Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η ξενοδοχειακή αγορά στην Γερμανία απέχει ακόμη πολύ από τα προ πανδημίας επίπεδα, μετά από δύο χρόνια παρουσίας του COVID-19.
Αν και η κατάσταση φαίνεται βελτιώνεται, ο κλάδος εξακολουθεί να αμφιταλαντεύεται μεταξύ ελπίδας και φόβου, όπως υπογραμμίζεται σε ανάλυση της Bulwiengesa.
Με την άρση του το lockdown, η τουριστική ζήτηση αναθερμάνθηκε -έστω και με αργούς ρυθμούς- σε πολλές περιοχές.
Αλλά με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, η ελπίδα έσβησε για τον κλάδο.
Η πανδημία, είχε επίσης σοβαρό αντίκτυπο σε μεγάλα τμήματα της γερμανικής ξενοδοχειακής αγοράς.
Ειδικότερα, τα ξενοδοχεία σε μεγάλες και μεσαίες πόλεις της Γερμανίας, που ήταν οι κύριοι μοχλοί της τουριστικής ζήτησης στη Γερμανία πριν από τον κορωνοϊό.
Σε πόλεις με περισσότερους από 500.000 κατοίκους, η μείωση στις διανυκτερεύσεις ήταν 56% το 2021 σε σύγκριση με το 2019.
Ωστόσο, μια πιο προσεκτική ματιά σε μεμονωμένες πόλεις αποκαλύπτει διαφορές.
Ενώ το επίπεδο των διανυκτερεύσεων στις δώδεκα μεγάλες πόλεις ήταν σχεδόν 50% έως 60% χαμηλότερο από το κανονικό ακόμη και στις αρχές του 2022, η κατάσταση στις μικρότερες πόλεις συχνά δεν ήταν τόσο δραματική.
Οι πιέσεις από το RevPAR
Η γερμανική ξενοδοχειακή αγορά δεν δέχεται τεράστιες πιέσεις μόνο από την πλευρά των εσόδων, λόγω μείωσης της ζήτησης.
Εννέα χρόνια πριν από την πανδημία τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) αυξήθηκαν μόλις κατά 29%. Και στα δύο χρόνια του κορωνοϊού, το RevPAR μειώθηκε 64%.
Γι’ αυτό και μέτρα για την οικονομική στήριξη των ξενοδοχείων, όπως η ενίσχυση ρευστότητας, οι περικοπές ΦΠΑ, τα επιδόματα βραχυχρόνιας εργασίας ή οι μειώσεις ενοικίων ήταν απολύτως απαραίτητα για τη διάσωση τους.
Οι επιβαρύνσεις από το αυξανόμενο κόστος
Αλλά ως επί το πλείστον, αυτά τα μέτρα είναι μόνο προσωρινά. Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις επιβαρύνονται από το αυξανόμενο κόστος.
Πρώτα και κύρια είναι οι μισθοί, που αυξάνονται στον κλάδο των ξενοδοχείων και της εστίασης.
Από την άλλη πλευρά του κόστους, υπάρχουν επίσης το αυξανόμενο κόστος ενέργειας, το αυξανόμενο κόστος αγαθών και προμηθειών και το αυξανόμενο κόστος κατασκευής, τα οποία τροφοδοτούνται περαιτέρω από τους τρέχοντες υψηλούς ρυθμούς πληθωρισμού.
Αυτό ισχύει και για τα ενοίκια για μισθωμένες εργασίες.
Επιπλέον, πολλές εταιρείες πρέπει να επενδύσουν στην ψηφιοποίηση και τη βιωσιμότητα προκειμένου να ανταποκριθούν στο νέο τοπίο του κλάδου.
Παράλληλα, το ενδιαφέρον των επενδυτών επικεντρώνεται σε καινοτόμες ξενοδοχειακές ιδέες, σε διαμερίσματα που εξυπηρετούνται ή σε ακίνητα χωρίς χειριστή με δυνατότητα αναδιάρθρωσης.
Η πορεία παραμένει ασαφής για την ξενοδοχειακή αγορά στην Γερμανία
Ωστόσο, πολλές εταιρείες δεν διαθέτουν τα κεφάλαια για να επενδύσουν τώρα, γι’ αυτό και η πορεία που θα ακολουθήσει η ξενοδοχειακή αγορά τους επόμενους μήνες παραμένει ασαφής.
Σύμφωνα με την ανάλυση δεν υπάρχουν σημάδια που να υποδεικνύουν μια εντελώς ξεκάθαρη κατάσταση στη γερμανική ξενοδοχειακή αγορά ακινήτων.
Η Bulwiengesa, εκτιμά ότι θα υπάρξουν περαιτέρω κλεισίματα, εξαγορές και μετατροπές ξενοδοχείων τους επόμενους μήνες, καθώς και πτώση των τιμών ακινήτων και μείωση του όγκου των νέων κατασκευών.
Μία τέτοια εξέλιξη θα προκαλέσει τριγμούς σε πολλούς προορισμούς στην Γερμανία, καθώς ο τουρισμός δεν μπορεί να σταθεί χωρίς μια ελκυστική ξενοδοχειακή βιομηχανία.
Το μέλλον των ξενοδοχείων στην χώρα, δεν εξαρτάται μόνο από την επιστροφή της τουριστικής ζήτησης, αλλά από την υποστήριξη όλων εκείνων που επωφελούνται άμεσα ή έμμεσα από ένα ελκυστικό ξενοδοχειακό τοπίο στη Γερμανία.