Του Χάρη Ντιγριντάκη

Τον πλήρη εκσυγχρονισμό των ελληνικών αεροδρομίων δρομολογεί η κυβέρνηση στοχεύοντας στην βελτίωση των υποδομών, ούτως ώστε να αυγατίσει έτι περαιτέρω έσοδα από τον ελληνικό τουρισμό.

Είναι κοινός τόπος ότι τα αεροδρόμια μιας χώρας που αποτελούν την πρώτη και τελευταία εικόνα σε μια χώρα, είναι ο σηματωρός για την προσφορά υπηρεσιών ποιότητας, προς τον τουρίστα ή τον επαγγελματία ταξιδιώτη.

Μετά την υπογραφή από το Υπερταμείο των συμβάσεων με τους Συμβούλους, την Κοινοπραξία Eurobank (χρηματοοικονομικός)- Γραφείο Δοξιάδη (τεχνικός) και Βασαλάκης-Γκολφινόπουλος (νομικοί), απογειώνονται οι διαδικασίες εκμετάλλευσης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων που βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Σημειώνεται ότι η εν λόγω κοινοπραξία οφείλει να υλοποιήσει αποτύπωση της παρούσας κατάστασης, ούτως ώστε αυτή η μελέτη να αποτελέσει παρακαταθήκη για το εκτιμώμενο Business Plan.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής, το Υπερταμείο, που τρέχει τη διαδικασία, δρομολογεί την έναρξη της διενέργειας διαγωνισμού πακέτου και των 22 αεροδρομίων εντός του 2024 (τον Ιούνιο του 2024) μέσω της μεθοδολογίας ΣΔΙΤ, όπως δηλαδή έγινε με το αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Απαιτούμενο ο δυνητικός επενδυτής να έχει κοινό σχήμα όπως έγινε και στους διαγωνισμούς για το Καστέλι αλλά και παλαιότερα για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece.
Στόχος του Υπερταμείου εδώ είναι οι παραχώρηση αεροδρομίων φιλέτο όπως (πχ Πάρος, Αγχίαλος, Σητείας) σε συνδυασμό με αεροδρόμια μικρής αξίας, τηρουμένων των αναλογιών.

Όπως καταγράφεται στο επιχειρησιακό σχέδιο του Υπερταμείου, η ολοκλήρωση της Α΄ φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας και η προεπιλογή των διαγωνιζομένων τοποθετείται στο β΄ τρίμηνο του διαγωνισμού. Κατά το πλάνο στα τέλη του 2025 θα γίνει και η επιλογή του προσωρινού αναδόχου.

Εν τω μεταξύ, τoν Απρίλιο του 2024 τοποθετείται η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών και η επιλογή του προσωρινού αναδόχου του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Βάσει χρονοδιαγράμματος η διαδικασία θα έχει τελεσφορήσει στο λυκόφως του 2024.

Εγκρίσεις από το ΚΑΣ για Καστέλι

Με ορατά αποτελέσματα προχωρά το μεγάλο έργο που αφορά στην κατασκευή για το νέο αεροδρόμιο Καστελίου στο Ηρακλείου. Αναφορικά με τον τερματικό σταθμό του αεροδρομίου προχωρά η ανέγερση του πρώτου επιπέδου και σε μεγάλο τμήμα έχει ήδη σκυροδετηθεί η πλάκα οροφής. Οι εργασίες κατασκευής του πρώτου επιπέδου προχωρούν και σε σχέση με τον Αύγουστο είναι ορατή η διαφορά.

Στην κατασκευή του έργου συνδράμουν σήμερα έξι μεγάλοι εργοταξιακοί γερανοί, οι περισσότεροι που έχει βιώσει έργο υποδομής στην Κρήτη. Υπενθυμίζεται ότι την παραχώρηση για την λειτουργία και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα έχει αναλάβει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR ενώ την κατασκευή η ΤΕΡΝΑ.

Το έργο του τερματικού σταθμού είναι ουσιαστικά η εικόνα που βλέπει κάποιος που επισκέπτεται το μεγάλο εργοτάξιο στην περιοχή του Καστελίου. Είναι σήμερα με κόστος περίπου 650 εκατ. ευρώ το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο υποδομής στην Κρήτη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Παράλληλα έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση των κολωνών που θα εδραστεί η γέφυρα, πάνω στην οποία θα υπάρχει η οδική πρόσβαση στο δεύτερο επίπεδο του τέρμιναλ, που παραδοσιακά είναι το επίπεδο των αναχωρήσεων. Μπροστά από το αεροδρόμιο συνεχίζεται η διαμόρφωση του χώρου που μελλοντικά θα αποτελέσει τον χώρο στάθμευσης για ι.χ. οχήματα, λεωφορεία και ταξί.

Αρκετά προχωρημένος είναι όμως και ο χώρος στον οποίον θα κινούνται τα αεροπλάνα. Το τμήμα της πίστας που είναι ο χώρος κίνησης και στάθμευση αεροσκαφών (Apron/Ramp) είναι πλέον ορατό σαν τμήμα του αεροδρομίου. Ο χώρος έχει γίνει πλήρως επίπεδος και εκεί τα αεροσκάφη θα μπορούν να κινούνται και να σταθμεύουν είτε στις φυσούνες που θα έχει είτε στα απομακρυσμένα σημεία που θα οριστούν.

Στο διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης προχωρά η διαμόρφωση και η χάραξη και είναι ήδη ορατό από μακριά. Το μήκος του διαδρόμου είναι 3.300 μέτρα με την δυνατότητα επέκτασης μέχρι και στα 3.800 μέτρα. H διαμόρφωση του χώρου και στον χώρο της πίστας για το isolate apron water pond είναι επίσης σχεδόν ολοκληρωμένη.

Τα έργα για το νέο αεροδρόμιο Καστελίου κινούνται εντός του προγραμματισμένου χρονοδιαγράμματος που είναι ορισμένο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και μέχρι σήμερα δεν έχουμε δυσάρεστες εκπλήξεις σε σχέση με τα χρονικά όρια του έργου.

Η ολοκλήρωση και η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων

Μέσα στο 2024 το αεροδρόμιο αναμένεται να αρχίσει την τελική του μορφή, το 2025 και το 2026 θα είναι οι χρονιές που θα ολοκληρωθούν οι εργασίες, ενώ το 2027 θα ληφθούν οι απαραίτητες πιστοποιήσεις, θα υπάρξει η δοκιμαστική περίοδος και στα τέλη του 2027 σύμφωνα με το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία.

Ταυτόχρονα θα σημάνει και το τέλος του υφιστάμενου αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης” που λειτουργεί μέσα στα αστικά όρια της πόλης του Ηρακλείου και το οποίο θα αξιοποιηθεί.

Σύντομα αναμένεται και η έγκριση από το ΚΑΣ των επικαιροποιημένων περιβαλλοντικών όρων, από την αύξηση του αντικειμένου του έργου που προέκυψε πέρυσι στο τέλος του έτους. Υπενθυμίζεται ότι με βάση την επικαιροποιημένη σύμβαση παραχώρησης, η επιφάνεια του αεροδρομίου αυξήθηκε από 1.158 σε 1.499 στρέμματα.

Ο τερματικός σταθμός θα αυξηθεί κατά 32% και θα φτάσει τα 91.000 τετραγωνικά μέτρα.