Δραματικό αντίκτυπο στην επιβατική κίνηση παγκοσμίως είχε η πανδημία του κορωνοϊού ακόμη και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά -75,1% τον Ιούλιο και -69,4% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της ACI World.

Η βελτίωση του όγκου της επιβατικής κίνησης από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης την άνοιξη, τροφοδοτήθηκε κυρίως από τη σταδιακή ανάκαμψη της κίνησης των ταξιδιωτών στο εσωτερικό της χώρας τους.

Ποιος τομέας επηρεάστηκε λιγότερο

Οι εναέριες εμπορευματικές μεταφορές επηρεάστηκαν λιγότερο από την αρνητική επίδραση της πανδημίας COVID-19 σε σύγκριση με την επιβατική κίνηση, γεγονός που αντικατοπτρίζει τον κρίσιμο ρόλο που έχει διαδραματίσει η βιομηχανία στην ανακούφιση των επιπτώσεων της πανδημίας μέσω της μεταφοράς αγαθών, βασικών φαρμάκων και εξοπλισμού.

Τα στοιχεία του Αυγούστου έδειξαν ότι η τάση αυτή συνεχίστηκε με τη μεταφορά φορτίων να παραμένει πάνω κάτω στα ίδια επίπεδα, σημειώνοντας μείωση κατά 10,9% τον Ιούλιο και κατά 10,7% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019.

Για τους πρώτους οκτώ μήνες του 2020, ο όγκος των αερομεταφορών ήταν μειωμένος 12,1% σε σύγκριση με το 2019.

Ζωτικής σημασίας η ανάκαμψη των αερομεταφορών

«Οι ελπίδες ότι τα αεροδρόμια θα μπορούσαν να καταγράψουν μια ανάκαμψη το καλοκαίρι στο Βόρειο Ημισφαίριο δεν επαληθεύτηκαν, καθώς οι κυβερνήσεις συνέχισαν να εφαρμόζουν μονομερή μέτρα για το κλείσιμο των συνόρων ή την επιβολή περιττών μέτρων καραντίνας», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής του ACI World, Λουίς Φελίπε ντε Ολιβέιρα.

«Ενώ τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν στο τέλος του καλοκαιριού έδειξαν κάποια σημάδια βραδείας ανάκαμψης στις εγχώριες αγορές, κυρίως στην Κίνα και στην Ευρώπη, η διεθνής επιβατική κίνηση εξακολουθεί να είναι ανύπαρκτη. Στη συνέχεια, ωστόσο, η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώθηκε και πάλι λόγω των μέτρων καραντίνας που εφαρμόστηκαν από ορισμένες χώρες», προσέθεσε.

«Νέος περιορισμός στα ταξίδια, μερικοί αποκλεισμοί και συνεχής επιβολή περιοριστικών μέτρων καραντίνας παρεμποδίζουν τις προσπάθειες ανάκαμψης της διεθνούς κίνησης παρά τις μελέτες που δείχνουν ότι τα πρόσθετα μέτρα υγείας και ασφάλειας που εισήγαγαν αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες καταδεικνύουν ότι η πιθανότητα να κολλήσει κάποιος COVID-19 κατά τη διάρκεια του αεροπορικού ταξιδιού είναι απειροελάχιστη», επεσήμανε.

Και κατέληξε: «Παραμένουμε θετικοί για το μέλλον, αλλά επαναλαμβάνουμε το αίτημα για μια συντονισμένη και παγκόσμια συνεπή προσέγγιση στα τεστ που θα αντικαταστήσει την επιβολή υποχρεωτικής καραντίνας.

Η ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών είναι ζωτικής σημασίας για την ευρύτερη παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη, αλλά, για να επιτευχθεί, θα πρέπει οι επιβάτες να είναι βέβαιοι ότι δεν θα αναγκαστούν να υποβληθούν σε περιοριστική καραντίνα όταν υπάρχουν καλύτερες εναλλακτικές λύσεις».

Η εξέλιξης της επιβατικής κίνησης

Όλες οι περιφερειακές αγορές σημείωσαν βελτιωμένη επιβατική κίνηση τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Ωστόσο, καταγράφηκαν ανισότητες στον ρυθμό της ανάκαμψης κάθε περιοχής.

Η περιοχή Ασία-Ειρηνικός και η Ευρώπη κατέγραψαν τη συγκριτικά ισχυρότερη απόδοση με πτώση -64,3% και -67,2% αντίστοιχα τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2019. Ωστόσο, τα πρώτα στοιχεία από τον Σεπτέμβριο δείχνουν ότι η ισχυρή απόδοση της Ευρώπης δεν θα διατηρηθεί.

Η Μέση Ανατολή σημείωσε πτώση -90,3% τον Αύγουστο σε σύγκριση με το 2019.

Για τον Αύγουστο, η Βόρεια Αμερική (-70,8%), η Λατινική Αμερική-Καραϊβική (-79,6%) και η Αφρική (-82,5%) συνεχίζουν να σημειώνουν σημαντική μείωση. Ωστόσο κατάφεραν να ανακάμψουν σε ποσοστό άνω του 10% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2020.

Η διεθνής επιβατική κίνηση εξακολουθεί να βρίσκεται σε σχεδόν ακινησία στις περισσότερες περιοχές. Εκτός από την άνοδο της Ευρώπης μετά το τέλος της περιόδου των διακοπών, όλες οι άλλες περιοχές σημείωσαν πτώση. Η Αφρική κατέγραψε μείωση 86,6% και η περιοχή Ασία-Ειρηνικός 97,1% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019.

Ανακάμπτει η εσωτερική αγορά

Η εσωτερική επιβατική κίνηση συνεχίζει να βελτιώνεται σε όλες τις περιοχές.

Καλύτερες επιδόσεις κατέγραψαν η Ευρώπη και η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού με την κίνηση τον Αύγουστο να παρουσιάζει μείωση στο 36,8% και 46,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Η Λατινική Αμερική-Καραϊβική και η Αφρική παραμένουν οι περιοχές με τις μεγαλύτερες απώλειες, με μείωση κατά 75,0 % και 72,5% σε ετήσια βάση για τον μήνα Αύγουστο.

Η Βόρεια Αμερική, η οποία παρουσίασε πρώιμα σημάδια ανάκαμψης της εγχώριας αγοράς επιβατών της, συνεχίζει να βελτιώνεται αλλά με βραδύτερο ρυθμό από την Ευρώπη και την Ασία-Ειρηνικό. Τον Αύγουστο, η Βόρεια Αμερική σημείωσε μείωση 66,7% από έτος σε έτος.