του Χάρη Ντιγριντάκη
Nέα εποχή για το σιδηρόδρομο ξεκινά από το πρελούδιο του 2018.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων άναψε το «πράσινο φως» την περασμένη Τετάρτη για την λειτουργία της Piraeus Europe Asia Rail Logistics (Pearl) η που
υπερκέρασε και το δεύτερο στάδιο ελέγχων.
Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν ότι η με έδρα τον Πειραία Pearl S.A. ουσιαστικά λειτουργεί υπό της σκέπη της COSCO.
Mέλος του ΔΣ είναι και ο καθηγητής κ. Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος γνώστης της αγοράς του ελληνικού σιδηρόδρομου αλλά και της ελληνικής γραφειοκρατίας δεδομένου ότι στο πρόσφατο παρελθόν είχε διατελέσει διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η είσοδος της COSCO στην αγορά φέρεται να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και με τον επί θύραις διαγωνισμό ΣΔΙΤ που θα διεξάγει η ΓΑΙΑΟΣΕ για το Θριάσειο μέχρι την άνοιξη του 2018.
Άλλωστε στις προθέσεις της COSCO είναι η δημιουργία Κέντρων συναρμολόγησης στο Θριάσειο μεγάλων εταιρειών Τεχνολογίας ούτως ώστε μέσω Ελλάδος να τελείται η μεταφορά τους προς την ευρωπαϊκή αγορά.
Υπογραμμίζεται ότι η ΡΑΣ, από το 2016, χορήγησε άδεια λειτουργίας σιδηροδρομικής επιχείρησης, για εκτέλεση εθνικών και διεθνών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών με παροχή έλξης ή/και
πλήρων συρμών στο σύνολο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου στην εταιρία PIRAEUS EUROPE ASIA RAIL LOGISTICS Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
Κύριος μέτοχος της είναι η αγγλική εταιρία Piraeus Europe Asia Rail Logistics Limited, που λέγεται ότι ελέγχει μέτοχος της COSCO Hellas.
Κύριες δραστηριότητες της Pearl αναμένεται να είναι είναι: α) οι εθνικές και διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων και οι υπηρεσίες παροχής σιδηροδρομικής έλξης, β) οι εθνικές και διεθνείς
πολυτροπικές, διατροπικές και συνδυασμένες μεταφορές, η οργάνωση-διενέργεια και εκτέλεση οδικών, θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών και γ) η οργάνωση-επίβλεψη και επιστασία φορτοεκφόρτωσης και διακίνησης-διανομής, η εξυπηρέτηση αναγκών μεταφορικών ή και ναυτιλιακών εταιριών σε σταθμούς υποδοχής (εμπορευματικά κέντρα, σιδηροδρομικούς σταθμούς,αεροδρόμια, λιμάνια).
Αυτοί που ξέρουν κάνουν λόγο για επικείμενη αλλαγή στο σιδηροδρομικό χάρτη της Ελλάδος και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Σε αυτή την κατεύθυνση άλλωστε οδηγεί η επενδυτική επιλογή ύψους 300 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ στο (1.400 στρεμμάτων) Θριάσιο Πεδίο ως και την σιδηροδρομική σύνδεσή του μήκους 17 km περίπου με τον Λιμένα Πειραιά (Ν. Ικόνιο), καθιστώντας τον Πειραιά πύλη της Μεσογείου προς την Κεντρική Ευρώπη.
Η επιλογή αυτή δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την αναστροφή του μηδενικού σχεδόν σιδηροδρομικού εμπορευματικού έργου, έργου που μέσω των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων θα δώσει την αναμενόμενη προστιθέμενη αξία στην χώρα μετά την πλήρη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Για την ολοκλήρωση των έργων του βασικού σιδηροδρομικού άξονα είναι γνωστές οι δεσμεύσεις της
ΕΡΓΟΣΕ προς την Ελληνική Πολιτεία έως το 2020 με την ιδιαιτερότητα όμως της παράλληλης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Οι σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές στην Ελλάδα είναι σχετικά ανεπτυγμένες σε αντίθεση με τις εμπορευματικές που υπολείπονται σημαντικά (μερίδιο μόλις 1,2% στο σύνολο των εμπορευματικών μεταφορών, σύμφωνα με στοιχειά της Eurostat για το 2013, όταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 17%).
Η αγορά δείχνει ότι ωριμάζει. Ήδη από τις αρχές του νέου έτους ξεκινά τα δρομολόγια της με στόχο της διακίνηση εμπορευμάτων η Rail Cargo Logistics Goldair – η εταιρεία που έστρωσε εμμέσως πλην σαφώς το χαλί και για την είσοδο της Pearl- με το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Ιδωμένη, ενώ εκτιμάται ότι θα υπάρξει και έτι περαιτέρω ανάπτυξη από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είναι ήδη στο δίκτυο όμως δεν υπάρχουν προς ώρας σχετικές ανακοινώσεις από τους Ιταλούς μετόχους.
Υπενθυμίζεται ότι, η Rail Cargo Goldair δημιουργήθηκε από την ένωση των κρατικών Αυστριακών σιδηροδρόμων και την Goldair η οποία είναι μία αμιγώς ελληνική επιχείρηση.
Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας, που ξεκινά την λειτουργία της από την Θεσσαλονίκη, συνυπολογίζοντας:
1. Τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η οποία με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σιγά σιγά από τέρμα της Ευρώπης σε πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευματικών ροών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης,
2. Τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης,
3. Την ολοκλήρωση των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων υποδομής στον άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Βόρεια Σύνορα με τη διπλή ηλεκτροκινούμενης γραμμή με ταυτόχρονη ανάταξη της
τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους των σιδηροδρομικών μεταφορών, την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου, και τη δυνατότητα παροχής
αξιόπιστων, ανταγωνιστικότερων και ασφαλέστερων μεταφορών,
4. Την πρόσφατη απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής για υλοποίηση δράσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Logistics με έμφαση και στις σιδηροδρομικές μεταφορές,
5. Την απόφαση της ΕΕ για την συστηματική ανάπτυξη των σιδηροδρόμων στην Ευρώπη για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και το μερίδιο αγοράς και
6. Την ανάπτυξη του Εμπορευματικού και σιδηροδρομικού Κέντρου στο Θριάσιο πεδίο.
Πάντως για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμένει άγνωστο το πότε θα δοθεί σε εμπορική λειτουργία το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι που αποτελεί κομβικό σημείο για την ολοκλήρωση του δικτύου και την ανάπτυξης
της αγοράς.
Όπως δήλωσε πρόσφατα ο κ. Φίλιππος Τσαλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της ιδιωτικόποιημένης πλέον εταιρείας,έχουν στείλει επιστολή σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ζητώντας να μάθουν πότε θα δοθεί το συγκεκριμένο τμήμα στην κυκλοφορία, αλλά απάντηση δεν έχουν λάβει και υπάρχει μία σχετική απαισιοδοξία για το πότε θα γίνει αυτό.
Σε σχέση με την δρομολόγηση τρένων, ο κος Τσαλίδης είπε πως είναι αδύνατον να έρθουν νέα υπεραυτόματα τρένα όπως εκείνα που λειτουργούν στην Ιταλία καθώς η ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει ολοκληρώσει τα έργα στο διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, αλλά και τα έργα τηλεδιοίκησης και ETMS και ουσιαστικά προανήγγειλε την έλευση παλιάς γενιάς τρένων υψηλών ταχυτήτων, επιβεβαιώνοντας
σχετικές φήμες πολλών για το πως θα διαχειριστεί η “Ιταλική” ΤΡΑΙΝΟΣΕ τις επιβατικές μεταφορές στην Ελλάδα.