Η συμβολή της ψηφιακής οικονομίας στην ανάπτυξη των υποδομών της χώρας ήταν το κεντρικό θέμα της ομιλίας του υπουργού μεταφορών,υποδομών και δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοιδη στο 25ο Συνέδριο της ελληνικής οικονομίας του ελληνοαμερικανικού εμπορικού επιμελητηρίου.

Σύμφωνα με τον υπουργό,τον Παρθενώνα επισκέπτονται 2 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο. Τους Δελφούς 500.000 , την Κνωσό 700.000 , την Ολυμπία 350.000. Αθροιστικά η Ελλάδα είναι 4η στον κόσμο στην επίσκεψη μνημείων. Κανένας όμως Ελληνικός αρχαιολογικός χώρος δεν διαθέτει WiFi και φυσικά apps, που στο έξυπνο κινητό θα ξεναγήσουν στο χώρο.

Η Ελλάδα το 2014 είχε 408 παραλίες με γαλάζια σημαία. Ήταν 2η ανάμεσα σε 51 χώρες. Για τη γαλάζια σημαία , την πιο διακεκριμένη διεθνή αναγνώριση ποιότητας και καθαρότητας υδάτων , υπάρχουν 32 αυστηρά κριτήρια. Εάν σε αυτά συμπεριλαμβανόταν το WiFi, η Ελλάδα θα είχε 6 μόνο γαλάζιες σημαίες.

Πολύ πριν το 2020 οι γαλάζιες σημαίες θα είναι πάνω από 400 και με ταχύτητα τουλάχιστον 30 Μbps. Σε 2 χρόνια οι 12 σπουδαιότεροι αρχαιολογικοί χώροι θα έχουν υποδομές με τουλάχιστον αυτή την ταχύτητα όπως τόνισε.

Σήμερα, η ευρυζωνικότητα, τόσο σε επίπεδο προσφοράς (κάλυψης), όσο και σε επίπεδο ζήτησης (διείσδυσης) γίνεται όρος βιωσιμότητας σε κάθε εξωστρεφή υπηρεσία και παγκόσμια ατμομηχανή της ανάπτυξης.

Η ευρυζωνικότητα,όπως επισήμανε , ιδιαίτερα στην Ελλάδα σήμερα, μειώνει τις ανισότητες. Για δύο τουλάχιστον λόγους. Η ταχύτητα των δικτύων μειώνει το πρόβλημα επικοινωνίας και διακίνησης, που προκαλείται από το ανάγλυφο της χώρας, με τα διεσπαρμένα νησιά και τους επάλληλους ορεινούς όγκους. Αποκαθιστά λοιπόν δυνατότητες μιας πιο ισορροπημένης ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, μειώνει σημαντικά τις δαπάνες και το κόστος των κοινωνικών υπηρεσιών, άρα σε συνθήκες κρίσης και ύφεσης είναι σημαντικό εργαλείο για διατήρηση του κορμού του κοινωνικού κράτους και την ανακούφιση των κοινωνικά αδύναμων.

Η θέση της Ελλάδας στο ψηφιακό βαθμολόγιο των χωρών της Ε.Ε. είναι πάνω από τον Ευρωπαϊκό μ.ο. στη διάθεση ευρυζωνικών υπηρεσιών, αλλά υπολείπεται σαφώς σε υποδομές δικτύων επόμενης γενιάς, καθώς και σε όρους διείσδυσης ευρυζωνικών υπηρεσιών και χρήσεων. Η έλλειψη υπηρεσιών εντείνει το πρόβλημα ψηφιακού χάσματος και αναλφαβητισμού. Είναι ανησυχητικό, ότι η απόκλιση από τους ευρωπαϊκούς μ.ο. στη χρήση του Ιντερνέτ δεν περιορίζεται σε μεγάλες ηλικίες, αλλά είναι ιδιαίτερα έντονη και στις παραγωγικές ηλικίες 35 έως 44 ετών.

Η Ελλάδα μέσα από το σχέδιο ευρυζωνικής πρόσβασης επόμενης γενιάς θα συγκλίνει με τους στόχους της ΕΕ.
Δυο καθαροί στόχοι είναι:
1. έως το 2020, διαθεσιμότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο με ταχύτητες άνω των 30Mbps για όλους τους Έλληνες,

2. έως το 2020, τουλάχιστον 50% των ελληνικών νοικοκυριών, να διαθέτουν σύνδεση στο διαδίκτυο με ταχύτητα άνω των 100Mbps .

Οι επενδύσεις για την επίτευξη των στόχων θα ξεπεράσουν έως το 2020 τα 2.8 δις ? και μπορεί να ανέλθουν έως τα 4.3 δις ?. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των επενδύσεων θα προκύψει από τον ιδιωτικό τομέα, με τον δημόσιο να εστιάζεται στη δημιουργία ευνοϊκού πλαισίου ρυθμιστικού και κανονιστικού για την βιωσιμότητα των επενδύσεων, αλλά και παρέμβαση σε περιοχές, όπου η αγορά δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί.

Σε ότι αφορά το ίδιο το δημόσιο, σταματά πλέον η τακτική του να βαφτίζουν οι φορείς τις λειτουργικές τους ανάγκες αναπτυξιακά έργα και να τις χρηματοδοτούν από το ΕΣΠΑ. Στη νέα κατεύθυνση τα εσωτερικά έργα πληροφορικής είναι αυτοχρηματοδοτούμενα και η αναγκαιότητα τους προκύπτει από τις συναλλαγές, τη χρήση που τους γίνεται.

Τα δίκτυα αλληλοκαλύπτονται και συμπληρώνονται. Εάν σκεφθεί κανείς, ότι το 80% περίπου του κόστους ψηφιακών υποδομών σχετίζεται με έργα κατασκευαστικά εδάφους, αντιλαμβάνεται πόση σημασία έχει ο συντονισμός φορέων και παρόχων στις τηλεπικοινωνίες, την ενέργεια και την ύδρευση. ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, περιφέρειες, δήμοι, φυσικό αέριο πρέπει να συντονισθούν με ευθύνη του δημοσίου. Το ίδιο ισχύει και για την πόντιση υποθαλάσσιων καλωδίων για την ηλεκτρική και ψηφιακή διασύνδεση των νησιών.

Ακόμη,η δημόσια διοίκηση, όπως και η δικαιοσύνη υπολειτουργούν, γιατί το έργο τους δεν μπορεί να ταξινομηθεί σύγχρονα, πολύτροπα. Η ψηφιοποίηση για παράδειγμα, των αποφάσεων των δικαστηρίων, η δημιουργία ταξινομικών, εξελισσόμενων κριτηρίων αναζήτησης θα κάνει αυτό το υλικό υποστηρικτική δύναμη στον σχεδιασμό πολιτικών. Θα παράγει απασχόληση με σταθερές δουλειές, ταχύτητα στην απονομή της δικαιοσύνης, αλλά και χρήσιμη σχέση της με την επικαιρότητα και την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Όπως για παράδειγμα, στον τομέα της φορολογίας, αν υπήρχε κτηματολόγιο, ο κάθε ΕΝΦΙΑ θα είχε δυνατότητα να σχεδιασθεί έγκαιρα, δίκαια και να εφαρμοσθεί σταδιακά.