του Χάρη Ντιγριντάκη

 
Διευρύνονται οι προοπτικές της σιδηροδρομικής αγοράς στην Ελλάδα.

Η επι θύραις είσοδος και νέων ιδιωτών παικτών στον ελληνικό σιδηρόδρομο, και στις επιβατικές μεταφορές πλην των εμπορευματικών, αλλά και η διάθεση της πολιτείας για την χρησιμοποίηση του κελύφους της ΣΤΑΣΥ για τη δημιουργία δρομολογίων συμφερόντων δημοσίου σε συνεργασία με δήμους ανεβάζει το θερμόμετρο του ανταγωνισμού.

Επ εσχάτοις την είσοδο της Rail Cargo Logistics Goldair, σε συνεργασία με την αυστριακή ΟΒΒ, στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, προανήγγειλε με την ευκαιρία του Νέου έτους στα γραφεία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κ. Ζακ Κισέογλου.

Στόχος της εταιρείας είναι η δραστηριοποίηση της με αυστριακά επιβατικά τρένα τόσο εντός της Ελλάδας, όσο και σε διεθνή δρομολόγια όπως η γραμμή Αθήνα Βιέννη.

Η κοινοπραξία περιμένει την ολοκλήρωση των έργων στο δίκτυο και την “ωρίμανση” της Rail Cargo Logistics Goldair, ώστε να προχωρήσει στο επόμενο βήμα που είναι η δραστηριοποίηση στις επιβατικές μεταφορές.

Η ανωτέρω εξέλιξη σηματοδοτεί την ένταση του ανταγωνισμού στις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές, τις οποίες μονοπωλεί η (ιταλική πλέον) ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πλην της γραμμής προς το αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος”, η οποία εξυπηρετείται και από την ΣΤΑΣΥ.

Η πρόεδρος της ΡΑΣ κ. Ιωάννα Τσαπαρίκου σημειώνει για το εν λόγω ζήτημα ότι ήδη από την εταιρεία έχει κατατεθεί σχετικό αίτημα για να πάρει άδεια επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών.

Η είσοδος και δεύτερης μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ιταλικών συμφερόντων) εταιρείας στις επιβατικές μεταφορές, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου, είναι βέβαιο ότι θα φέρει καλύτερες υπηρεσίες και τρένα στο ελληνικό δίκτυο το οποίο ήταν παραμελημένο.

Μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Κισέογλου, αρχικά θα έρθει ένα τρένο από την Αυστρία, από την οικογένεια RailJet, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα είναι δεκαετίας.

Σημειώνεται ότι, για την Rail Cargo Logistics Goldair το 2018 ήταν μια χρονιά έντονων διεργασιών και εξελίξεων.

Ημερομηνία ορόσημο υπήρξε η 27.06.2018, όπου στο terminal της εταιρείας στην Σίνδο Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε η σιδηροδρομική λειτουργία της εταιρείας στις εμπορευματικές μεταφορές.

Στόχος το 2019 είναι η εταιρεία να γίνει η νούμερο ένα εταιρεία στις σιδηροδρομικές μεταφορές στα πετρελαιοειδή και για τον σκοπό αυτό έχει ήδη συμφωνίες με Motor Oil, ΕΛΠΕ κ.α.

Η εταιρεία, κατέβαλε ιδιαίτερη προσπάθεια για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της έχοντας ήδη 5 πιστοποιημένους μηχανοδηγούς και άλλους 6 τους οποίους τους εκπαιδεύει στην Ακαδημία του ΟΣΕ φτάνοντας στο σύνολο τους 11 μηχανοδηγούς.

Όσον αφορά το τροχαίο υλικό, αυτή τη στιγμή πραγματοποιούν δρομολόγια με 3 λοκομοτίβες, 2 πετρελαιοκίνητες και μία 1 ηλεκτροκίνητη και αναμένεται σύντομα να προστεθούν στον στόλο άλλες 2 μηχανές των αυστριακών σιδηροδρόμων που θα αποτελεί πάγιο της ελληνικής εταιρείας.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, στον Όμιλο ανήκει και η Goldair Tourism μεγάλος προμηθευτής στο Corporate Travel.

Δημοσίου Συμφέροντος

Όπως προαναφέρθηκε όλα δείχνουν ότι τόσο στο εσωτερικό της κυβέρνησης, όσο και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνεχίζουν να υπάρχουν εισηγήσεις για την ίδρυση και λειτουργία ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας μετά την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους Ιταλούς της FSI.
ΡΑΣ

Την ίδια ώρα η ΡΑΣ απάντησε στα ερωτήματα της Εθνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με την εξαγορά της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και για το εάν η αποκρατικοποίηση αυτή νοθεύει τον ανταγωνισμό.

Υπενθυμίζεται ότι, ο πωλητής, ΤΑΙΠΕΔ, και ο αγοραστής, ΤΡΑΙΝΟΣΕ (100% θυγατρική της ιταλικής Ferrovie Dello Stato Italiane SpA), υπέγραψαν σύμβαση πώλησης του 100% των μετοχών της ΕΕΣΣΤΥ, γνωστής ως Rosco, έναντι συνολικού τιμήματος 22 εκατ. ευρώ.

Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει την έγκριση της Εθνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία θα καθορίσει τη μορφή που θα λάβει η εξαγορά της EΕΕΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Πρόθεση των Iταλών και της διοίκησης, υπό τον κ. Τσαλίδη, είναι η πλήρης απορρόφηση των δραστηριοτήτων της ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ωστόσο καθώς η εταιρεία προορίζεται να προσφέρει υπηρεσίες συντήρησης σε όλους τους παρόχους σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου (π.χ. Real Cargo, PEARL), όλοι εκτιμούν ότι οι αρχές ανταγωνισμού θα υποχρεώσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τη διατηρήσει ως ξεχωριστή επιχείρηση.

Όπως και να έχει η κατάσταση, το σκηνικό αναμένεται να ξεκαθαρίσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019, μετά και την απάντηση της ΡΑΣ.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεώνεται να λάβει αποφάσεις εντός ενός έως τεσσάρων μηνών από την υπογραφεί της Σύμβασης που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο.

Τέλος δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), γεγονός που θα επιτρέψει την περαιτέρω ανάπτυξή της, την ορθότερη και παραγωγικότερη λειτουργία της.

Με το συγκεκριμένο Κανονισμό ρυθμίζονται θέματα που αφορούν:

-στην εσωτερική διάρθρωση και λειτουργία της ΡΑΣ, στην περιγραφή των αρμοδιοτήτων των μονάδων και στις θέσεις ευθύνης του προσωπικού,

-στο συνολικό αριθμό των οργανικών θέσεων προσωπικού και την κατανομή τους σε κατηγορίες θέσεων τακτικού προσωπικού, καθώς επίσης και κατά κλάδους και ειδικότητες,

-στον τρόπο διαχείρισης των πόρων της,

-σε ζητήματα προμηθειών, καθώς και

-κάθε άλλο σχετικό θέμα με τη λειτουργία της ΡΑΣ και την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.