metro0602Με την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομών να έχει, σε μεγάλο βαθμό, ολοκληρωθεί, οι επεκτάσεις των δικτύων σταθερής τροχιάς αποτελούν τη νέα μεγάλη «πίτα» στις κατασκευές. Η γραμμή U του μετρό, της οποίας η κατασκευή εξαγγέλλεται… συνεχώς από την εποχή που στο τιμόνι του υπουργείου Υποδομών βρισκόταν ο Γιώργος Σουφλιάς, εκτιμάται ότι θα δημοπρατηθεί τη φετινή χρονιά.

Και αυτό διότι για το συγκεκριμένο έργο, που θα αποτελείται συνολικά από 29 σταθμούς, η Αττικό Μετρό έχει ολοκληρώσει τις απαιτούμενες μελέτες. Το υπουργείο Υποδομών φέρεται να εξετάζει όλες τις εναλλακτικές οδούς χρηματοδότησης, μεταξύ των οποίων το ισπανικό μοντέλο που στηρίζεται σε μία μορφή τιτλοποίησης των μελλοντικών εισροών του έργου. Οι τράπεζες, δηλαδή «αγοράζουν» τις μελλοντικές χρηματοροές, που προεξοφλούνται βάσει ενός επιτοκίου, πριν την αποπεράτωση των έργων.

Ωστόσο, η χρηματοδοτική λύση που αναμένεται να προκριθεί είναι η ένταξη του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 (U), που αποτελείται από εννέα σταθμούς, στη νέα προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2014-2020. Το τμήμα αυτό εκτείνεται από το Άλσος Βεϊκου έως τον Ευαγγελισμό και διαθέτει εννέα σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Πανεπιστήμιο (μετεπιβίβαση με γραμμή 2), Κολωνάκι και Ευαγγελισμό (μετεπιβίβαση με γραμμή 3).

Μεγάλο ενδιαφέρον

Η ενδεχόμενη δημοπράτηση της γραμμής 4 του Μετρό αναμένεται να συναντήσει το ενδιαφέρον του συνόλου των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, δηλαδή των Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ και Intrakat. Σήμερα, η J&P Άβαξ κοινοπρακτικά με την Ghella S.p.A υλοποιεί την επέκταση της γραμμής του μετρό προς τον Πειραιά που είναι μήκους 7,6 χλμ, αποτελείται από έξι σταθμούς και έχει συνολικό κόστους 660 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, ο όμιλος Ελλάκτωρ κατασκευάζει τη βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, έχοντας αναλάβει την επέκταση προς Καλαμαριά.

Την ίδια στιγμή, η Θεμέλη κατασκευάζει την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, που είναι προϋπολογισμού 91 εκατ. ευρώ και θα συρρικνώσει στα οκτώ λεπτά τη διαδρομή ΣΕΦ-λιμάνι Πειραιά. Στη… γραμμή εκκίνησης φαίνεται να βρίσκεται η δημοπράτηση της γραμμής του τραμ από το Σύνταγμα μέχρι το Πεδίο Άρεως στο πλαίσιο της σχεδιαζόμενης πεζοδρόμησης της οδού Πανεπιστημίου. Τα νέα μέσα σταθερής τροχιάς θα σηματοδοτήσουν την ολική επαναφορά της Siemens στην ελληνική αγορά, η οποία συμμετέχει ήδη σε διαγωνισμούς του Δημοσίου για την προμήθεια νέων συρμών.

capital

Δημήτρης Δελεβέγκος