aerodromiokastelli1811Τη δυνατότητα χρηματοδότησης για την υλοποίηση μιας σειράς κρίσιμων υποδομών σε σιδηροδρομικό δίκτυο, οδικούς άξονες, λιμάνια και αεροδρόμια, μέσω του νέου χρηματοδοτικού μηχανισμού “Συνδέοντας την Ευρώπη” (Connecting Europe Facility- CEF) έχει για τα επόμενα χρόνια η χώρα μας.

Ανάμεσα σε άλλα έργα η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει πόρους για έργα στο νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, για τα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Πάτρας, για την σιδηροδρομική Εγνατία, καθώς και για διασυνοριακά τμήματα οδικών αξόνων, που συνδέουν τη χώρα μας με γειτονικές χώρες.

Το CEF Μεταφορών θα απορροφήσει συνολικούς χρηματοδοτικούς πόρους 26,2 δισ. ευρώ, το διάστημα 2014 – 2020.

Από το σύνολο των κονδυλίων αυτών, 14,9 δισ. ευρώ είναι διαθέσιμα για όλα τα κράτη της ΕΕ, ενώ ποσό 11,3 δισ. ευρώ πρόκειται να καλύψει δράσεις στις επιλέξιμες χώρες του Ταμείου Συνοχής. Ειδικότερα από τα κονδύλια του Ταμείου Συνοχής, στην Ελλάδα προβλέπεται ότι θα κατευθυνθούν πόροι ύψους 580 εκατομμυρίων ευρώ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε χθες τα κράτη – μέλη να προτείνουν μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου σχέδια για την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων με σκοπό τη βελτίωση των ευρωπαϊκών μεταφορικών συνδέσεων.

Τα ελληνικά σχέδια που βρίσκονται στην ατζέντα της ΕΕ

Σύμφωνα με την Κομισιόν στη χώρα μας χρηματοδότηση θα μπορούσαν να λάβουν τα εξής σχέδια:

-Αναβάθμισης του οδικού άξονα Βιντίν-Θεσσαλονίκη-Αθήνα,
-Αναβάθμισης υποδομών στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας και της Πάτρας,
-Σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα-Πάτρα
-Οδικό δίκτυο Ιωάννινα-Κακαβιά
-Οδικός άξονας Κλειδί-Πολύκαστρο, Ευζωνοι,
-Οδικός άξονας Σέρρες-Προμαχώνας-Ελληνοβουλγαρική μεθόριος
-Οδικός άξονας Αλεξανδρούπολη-Κήποι-Ελληνοτουρκική μεθόριος
-Σιδηροδρομικό δίκτυο Εγνατίας Οδού.

Τα σχέδια θα χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά παράλληλα πρέπει να συνεισφέρουν και τα κράτη μέλη στην υλοποίησή τους. Οι επιλεγείσες προτάσεις και τα ποσά που θα διατεθούν ανά σχέδιο θα ανακοινωθούν το καλοκαίρι του 2015.

Η χρηματοδότηση είναι επικεντρωμένη στους 9 κύριους διαδρόμους μεταφορών, οι οποίοι στο σύνολό τους συνθέτουν ένα κεντρικό δίκτυο μεταφορών, που θα δώσει νέα πνοή στην οικονομία της ενιαίας αγοράς. Βασικός στόχος είναι η εξάλειψη των σημείων κυκλοφοριακής συμφόρησης, η ριζική αλλαγή των συνδέσεων Ανατολής-Δύσης και ο εξορθολογισμός των διασυνοριακών μεταφορών, για τις επιχειρήσεις αλλά και τους πολίτες της ΕΕ.

Μάρω Τσαντήλα

euro2day