της Σοφίας Γκιαούρη

 

Για την έλλειψη προσωπικού στα ξενοδοχεία και τις τουριστικές επιχειρήσεις, για τις κύριες αγορές που στοχεύει αλλά και για την φετινή πορεία της τουριστικής σεζόν, μιλά σε συνέντευξή του στο tourismtoday ο κος Μανόλης Βαρκαράκης, Πρόεδρος των Ξενοδόχων Λασιθίου.

Ο κος Βαρκαράκης αναφέρθηκε και στις πληρότητες των ξενοδοχείων της περιοχής οι οποίες έχουν επηρεαστεί κατά τον ίδιο απο τη λειτουργία των μονάδων Airbnb.

 

Πώς κινούνται οι κρατήσεις μέχρι στιγμής και πώς αναμένεται να κυλήσει η φετινή τουριστική σεζόν;

Ο τουρισμός δεν είναι μία μονοσήμαντη δραστηριότητα. Εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες οι οποίοι μεταβάλλονται συνεχώς, και βάσει αυτών των μεταβολών προκύπτει το τελικό αποτέλεσμα. Έχουμε υποχρέωση λοιπόν όλοι οι επαγγελματίες και οι εμπλεκόμενοι στον τουρισμό να παρακολουθούμε συνεχώς τις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς και να προσαρμοζόμαστε κάθε στιγμή .

Μετά από αυτό, ήθελα να επισημάνω ότι δεν με έβρισκε σύμφωνο όλη αυτή η υπερβολική αισιοδοξία που είχε δημιουργηθεί από διάφορους θεσμικούς παράγοντες, για τους δικούς τους προφανώς λόγους , προδιαγράφοντας την πορεία της φετινής σεζόν με υπερβολικά αισιόδοξα χρώματα για το τελικό αποτέλεσμα της φετινής τουριστικής χρονιάς.

Η οικονομική κρίση που ταλανίζει την Ευρώπη, αποτέλεσμα του Πολέμου στην Ουκρανία η εκτίναξη του κόστους της ενέργειας είχε ως αποτέλεσμα τον πληθωρισμό και κατ επέκταση μετά την αύξηση των επιτοκίων την οικονομική ύφεση που μπαίνει σιγά-σιγά η Ευρώπη, κύριος τροφοδότης του ελληνικού τουρισμού.

Οι ευρωπαίοι πελάτες μας σήμερα αποφασίζουν την τελευταία στιγμή που θα κάνουν διακοπές και βέβαια η απόφασή τους επηρεάζεται από την τιμή που διαμορφώνει κάθε προορισμός. Η φετινή τουριστική σεζόν στην Κρήτη και στο Λασίθι, ειδικότερα θεωρώ ότι κινείται γενικά σε υποτονικά επίπεδα.

Υπάρχουν βέβαια ξενοδοχεία που δουλεύουν με μεγαλύτερες πληρότητες και κάποια άλλα που αγκομαχούν κατά κάποιο τρόπο για να πιάσουν κάποια επίπεδα. Όλα αυτά βέβαια έχουν να κάνουν με την διάρθρωση κάθε επιχείρησης και το πού και με ποιο τρόπο είναι δικτυωμένοι στην τουριστική αγορά.

Στα πεντάστερα της περιοχής μας λείπουν πολύ οι Ρώσοι, και Ανατολικοί πελάτες,
με τις μεγάλες οικονομικές δυνατότητες αλλά και την διάθεση να ξοδέψουν.
Γίνεται προσπάθεια λοιπόν με διάφορους τρόπους να γεμίσουν τα κενά εκμεταλλευόμενοι την άνοδο της αμερικανικής αγοράς.

Πάντως Ευελπιστώ ότι στο τέλος της σεζόν όταν τραβήξουμε τη γραμμή για να δούμε το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα να είμαστε σε θετικό πρόσημο.

Πόσο έχει επηρεάσει το θέμα της έλλειψης προσωπικού τα ξενοδοχεία της Κρήτης και στον Άγιο Νικόλαο συγκεκριμένα;

Η έλλειψη προσωπικού στις τουριστικές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουμε μετά την τριετία της πανδημίας, επηρεάζει ποικιλοτρόπως τη λειτουργία των ξενοδοχείων της περιοχής μας.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην μετανάστευση που έχει γίνει απο οικονομικούς μετανάστες που ήταν εγκατεστημένοι στην περιοχή μας, οι οποίοι μετακόμισαν σε πλουσιότερες χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Τουλάχιστον 300-350 οικογένειες οικονομικών μεταναστών που διέμεναν στην περιοχή μας έχουν εγκαταλείψει προς τη Δυτική Ευρώπη.
Εκτός αυτών πολλές ξενοδοχειακές μονάδες έκαναν εισαγωγή εργαζομένων από τη Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα για τη σεζόν.

Οι εργαζόμενοι αυτοί δεν έρχονται στην Κρήτη με την ίδια συχνότητα και έτσι στην ευρύτερη περιοχή της περιφέρειας Κρήτης υπάρχει έλλειψη τουλάχιστον επτά με δέκα χιλιάδες εργαζόμενους στον τουρισμό και μάλιστα σε ειδικότητες πρώτης γραμμής.

Προσπαθούμε σε συνεννόηση με την κυβέρνηση να παρθούν γρήγορες αποφάσεις ούτως ώστε το μεγάλο κενό που δημιουργείται σε εργατικά χέρια τουλάχιστον με την νέα σεζόν 2024 να επιλυθεί όσο το δυνατόν καλύτερα, για να συνεχίσουμε να δίνομαι τις ποιοτικές υπηρεσίες στις οποίες έχουμε συνηθίσει τους πελάτες μας.

Σε ποιες αγορές “ποντάρετε” φέτος; Έλληνες ή ξένοι επισκέπτονται περισσότερο τον Άγιο Νικόλαο;

Στην ευρύτερη περιοχή του δήμου Αγίου Νικολάου έχουν αναπτυχθεί οι περισσότερες πολυτελείς τουριστικές μονάδες της Κρήτης οι οποίες απευθύνονται στα υψηλότερα εισοδηματικά στρώματα της δυτικής και ανατολικής Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά τελευταία και στην Αμερικανική αγορά. Στην περιοχή μας έρχονται κυρίως ευρωπαίοι, οι Έλληνες είναι πολύ λιγότεροι και μας επισκέπτονται κυρίως στη φουλ σεζόν.

Τι πρέπει να γίνει για να ξεπεράσει ο τουρισμός τα επίπεδα του 2019;

Κατά την γνώμη μου αυτό που πρέπει να γίνει για να ξεπεράσει ο ελληνικός τουρισμός τα οικονομικά αποτελέσματα του 2019 είναι πολύ θα πρέπει να σταματήσει η πολιτεία να βλέπει τον τουρισμό σαν την ιερή αγελάδα που θα μας δίνει πάντα γάλα, και να σκύψει σε συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς του τουρισμού στα προβλήματά. Ενδεικτικά μπορώ να περιγράψω το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης βασικών υποδομών, την καθαριότητα την ηχορύπανση, το κυκλοφοριακό αλλά και την εκπαίδευση των εργαζομένων σε όλο το τουριστικό κύκλωμα. Και για να μπορούμε να σταθούμε στον διεθνή ανταγωνισμό.

Επίσης να μπουν επιτέλους κανόνες λειτουργίας των μονάδων Airbnb. Ευελπιστούμε η νέα ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού να σκύψει στα προβλήματα για να αρχίσουνε σιγά-σιγά να δίνονται λύσεις ούτως ώστε ο τουρισμός να έχει τη δυναμική που του αξίζει, και να προσφέρει τα μέγιστα στην Εθνική οικονομία.