Κίνδυνος απώλειας εκατοντάδων πτήσεων

 

Άχρηστα έργα προκαλούν «μπλακ άουτ» στο Αεροδρόμιο Μακεδονία

του ΧΑΡΗ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗ (pressntigri@gmail.com)

Επί ξηρού ακμής βρίσκονται οι τουριστικοί και αεροπορικοί φορείς της Βορείου Ελλάδας. Η υλοποίηση των εργασιών που έχει σχεδιαστεί στο Αεροδρόμιο Μακεδονία για το προσεχές φθινόπωρο -σύμφωνα με τους ειδικούς- θα επιφέρει black out στο πτητικό πρόγραμμα του αερολιμένα, δεδομένου ότι η δυναμικότητα του αεροδρομίου θα απομειωθεί κατά 75% περίπου !

Πρόκειται για τις  εργασίες αναβάθμισης του οδοστρώματος του αεροδρομίου στη διασταύρωση των Διαδρόμων 16/34 -10/28 έργο που θα κοστίσει στο ελληνικό Κράτος περίπου 2,2 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μελέτη που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Fraport, καταδεικνύει ότι δεν προκύπτει ανάγκη ή όφελος για τις υποδομές και τη λειτουργία του αεροδρομίου από τις συγκεκριμένες εργασίες διάρκειας 4 μηνών που έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσουν στα τέλη του Φθινόπωρου.

Το συγκεκριμένο γεγονός λέγεται ότι έχει προκαλέσει ιδιαίτερο προβληματισμό στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού η πολιτεία φέρεται να είναι όμηρος απόφασης για τη διενέργεια εργασιών που είχαν σχεδιαστεί από το 2006. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή από αυτή την περίοδο και οι εξελίξεις δύναται να προκαλέσουν έμφραγμα σε μια είδη δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά όπως αυτή της Θεσσαλονίκης. Ήδη συρρίκνωσε το χειμερινό της πρόγραμμα για το αεροδρόμιο Μακεδονία η Ryanair, ενώ επί θύραις ακούγεται ότι βρίσκονται και άλλες ακυρώσεις από αεροπορικές εταιρείες.  Παράλληλα αυτή την περίοδο δεν υπάρχουν νέα slots για την χειμερινή σεζόν εξέλιξη που αποδίδεται στην περί ου ο λόγος αβεβαιότητα. Κατά τους ειδικούς προκειμένου να «σωθεί η παρτίδα» κρίσιμο είναι το διάστημα μέχρι τα τέλη του προσεχούς Αυγούστου.   Όπως σημειώνει γνώστης της αεροπορικής αγοράς για την ανάγκη μη πραγμάτωσης των εν λόγω εργασιών : «Όσο σημαντικό είναι τόσο από άποψη οικονομικής ανάπτυξης και θέσεων εργασίας να αποφευχθούν αυτά τα αχρείαστα έργα – είναι ακόμα πιο κρίσιμο από θέμα ασφάλειας πτήσεων. Η χρησιμοποίηση του τροχόδρομου ως διαδρόμου από-προσγείωσης κάτω υπό αυτές της συνθήκες είναι άνευ προηγουμένου».

Όπως καταγράφει η μελέτη της ΙNTRAKAT : 

– οι πόροι για τις συγκεκριμένες εργασίες προέρχονται απευθείας από τα Δημόσια ταμεία, δηλαδή από χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.

– Η υλοποίηση των εργασιών στο συγκεκριμένο σημείο συνεπάγεται το κλείσιμο του Διαδρόμου 16/34 και τη μείωση της χωρητικότητας και της δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά 75%.

– Όλες οι πτήσεις θα εξυπηρετούνται από έναν τροχόδρομο (βοηθητικό διάδρομο), ο οποίος δεν διαθέτει κάποιο βοήθημα προσγείωσης (Instrumental Landing System ή ραδιοβοηθήματα). Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνο οπτικά και ότι το αεροδρόμιο δεν θα μπορεί να προσεγγιστεί όταν θα επικρατούν συνθήκες που ελαττώνουν την ορατότητα (η ομίχλη είναι συχνό φαινόμενο στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»).

Σύντομο ιστορικό

Από το 2006 είχαν σχεδιαστεί εργασίες αναβάθμισης στη διασταύρωση του Διαδρόμου 16/34 με τον Διάδρομο 10/28. Δέκα χρόνια μετά, το 2016, το ελληνικό κράτος αποφάσισε να ξεκινήσουν οι εργασίες στο συγκεκριμένο σημείο, προκαλώντας την αντίδραση τοπικών φορέων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι θεώρησαν ότι η υλοποίηση τους κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα επέφερε σοβαρό πλήγμα στον τουρισμό και την τοπική οικονομία.

Αν και η Fraport Greece δεν είχε αναλάβει ακόμη τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, κρίθηκε ότι η ανησυχία των τοπικών φορέων ήταν βάσιμη, αφού η διεξαγωγή εργασιών στο συγκεκριμένο σημείο συνεπάγεται ότι ο διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης του Αεροδρομίου «Μακεδονία» 16/34 θα πρέπει να τεθεί εκτός λειτουργίας. Υπογραμμίζεται ότι ο Διάδρομος 16/34 είναι ο μοναδικός διάδρομος εν λειτουργία στο αεροδρόμιο, αφού ο δεύτερος διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης (10/28) παραμένει για πάνω από μια δεκαετία κλειστός λόγω εκτέλεσης έργων επέκτασης. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έκρινε ορθώς -όπως αποδείχθηκε- αφού υπάρχει άνοδος στις αφίξεις, ότι έπρεπε να μεταφερθεί η υλοποίηση των εργασιών στη διασταύρωση των Διαδρόμων 16/34 και 10/28 για την χειμερινή περίοδο, προκειμένου να μην μειωθεί η χωρητικότητα και η δυναμικότητα του Αεροδρομίου «Μακεδονία».

Μόλις η Fraport Greece ανέλαβε τη διαχείριση και τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (11 Απριλίου 2017) προχώρησε άμεσα σε εκτεταμένους ελέγχους, οι οποίοι μεταξύ άλλων αφορούσαν και στην αντοχή του οδοστρώματος του τμήματος της διασταύρωσης των Διαδρόμων 16/34 – 10/28 στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία». Οι σχετικοί έλεγχοι διεξήχθησαν από την INTRAKAT και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2017. Επισημαίνεται ότι τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έκθεσης των ελέγχων κοινοποιήθηκαν στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΥΠΑ).

Ο έλεγχος 

Τα αποτελέσματα των ελέγχων της INTRAKAT είναι άκρως αποκαλυπτικά σχετικά με την αναγκαιότητα και την ωφελιμότητα των εργασιών στο συγκεκριμένο σημείο:

  • Πιο συγκεκριμένα, η τεχνική ανασκόπηση σχετικά με τις εργασίες στην διασταύρωση οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ακεραιότητα της σχετικής υποδομής δεν προκαλεί ανησυχία και η κατάσταση του οδοστρώματος της διασταύρωσης μπορεί να εξυπηρετήσει την κίνηση του αεροδρομίου χωρίς προβλήματα.
  • Σύμφωνα με όλους τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν αναφορικά με την ποιότητα και την απόδοση του οδοστρώματος, το οδόστρωμα στην διασταύρωση του Διαδρόμου 16/34 – 10/28 έχει διάρκεια ζωής άνω των 20 ετών.
  • Επιπροσθέτως, από τα αποτελέσματα των ελέγχων κρίνεται ότι οι προγραμματισμένες εργασίες στη διασταύρωση δεν θα βελτιώσουν ουσιαστικά την απόδοση του οδοστρώματος, ενώ τα θέματα ασφάλειας που αναπόφευκτα ανακύπτουν εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας που θα παραμείνει κλειστός ο μοναδικός εν λειτουργία διάδρομος του αεροδρομίου δεν τις δικαιολογούν. Στα πορίσματα των ελέγχων η κατάσταση του οδοστρώματος της διασταύρωσης χαρακτηρίζεται συμπαγής και κρίνεται ότι δεν δημιουργεί κανένα κίνδυνο για την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου.
  • Σύμφωνα με όλα τα τεχνικά στοιχεία θα πρέπει είτε να εξεταστεί ο σημαντικός περιορισμός των εργασιών, είτε να επανεξεταστεί ακόμη και η ίδια η υλοποίηση των συγκεκριμένων εργασιών αναβάθμισης του υπόψη οδοστρώματος της διασταύρωσης των Διαδρόμων 16/34 – 10/28 του έργου, με στόχο την εξοικονόμηση κρατικών πόρων, την επιτάχυνση υλοποίησης του έργου και την εξασφάλιση της συνεχούς, πλήρους και ομαλής λειτουργίας του Αεροδρομίου «Μακεδονία».