monitoplouΤη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων «Ίτανος Γαία» αναμένεται να εγκρίνει σήμερα το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης. Πρόκειται φυσικά για την επένδυση στην περιοχή της μονής Τοπλού η οποία εδώ και είκοσι χρόνια είναι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην επικαιρότητα.

Η σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού συμβουλίου που είναι και το μόνο αρμόδιο να γνωμοδοτήσει (αφού πρόκειται για στρατηγική επένδυση , τα λεγόμενα φαστ τρακ) αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς ναι μεν η πλειοψηφία φαίνεται πως λέει «ναι» στην επένδυση την οποία θέλει και η τοπική κοινωνία, αλλά και η αντιπολίτευση έχει- ως δείχνουν τα πράγματα- πιο χλιαρές αντιδράσεις. Σε αυτό έπαιξε ρολο και η μείωση του σχεδιασμού με λιγότερες κλίνες και ένα μόνο γκολφ.

Χθες 21 επαγγελματικοί και παραγωγικοί φορείς του Λασιθίου , με ανοιχτή επιστολή τους , προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης και τους συναρμόδιους υπουργούς και φορείς , ΔΗΛΩΝΟΥΝ υπέρ της επένδυσης ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ , της εταιρείας Loyalward Ltd θυγατρικής της Minoan Group Plc.Θετική είναι τόσο η εισήγηση που θα Κάνει ο αντιπεριφερειάρχης κ.Καλογερής (έκανε πρόσφατα αυτοψία στην περιοχή) αλλά και το τμήμα Περιβάλλοντος που στην πολυσέλιδη εισήγησή του αναφέρει μεταξύ άλλων:

«Αφού εξετάσαμε την υποβληθείσα ΣΜΠΕ, σας ενημερώνουμε ότι δεν έχουμε αντίρρηση για την έγκρισή της, με την προϋπόθεση να διατηρηθεί το μέγεθος της επένδυσης στο μέλλον, δηλαδή να μην υπάρξει επέκτασή της, και να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό του έργου οι παρακάτω όροι και παρατηρήσεις» τονίζει η κ.Μπαντουβά και αναφέρει:

Αν και πρόκειται για πολυσύνθετο έργο, υπερτονίζονται ως πλεονεκτήματα:

-Ο συγκριτικά χαμηλότερος συντελεστής δόμησης.
-Η χωροθέτηση των χρήσεων τουρισμού – αναψυχής εκτός της Ζώνης Ειδικής Προστασίας (αλλά εντός της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης) του Δικτύου NATURA 2000.
-Η συνολική αναλογία της έκτασης που προορίζεται για χρήσεις τουρισμού – αναψυχής (37,21%) προς την έκταση που προορίζεται για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου και για φυσιολατρική αναψυχή (62,79%).

Δεν γίνεται όμως καμία αναφορά στις άμεσες, έμμεσες και παράγωγες επιπτώσεις της διάτρησης και του κατακερματισμού μιας ενιαίας προστατευόμενης περιοχής, με σκοπό την υλοποίηση των χρήσεων στις υποζώνες Α1 και Α2 αλλά και στις υποζώνες Β, όπου επιτρέπεται η ένταξη δικτύων και εγκαταστάσεων υποδομών δημόσιου ενδιαφέροντος.

Ύστερα από τα παραπάνω, και επειδή ο «Κατακερματισμός φυσικών και ημιφυσικών οικοσυστημάτων και περιοχών» αποτελεί πανευρωπαϊκό δείκτη βιοποικιλότητας (SEBI 13) ενσωματωμένο και στην «Εθνική Στρατηγική για τη βιοποικιλότητα» (Ιανουάριος 2014, όπως είχε τεθεί σε διαβούλευση), ζητάμε να περιοριστούν σε αριθμό (και συνεπώς σε συνολική έκταση) οι υποπεριοχές της Ζώνης Α1, έτσι ώστε οι χρήσεις τουρισμού-αναψυχής να μην διαχέονται σε όλη την έκταση της περιοχής και να αποφευχθεί ο έντονος κατακερματισμός της από τα κύρια και τα συνοδά «έργα, τα δίκτυα και τη διάχυση των επισκεπτών.»

Επίσης η υπηρεσία βάζει μια σειρά από όρους για το νερό, το σεβασμό στο τοπίο, το φοινικόδασος, τις γεωτρήσεις, τις ΑΠΕ κλπ και καταλήγει:

«Εφόσον όμως στην ΣΜΠΕ θεωρείται ότι η προστασία και διατήρηση της περιοχής εξαρτάται εν πολλοίς από την εφαρμογή του Σχεδίου, αντιπαραβάλλοντας την υφιστάμενη κατάσταση διαφόρων παρεμβάσεων που πραγματοποιούνται σήμερα στην περιοχή, θα πρέπει στην επόμενη φάση αδειοδότησης (Μ.Π.Ε.) για λόγους ασφαλείας να εξεταστεί και το απαισιόδοξο σενάριο του τι πρόκειται να συμβεί στην προστατευόμενη περιοχή σε περίπτωση ανεπιτυχούς λειτουργίας της επένδυσης»

Δημήτρης Μπογδανίδης

cretalive