ή στοιχείων κυπριακής/ευρωπαϊκής ή/και παγκόσμιας κουλτούρας στην παραγωγή, η χρήση της ελληνικής γλώσσας κ.α.

Το Σχέδιο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και ορισμένες από τις πρόνοιές του θα πρέπει να περάσουν από τη Βουλή. «Βρισκόμαστε στο στάδιο της διαμόρφωσης μιας ψηφιακής πλατφόρμας στην οποία θα υπάρχουν όλες οι πληροφορίες και τα εργαλεία για την προσέλκυση δυνητικών επενδυτών» προσθέτει η κ. Πηλείδου. Στην πλατφόρμα αυτή θα καταχωρηθούν τα στοιχεία όλων των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στην κυπριακή οπτικοακουστική βιομηχανία καθώς και οι χώροι που προσφέρονται για γυρίσματα στην Κύπρο, όπως κάποια ιστορικά και αρχαιολογικά σημεία αναφοράς μέχρι και κτήρια που είναι διαθέσιμα. «Οι κατάλληλες καιρικές συνθήκες, ο συνδυασμός βουνού και θάλασσας σε πολύ κοντινή απόσταση και ο ειδυλλιακός φωτισμός αποτελούν μόνο μερικά από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα μας, τα οποία θέλουμε να αξιοποιήσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό» υπογραμμίζει η Γενική Διευθύντρια του CIPA. «Επίσης, έχουμε πολύ καλή υποδομή σε ό,τι αφορά στους Κύπριους επαγγελματίες αυτού του τομέα και πιστεύω ότι θα έχουμε καλά αποτελέσματα. Τώρα εναπόκειται σε εμάς όπως προωθήσουμε δυναμικά το σχέδιο», συμπληρώνει αναφέροντας πως προγραμματίζεται στοχευμένη εκστρατεία προώθησης του σχεδίου μέσω διαδικτυακών καναλιών και εργαλείων, καθώς και η διοργάνωση εκδήλωσης στην Κύπρο στην οποία θα προσκληθούν παραγωγοί και επαγγελματίες της οπτικοακουστικής βιομηχανίας από το εξωτερικό, για να έρθουν σε επαφή με τους εμπλεκόμενους φορείς και Κύπριους επαγγελματίες του χώρου.

Με βάση την κυβερνητική απόφαση έχει συσταθεί Επιτροπή Αξιολόγησης του Σχεδίου Οπτικοακουστικής (E.A.Σ.Ο), η οποία θα αξιολογεί τις προτάσεις των παραγωγών με βάση οικονομικά και πολιτιστικά κριτήρια. Οι συστάσεις της Επιτροπής θα υποβάλλονται στον Υπουργό Οικονομικών ως η Αρμόδια Αρχή (ή μελλοντικά στο Υφυπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) για τελική έγκριση. Η Eπιτροπή θα αποτελείται από πέντε εκπροσώπους Υπουργείων και Οργανισμών, ως εξής: Μονάδα Διοικητικής Μεταρρύθμισης/Υφυπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υπουργείο Παιδείας & Πολιτισμού, Υπουργείο Οικονομικών, Κυπριακός Οργανισμός Προώθησης Επενδύσεων και Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού.

Το παράδειγμα της Μάλτας
Η Νατάσα Πηλείδου αναφέρεται στις τεράστιες προοπτικές που υπάρχουν από την κατάλληλη αξιοποίηση του γεγονότος ότι η Κύπρος αποτελεί κορυφαίο προορισμό γαμήλιου τουρισμού, μέσω των ταινιών που θα γυριστούν ή θα περιέχουν γυρίσματα στη χώρα. «Υπάρχουν πολλά παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι κάθε ταινία λειτουργεί διαφημιστικά για τον προορισμό όπου έγινε η παραγωγή. Ιδιαίτερα όσον αφορά ταινίες του Bollywood, παρατηρείται η τάση των Ινδών να ταξιδεύουν στα μέρη των γυρισμάτων, δημιουργώντας έτσι ένα μεγάλο τουριστικό ρεύμα, καθώς, τονίζει η Γενική Διευθύντρια του CIPA, και συνεχίζει: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα επωφεληθούμε τρομερά από τουριστικής πλευράς και αυτό αποτελεί μία από τις σημαντικότερες προοπτικές στις οποίες προσβλέπουμε. Ωστόσο, η κ. Πηλείδου διευκρινίζει ότι όλα αυτά δεν αποτελούν εγγύηση της ανάπτυξης του τομέα σε βάθος χρόνου εάν δεν υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές.», επεσήμανε η κα Πηλείδου. Γι’ αυτό εξηγεί ότι η κυβερνητική προσπάθεια δεν επικεντρώνεται μόνο στην προσέλκυση παραγωγών αλλά και στην προσέλκυση επενδυτών για τη δημιουργία των υποδομών που είναι απαραίτητες για τα γυρίσματα ταινιών, ακολουθώντας το παράδειγμα της Μάλτας. «Ενδεικτικά, ανέφερε πως «Εκεί έχουν ανεγερθεί υπερσύγχρονα στούντιο και εγκαταστάσεις για υποβρύχια γυρίσματα, και ως εκ τούτου η Μάλτα προσελκύει πολλές εταιρείες παραγωγής ταινιών που απαιτούν τέτοιου είδους σκηνές» δηλώνει η κ. Πηλείδου και συμπληρώνει: «Όταν έχεις την υποδομή τότε έχεις και μακροπρόθεσμα οφέλη γιατί χωρίς αυτή θα επέλθει μια πρόσκαιρη επιτυχία που δεν θα αντέξει σε βάθος χρόνου.

Διαχείριση κυβερνητικής περιουσίας
Αναλόγως του ενδιαφέροντος που θα επιδειχθεί από δυνητικούς επενδυτές, η Επιτροπή θα προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για αναπροσαρμογή των κινήτρων προκειμένου να επιτύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Στο πλαίσιο αυτό, ο CIPA είναι διατεθειμένος να αναλάβει τη διαχείριση κυβερνητικής περιουσίας που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για προσέλκυση επενδυτών, οι οποίοι επιζητούν χώρο για δημιουργία στούντιο ή εγκαταστάσεων για γυρίσματα. «Θα μπορούσαμε να εξετάσουμε το ενδεχόμενο ενοικίασης κυβερνητικής γης ή άλλης περιουσίας, σε εταιρείες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην οπτικοακουστική βιομηχανία στην Κύπρο για τη δημιουργία υποδομών ή το γύρισμα ταινιών» υποστηρίζει η Νατάσα Πηλείδου. Η εν λόγω πρόταση του CIPA έχει υποβληθεί στην κυβέρνηση για τα περαιτέρω. «Βασικά θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα φιλικότερο περιβάλλον γι’ αυτούς τους επενδυτές, να λειτουργήσουμε σαν οne stop shop ώστε να επισπεύδουμε τις διαδικασίες και να αποφύγουμε τις καθυστερήσεις που λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσπάθεια», συμπληρώνει. «Eχουμε κάνει πρόταση στην κυβέρνηση για διαχείριση κρατικής γης και περιουσίας, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου όλοι οι επενδυτικοί οργανισμοί που αποτελούν κυβερνητικό βραχίονα, έχουν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται γη και να την παραχωρούν». Ερωτηθείσα σχετικά η Νατάσα Πηλείδου διευκρινίζει ότι σε κάθε περίπτωση κάτι τέτοιο προϋποθέτει τη θέσπιση αυστηρών κριτηρίων και ασφαλιστικών δικλείδων, που θα αποκλείουν φαινόμενα κακής διαχείρισης. Η άλλη πτυχή που λαμβάνει υπόψη ο CIPA είναι τα χρηματοδοτικά και επενδυτικά εργαλεία που προσφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να αξιοποιήσει τυχόν κοινοτικά κονδύλια. «Η ΕΕ θέλει να δει αύξηση των παραγωγικών επενδύσεων στην Κύπρο και εμείς θέλουμε να κτίσουμε πάνω σε αυτό».

ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ

1. Επιστροφή Χρημάτων (Cash rebate)

Επιστροφή χρημάτων στην εταιρεία η οποία θα είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση της παραγωγής.

Η αίτηση μπορεί να γίνει είτε από ξένο είτε από Κύπριο παραγωγό, είτε ακόμα και από συνεργασία των δύο. Προϋποθέσεις:

>> Το rebate θα φτάνει μέχρι το 35% των επιλέξιμων δαπανών που γίνονται στην Κύπρο

>> Το ύψος της ενίσχυσης εξαρτάται από την επίδοση της παραγωγής στο πολιτιστικό τεστ

>> Η ενίσχυση θα δίνεται στο τέλος της ολοκλήρωσης της λήψης σκηνών (shooting) και αφού γίνει λογιστικός έλεγχος

>> Το μέγιστο ποσό που μπορεί να δοθεί ως ενίσχυση σε κάθε παραγωγή είναι €650.000 σε 12 συνεχόμενους μήνες

>> Το ετήσιο διαθέσιμο ποσό δεν θα υπερβαίνει τα 1.500.000 ευρώ ανά έτος.

2. Φορολογική πίστωση (Τax Credit)

>> Αφαίρεση εταιρικού φόρου στην εταιρεία η οποία θα είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση της παραγωγής και αποτελεί εναλλακτική επιλογή σε σχέση με το cash rebate

>> Σε περίπτωση επιλογής του tax credit, ισχύουν τα κριτήρια που ισχύουν για το cash rebate (πλην του ορίου των 650.000) με την προσθήκη των ακόλουθων προϋποθέσεων:

>> Η αίτηση θα υποβάλλεται από τον ξένο ή τον Κύπριο παραγωγό –νομικό πρόσωπο– που υπάγεται σε φορολογική υποχρέωση στην Κύπρο

>> Το ποσό που εκπίπτει δεν θα υπερβαίνει το 50% του φορολογητέου εισοδήματος στο φορολογικό έτος εντός του οποίου πραγματοποιείται η παραγωγή.

3. Φορολογική έκπτωση

>> Κάθε μικρή και μεσαία επιχείρηση που υπάγεται σε φορολογική υποχρέωση στην Κύπρο και επενδύει στην κινηματογραφική υποδομή και σε τεχνολογικό εξοπλισμό θα δικαιούται το ποσό της επένδυσής της να εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημή της

>> ενίσχυση δεν δύναται να ξεπερνά το 20% των επιλέξιμων δαπανών στην περίπτωση μικρών επιχειρήσεων και το 10% των επιλέξιμων δαπανών στην περίπτωση επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους

> Η επένδυση στην περίπτωση που αφορά εξοπλισμό θα πρέπει να παραμείνει στην επικράτεια της Κύπρου για περίοδο τουλάχιστον 5 ετών.

Πηγή : Φιλελεύθερος