Σύνταξη: tourismtoday.gr

Ορισμένοι ταξιδιώτες με τρένο που αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και ακυρώσεις, ενδέχεται να μην πάρουν αποζημίωση.

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) -που θεσπίστηκαν στις 7 Ιουνίου- οι σιδηροδρομικοί φορείς απαλλάσσονται από την πληρωμή υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Οι επιβάτες είχαν προηγουμένως το δικαίωμα να ζητήσουν πίσω το:

  • 25% της τιμής του εισιτηρίου τους για καθυστερήσεις άνω της μίας ώρας.
  • 50% για καθυστέρηση μεγαλύτερη των δύο ωρών.

Πλέον οι εταιρείες δεν θα χρειάζεται να καταβάλλουν αποζημίωση σε περίπτωση «ανωτέρας βίας» ή έκτακτων περιστάσεων.
Αυτό σημαίνει γεγονότα εκτός ελέγχου των σιδηροδρομικών μεταφορέων, όπως καταιγίδες, πλημμύρες, τρομοκρατικές επιθέσεις ή πανδημίες. Δηλαδή εάν η εταιρεία δεν μπορεί να αποτρέψει ή να αποφύγει καθυστερήσεις ή ακυρώσεις που προκαλούνται από αυτά τα γεγονότα.

Οι απεργίες δεν υπολογίζονται ως έκτακτες περιστάσεις. Σε αυτή την περίπτωση οι σιδηροδρομικοί φορείς θα πρέπει να φροντίσουν για επιστροφή των εξόδων εισιτηρίων ή την αλλαγή διαδρομής επιβατών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λέει ότι η κίνηση αποσκοπεί στη «δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού με άλλους τρόπους μεταφοράς».
Όπως υπογραμμίζει στο μέλλον θα αναπτυχθεί ένα νέο τυποποιημένο μοντέλο αποζημίωσης σε επίπεδο ΕΕ.

Πότε αποζημιώνονται οι επιβάτες σε τρένο

Παρά τις αλλαγές στις αποζημιώσεις, οι νέοι κανόνες περιλαμβάνουν επιπλέον προστασία για τους επιβάτες.

  • Εάν το ταξίδι διακοπεί και δεν τους προσφερθεί λύση για να συνεχίσουν το ταξίδι εντός 100 λεπτών, έχουν νέο δικαίωμα για «αυτοκαθορισμό της διαδρομής».
    Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες θα μπορούν να οργανώσουν το δικό τους ταξίδι με τρένο ή λεωφορείο και να αποζημιωθούν από τη σιδηροδρομική εταιρεία για το «αναγκαίο, κατάλληλο και λογικό» κόστος του νέου εισιτηρίου.
  • Σε εισιτήρια τρένων με ανταπόκριση, οι επιβάτες έχουν περισσότερα δικαιώματα σε περίπτωση που χάσουν μια ανταπόκριση. Δικαιούνται επιστροφή ή αποζημίωση εισιτηρίων καθώς και διαμονή όταν το ταξίδι δεν μπορεί να συνεχιστεί την ίδια ημέρα.

«Χρειαζόμαστε ισχυρά και σύγχρονα δικαιώματα σιδηροδρομικών επιβατών για να προσελκύσουμε περισσότερους ανθρώπους στον σιδηρόδρομο και να συμβάλουμε στην επίτευξη των κλιματικών μας στόχων, δηλώνει η Επίτροπος Κινητικότητας και Μεταφορών Adina Vălean.

Οι νέοι κανόνες θα βελτιώσουν την προστασία για τους επιβάτες των σιδηροδρόμων που αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις, ακυρώσεις και χαμένες συνδέσεις».

Βελτίωση των ταξιδιών για τους επιβάτες με αναπηρία

Υπάρχουν επίσης μικρές βελτιώσεις και για τους επιβάτες με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα. Ωστόσο, οι ακτιβιστές λένε ότι εξακολουθούν να απέχουν πολύ από την εξασφάλιση ταξιδιών χωρίς εμπόδια.

Στο εξής οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να απαιτούν από ΑμεΑ επιβάτες να συνοδεύονται από άλλο άτομο, εκτός αν αυτό είναι απολύτως απαραίτητο.
Εάν αυτό συμβαίνει, τότε ο συνοδός δικαιούται να ταξιδεύει δωρεάν και να κάθεται κοντά στο άτομο που βοηθάει.

Η περίοδος προ-ειδοποίησης για αιτήματα παροχής βοήθειας έχει επίσης μειωθεί σε 24 ώρες. Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί πρέπει να διαθέτουν ένα κεντρικό σημείο επαφής για τα αιτήματα αυτά.
Αυτό είναι σημαντικά συντομότερο από άλλα μέσα μεταφοράς, με τα λεωφορεία και τα πούλμαν να απαιτούν 36 ώρες και 48 ώρες για τις πτήσεις και τα πλοία.