του Χάρη Ντιγριντάκη

Τερματίζεται η αιμορραγία στα οικονομικά του ΟΣΕ. Και τούτο διότι μπαίνουν τίτλοι τέλους σε ένα σήριαλ δεκαετιών, με την οριστική διαγραφή των χρεών του Οργανισμού. Παρά το γεγονός ότι η οριστική απόφαση της Ε.Ε. που γνωμοδότησε ότι ο ΟΣΕ δεν έλαβε παράνομες κρατικές ενισχύσεις και επιτρέπει τη διαγραφή των χρεών του οργανισμού, εκδόθηκε και κοινοποιήθηκε το 2017, η γραφειοκρατία -τόσο εισαγόμενη όσο και η εγχώρια- οδηγεί τον ΟΣΕ στα μέσα του 2022 στην απαλλαγή από τα υπέρογκα συσσωρευμένα χρέη του.

Στην αποκάλυψη αυτή προχώρησε από το βήμα του 5ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Σπύρος Πατέρας.

Ταυτόχρονα, έριξε το «γάντι» στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναφερόμενος στην αναγκαιότητα αποδοχής από τους χρήστες του σιδηροδρομικού δικτύου των τελών χρήσης.

Συγκεκριμένα, υπογραμμίζοντας το θέμα των τελών χρήσης του δικτύου σε πάνελ στο οποίο συμμετείχε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο κ. Πατέρας παραδέχθηκε ότι ακόμα δεν έχει βρεθεί λύση.

«Υπάρχει χρηματοδοτικό κενό. Πρέπει καταρχάς να γίνουν αποδεκτά τα τέλη και μετά να βρούμε τις λύσεις για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό. Υπάρχουν τρόποι και το υπουργείο βοηθάει, αλλά η αγορά πρέπει να είναι απολύτως ρυθμισμένη. Το θέμα πρέπει να κλείσει» τόνισε, συμπληρώνοντας ότι πρέπει και οι χρήστες να τηρούν τα προβλεπόμενα.

Ωστόσο, πρέπει πρώτα να γίνει αποδεκτό από όλες τις πλευρές το κόστος των τελών και μετά να διαπιστωθεί αν απαιτούνται πρόσθετες παρεμβάσεις. Όσον αφορά στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης (προβλέπονται για διάφορα ΣΔΙΤ κ.ά.) σημείωσε ότι, σαφώς και βοηθούν αλλά δεν θα κλείσουν κενά σε τομείς όπως η συντήρηση που απαιτεί κρατικούς πόρους.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, επίσης έκανε λόγο για 7 βασικά θέματα που απασχολούν τον Οργανισμό, ανάμεσα στα οποία ο εκσυγχρονισμός, η συντήρηση, η χρηματοδότηση κ.ά.

Ακολούθως επισήμανε τα νέα έργα, το θέμα του χρέους του ΟΣΕ, το οποίο  σύντομα θα αποτελεί παρελθόν, αλλά και στην τεχνολογία που μπορεί να εξυπηρετήσει τους πελάτες-επιβάτες.

Οι επτά άξονες

Ειδικότερα, η τοποθέτηση του κ. Πατέρα, επικεντρώθηκε σε επτά θέματα:

  • Εκσυγχρονισμός

«Έχουμε καλά νέα», είπε ο κ Πατέρας. «Γίνεται μεγάλη προσπάθεια στον κεντρικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης και η τηλεδιοίκηση προχωρά. Έως το τέλος του 2022 πιστεύουμε ότι η τηλεδιοίκηση θα είναι ενεργή σε αυτό τον άξονα», ανέφερε χαρακτηριστικά, κάτι που ισχύει ήδη για το Θριάσιο. Επίσης σε εξέλιξη βρίσκεται έργο τηλεδιοίκησης για τον άξονα Θεσσαλονίκης – Ειδομένης.

Αναφερόμενος στον χρόνο της απόστασης που χρειάστηκε πρόσφατα το τρένο στη διαδρομή Αθήνας προς Θεσσαλονίκη (κάτω των 4 ωρών), σημείωσε ότι εφόσον προχωρήσουν οι απαραίτητες εργασίες, τότε «οι 3 ώρες και 55 λεπτά που έκανε πρόσφατα ο συρμός στο Αθήνα- Θεσσαλονίκη θα κατέβει στο 3:45 και πιο κάτω κάτι που θα αυξήσει και την χωρητικότητα του δικτύου κατά 20-30% τουλάχιστον» είπε. Άλλωστε, οι επιβάτες ενδιαφέρονται για τον χρόνο (αλλά και για ασφάλεια, αξιοπιστία ή wifi) οι εμπορευματικές όμως μεταφορές εστιάζουν και στην χωρητικότητα.

  • Συντήρηση

Ελλείψει κονδυλίων, ο ΟΣΕ δεν μπορεί να προχωρά σε προληπτική συντήρηση, όπως θα έπρεπε, η οποία απαιτεί 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο. «Η προληπτική συντήρηση είναι μια παθογενής ιστορία εδώ και χρόνια» είπε ο κ. Πατέρας αναφέροντας ότι φέτος ο Οργανισμός έλαβε 25 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών για το σκοπό αυτό. «Ο ΟΣΕ κάνει λεπτομερή σχεδιασμό προληπτικής συντήρησης για το μέλλον αλλά η χρηματοδότηση λείπει τα τελευταία χρόνια», προσέθεσε, εξ ου «τώρα η συντήρηση είναι διορθωτική».

  • Χρηματοδότηση – Χρέος

«Οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες από τη χρηματοδότηση και τα τέλη πρόσβασης είναι επίσης προβληματικό θέμα καθώς λείπει μία σχετική συμφωνία», ανέφερε ο Σπ. Πατέρας προσθέτοντας ωστόσο ότι «το χρέος του σιδηροδρόμου είναι κοντά στο να διαγραφεί τελείως και να γίνει ο ΟΣΕ μία από τις πιο υγιείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Μετά από αυτό, ο ΟΣΕ θα είναι πιο υγιής άρα θα αποκτήσει το επόμενο διάστημα και πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία». Κατά τον ίδιο, το θέμα του χρέους θα λυθεί οριστικά μέσα στους επόμενους μήνες.

  • Νέα έργα

Όπως σημείωσε, ο προαστιακός Δυτικής Αττικής θα δημοπρατηθεί εντός του καλοκαιριού όπως και η αναβάθμιση του δικτύου Κάτω Αχαΐας – Πύργου. Κρίσιμα για το σχεδιασμό του μέλλοντος είναι η σύνδεση του Θριασιου με τη Σφίγγα (θα μειώσει κι άλλο την απόσταση προς Θεσσαλονίκη) και η αναβάθμιση του δικτύου της Πελοποννήσου.

  • Συνδεσιμότητα με λιμάνια

Ο ΟΣΕ έχει ενεργή σύνδεση με λιμάνια σε Ικόνιο -Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, εντός του 2022 ή αρχές 2023 αναμένεται η σύνδεση με το λιμάνι του Βόλου. Η σύνδεση με Ηγουμενίτσα και Καλαμάτα είναι στον υπερδεκαετή σχεδιασμό. «Παρακολουθούμε με μεγάλη προσοχή το master plan που ετοιμάζει το λιμάνι της Ελευσίνας γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία για εμάς» δήλωσε.

  • Φύλαξη

Ο κ. Πατέρας θεωρεί σημαντικό το θέμα της φύλαξης (σταθμών αλλά και στο… ανοιχτό μέτωπο) και βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία για την προμήθεια drone καμερών και λοιπού εξοπλισμού για τη φύλαξη των 2.500 χλμ. του δικτύου

  • Τηλεπικοινωνίες

«Για τον επιβάτη η παροχή wifi μέσα και έξω από το τρένο και η τηλεματική (ενημέρωση για τα δρομολόγια) είναι πολύ σημαντικές παροχές» τόνισε ο Σπ. Πατέρας, ο οποίος κλείνοντας την τοποθέτησή του αναφέρθηκε στην υποστελέχωση του Οργανισμού εκφράζοντας την πεποίθηση ότι από το 2023 ο Οργανισμός θα έχει πολύ καλύτερες δυνατότητες με περισσότερο προσωπικό.