Σύνταξη: tourismtoday.gr

Ενα νέο πακέτο παρεμβάσεων συνολικού ύψους 750 εκατ. ευρώ, εστιασμένο στον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο και στο οικοσύστημα που τον περιβάλλει, προκειμένου να αξιοποιήσει, στο μέγιστο βαθμό, τις ευκαιρίες του νέου αναπτυξιακού κύκλου στην ελληνική οικονομία ενεργοποιεί η EUROBANK.

Οι νέες πρωτοβουλίες, αθροιζόμενες με το προηγούμενο πακέτο στήριξης των 750 εκατ. ευρώ που ανακοινώθηκε στην αρχή της πανδημικής κρίσης, τον Μάιο του 2020, διαμορφώνουν στο 1,5 δισ. ευρώ τη συνολική αξία των παρεμβάσεων της EUROBANK στην τετραετία 2020 – 2024, με στόχο τη στήριξη της τουριστικής βιομηχανίας, που είναι καίριας σημασίας για την ανάπτυξη και την απασχόληση στη χώρα.

Οι 5 άξονες

Σε μια χρονική στιγμή που ο ελληνικός τουρισμός επιστρέφει δυναμικά σε αναπτυξιακούς ρυθμούς, με τη νέα δέσμη παρεμβάσεων σε 5 άξονες η EUROBANK:

  1. Σχεδιάζει νέες χρηματοδοτήσεις ύψους €750 εκατ., εκ των οποίων τα €500 εκατ. προορίζονται για επενδύσεις ανέγερσης νέων ξενοδοχείων και για ανακαινίσεις / επεκτάσεις δωματίων στις κατηγορίες των 5* και των 4*.
  2. Παρέχει 2 νέα προγράμματα, με προνομιακούς όρους τιμολόγησης, που προάγουν τη βιώσιμη χρηματοδότηση στον ξενοδοχειακό κλάδο με κριτήρια ESG.
  • «Επιχειρώ Βιώσιμα στον τουρισμό» για υφιστάμενα και νέα δάνεια για γενικούς εταιρικούς σκοπούς.
  • «Κατασκευάζω Βιώσιμα στον τουρισμό» για νέα δάνεια με σκοπό ανακαινίσεις / επεκτάσεις υφισταμένων μονάδων ή / και ανέγερση νέων που πληρούν συγκεκριμένες περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις.
  1. Στηρίζει τους πελάτες της για την αξιοποίηση του χρηματοδοτικού σκέλους του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (RRF), μέσω παροχής εξειδικευμένης ενημέρωσης για το πρόγραμμα και άμεση αξιολόγηση της βιωσιμότητας του επενδυτικού τους σχεδίου με σκοπό τη χρηματοδότησή τους. Η Τράπεζα αναμένει ότι, τουλάχιστον, το 50% των χρηματοδοτήσεων που αφορούν ανακαινίσεις, επεκτάσεις ή νέες κατασκευές, θα παρασχεθούν μέσω του πλαισίου του RRF.
  2. Ειδικά για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις διαθέτει το Business Banking Τουρισμός, ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα προνομίων σε τραπεζικές υπηρεσίες και υπηρεσίες, που παρέχονται από τρίτες εταιρείες (προνομιακή τιμολόγηση / έκπτωση για τους πελάτες της Τράπεζας). Το Πρόγραμμα αυτό απευθύνεται στις τουριστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο σύνολο των ΜμΕ που δραστηριοποιούνται στις τουριστικές περιοχές και υλοποιείται για 12η χρονιά. Στο πλαίσιο του Προγράμματος Business Banking Τουρισμός και για την υποστήριξη των επιχειρήσεων του κλάδου, στην αξιοποίηση των κονδυλίων Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (Αναπτυξιακός Νόμος, ΕΣΠΑ, RRF), προσφέρονται οι εξής δυνατότητες:
  • Αναζήτηση της κατάλληλης δράσης, υποστήριξη του φακέλου μέσω Δικτύου εξωτερικών Συμβούλων με προνομιακούς όρους για τους πελάτες της Τράπεζας, καθώς και χρηματοδοτικές λύσεις για την ολοκλήρωση της επένδυσης.
  • Πρόσβαση σε επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες επιλέξιμες για τις Δράσεις, με προνομιακούς όρους, μέσω του πρώτου ηλεκτρονικού Marketplace για επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
  1. Διαμορφώνει λύσεις Factoring για την άμεση στήριξη προμηθευτών ξενοδοχείων.

Οι προβλέψεις για το 2022

Εκρηκτική χρονιά χαρακτήρισε το 2022 για τον ελληνικό τουρισμό ο Κωνσταντίνος Βασιλείου, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος, επικεφαλής Corporate & Investment Banking της EUROBANK, με τη ζήτηση που καταγράφεται να είναι η υψηλότερη των τελευταίων 20 ετών.

Κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση του νέου προγράμματος της Τράπεζας, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος, επικεφαλής Corporate & Investment Banking της EUROBANK τόνισε ότι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, σε δείγμα 140 resorts και ξενοδοχείων πόλης 4 και 5 αστέρων, έχουν καλύψει ήδη με προκρατήσεις το 40%-50% των διαθέσιμων δωματίων τους για το 2022. Τάση, η οποία αν συνεχιστεί θα οδηγήσει τις επιχειρήσεις σε κάλυψη του 70% των διαθέσιμων δωματίων τους ήδη από τα τέλη Φεβρουαρίου με μέσα Μαρτίου. Μάλιστα, όπως επεσήμανε, οι προκρατήσεις αυτές έχουν πραγματοποιηθεί σε πολύ καλές τιμές, υψηλότερες ακόμη και από αυτές που καταγράφηκαν το 2019.

Οι προκλήσεις

Ιδιαίτερη αναφορά, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, έγινε στην έλλειψη υποδομών σε αρκετούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας, οι οποίοι έχουν φτάσει σε οριακό επίπεδο, κάτι που μπορεί να ανακόψει ακόμη και τον ρυθμό τουριστικών ροών μελλοντικά, καθώς επίσης και στην έλλειψη προσωπικού. Συγκεκριμένα, αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού που παρατηρήθηκε ειδικά φέτος, ο Ευθύμιος Λαμπαδιάρης τόνισε ότι αυτή κυμάνθηκε μεταξύ 10%-30% στους προορισμούς πρώτης γραμμής της χώρας, όπως η Σαντορίνη, και απέδωσε αυτή την έλλειψη προσωπικού στη σταθερότητα της 12μηνης εργασίας έναντι της εποχιακής ειδικά εν μέσω πανδημίας (δεδομένου ότι πολλά ξενοδοχεία δεν λειτούργησαν το 2020 και αναγκάστηκαν οι απασχολούμενοι σε αυτά να βρουν αλλού εργασία), στο υψηλό κόστος διαμονής, διαβίωσης και μετακίνησης των εργαζομένων που δεν απασχολούνται στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους, στους περιορισμούς που υπάρχουν για πολίτες εκτός της Ε.Ε. που δεν μπορούν να έρθουν και να εργαστούν στην Ελλάδα.

«Η πανδημία το 2020 οδήγησε πάρα πολλά καταλύματα να μη λειτουργήσουν. Αυτό οδήγησε πολύ κόσμο εκτός εργασίας στον ξενοδοχειακό κλάδο για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, άρα αναγκάστηκε και βρήκε νέες δουλειές. Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των ανθρώπων επέλεξε να μην επιστρέψει για να εργαστεί στον ξενοδοχειακό κλάδο τη σεζόν του 2021. Επιπρόσθετα, η μεγάλη ανάκαμψη που παρατηρήθηκε το τελευταίο 8μηνο σε μητροπολιτικούς προορισμούς, όπως η Αθήνα, και όσον αφορά τα καταλύματα και όσον αφορά την εστίαση κράτησε πάρα πολύ κόσμο στα κέντρα, γιατί είναι προφανώς πιο ελκυστικό να εργάζεσαι 12 μήνες και να παίρνεις 14 μισθούς από το να εργαστείς σε εποχιακή βάση για 6-7 μήνες με ό,τι συνεπάγεται αυτό», είπε μεταξύ άλλων. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, η Eurobank θα προχωρήσει σε μία κοινή δράση με τον ΣΕΤΕ και τη Marketing Greece με απώτερο στόχο την αντιμετώπιση του προβλήματος στελέχωσης των τουριστικών επιχειρήσεων.