Ούριος άνεμος θα πλεύσει στην αγορά των μίνι κρουαζιεροπλοίων και των ιστιοπλοϊκών σκαφών στην Ελλάδα το 2017. Την ίδια ώρα πτώση στην κλασσική κρουαζιέρα προκαλεί τόσο για το 2017 όσο και για το 2018 η αβεβαιότητα που επικρατεί κυρίως στην Τουρκία.

Η αγορά από τις Ηνωμένες Πολιτείας σημειώνει άνοδο της τάξεως του 18-20%, ενώ αυξητική εμφανίζεται μέχρι στιγμής η ευρωπαϊκή και η ρωσική αγορά.

Το 2017, βάσει των μέχρι στιγμής στοιχείων, θα είναι ιδιαίτερα θετικό για το θαλάσσιο τουρισμό και το γιώτινγκ, σύμφωνα με τον π. πρόεδρο της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Λάκη Βενετόπουλο.

«Θα καλύψουμε τις απώλειες του 2016 και ίσως τα καταφέρουμε και καλύτερα. Προϋποθέσεις αποτελούν να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος με τους θεσμούς και να μην υπάρξουν απρόβλεπτα γεγονότα, ιδιαίτερα με τη γείτονα χώρα και το προσφυγικό”. Επίσης, συμπληρώνει ότι “θετική δυναμική παρουσιάζουν οι κρατήσεις για το 2017 για το σύνολο του τουρισμού, ενώ στην άνοδο της ελληνικής αγοράς αρωγός θα είναι και η καθημερινή απ’ ευθείας πτήση της Emirates από την Αθήνα προς τη Νέα Υόρκη, αφού το 75% της πελατείας των cruisers απαρτίζουν οι αμερικανοί τουρίστες. Εξαίρεση αποτελεί η κρουαζιέρα, όπου οι προβλέψεις είναι αρνητικές».

Αγκάθι η πολιτεία

Όπως επισημαίνει στον ΕΤ της Κυριακής ο κ. Λάκης Βενετόπουλος,  που αποτελεί ένα δανδή στο χώρο του Θαλάσσιου Τουρισμού, συμπληρώνοντας 40 έτη στο χώρο, η Ελλάδα έχει μοναδικές δυνατότητες για να εκτοξευθεί στην αγορά, αυξάνοντας ταυτόχρονα όχι μόνο τα έσοδα αλλά και την απασχόληση. Τροχοπέδη σε αυτή την προοπτική -σύμφωνα με το μέλος του Δ.Σ. του ΣΕΤΕ- αποτελεί η πολιτεία.

Ο κ. Βενετόπουλος τονίζει ότι η ατέρμονη γραφειοκρατία, οι υψηλές-απαγορευτικές ασφαλιστικές εισφορές και η στρεβλή φορολογική πολιτική, αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα ανάπτυξης της αγοράς. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει ότι το μηνιαίο ποσό που πληρώνει ένα πλοίο με ελληνική σημαία ως ασφαλιστική εισφορά στο ΝΑΤ για τον καπετάνιο, ανέρχεται στο ύψος των 2.750 ευρώ, ενώ για τον μηχανικό 2.500 ευρώ. «Μας απαγορεύουν να έχουμε ελληνικά πληρώματα. Το προϊόν ως γνωστόν είναι εντάσεως εργασίας και τα ποσά που απαιτούνται για ασφαλιστικές εισφορές προς το χρεωκοπημένο ΝΑΤ (για μια σύνταξη η οποία θα ξεπερνά μόλις τα 1.000 ευρώ) καθίστανται απαγορευτικά, ούτως ώστε να έχουμε ελληνικά πληρώματα» σημειώνει.

Ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Variety Cruise κ. Βενετόπουλος αναφέρθηκε στην  ελληνική φορολογική πατέντα που αφορά το τέλος πλεύσης (ισχύει μόνο στην Κροατία αλλά πιο χαμηλό). «Θα κυνηγάνε τα πλοία με ελληνική σημαία για να πληρώνουν τα τέλη και οι Τούρκοι θα πλέουν ελεύθερα. Άλλωστε το κράτος είναι ανίκανο να ανακαλύψει τις παράνομες ναυλώσεις, αυτό θα βρεί» συμπληρώνει.

Πρόσφατα ο  Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λασιθίου, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης και ο Τομεάρχης Τουρισμού, βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας, επισήμαναν τις αρνητικές συνέπειες στον θαλάσσιο τουρισμό από την ενδεχόμενη νέα αύξηση του Τέλους Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων, που περιλαμβάνεται σε υπό κατάθεση νομοσχέδιο. «Ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, αφού η αύξηση του Φ.Π.Α. στο 24% στις υπηρεσίες των μαρινών, η επαναφορά και αύξηση του φόρου πολυτελείας στα σκάφη αναψυχής, αλλά και οι αρνητικές επιπτώσεις του μεταναστευτικού προβλήματος, έχουν οδηγήσει σε φυγή σκαφών από τις ελληνικές μαρίνες, που καταγράφουν χαμηλές πληρότητες.

Η πιθανή αύξηση του Τέλους Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων, που περιλαμβάνεται σε υπό κατάθεση νομοσχέδιο, είναι βέβαιο ότι θα πλήξει ακόμα περισσότερο την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών μαρινών και θα μειώσει το θαλάσσιο τουρισμό, αφού λειτουργεί ως ένα ακόμα αντικίνητρο για την προσέλκυση σκαφών στην Ελλάδα, αλλά και τον ελλιμενισμό των ήδη υπαρχόντων στις ελληνικές μαρίνες. Βέβαιο, επίσης, είναι ότι – σε μια τέτοια περίπτωση – θα επωφεληθούν οι μαρίνες γειτονικών χωρών, ενώ θα υπάρξουν και απώλειες στα δημόσια έσοδα και στην εθνική οικονομία. Νέα αύξηση αυτού του τέλους, μετά και την αύξηση του Φ.Π.Α., θα αποτελέσει ταφόπλακα για τον θαλάσσιο τουρισμό στη χώρα μας» υποστήριξαν.

Variety Cruises

Για τα επιχειρηματικά της Variety Cruises που αριθμεί εν συνόλω 12 σκάφη, 9 μίνι κρουαζιερόπλοια δυναμικότητας 50-80 ατόμων και 3 yachts ο κ. Βενετόπουλος σημειώνει ότι επί θύραις βρίσκεται η κατασκευή 2 νέων πλοίων τύπου ice class για κρουαζιέρες σε Βόρειο Πόλο και Ανταρκτική που παρουσιάζουν ζήτηση. Όπως αναφέρει η κατασκευή θα γίνει στα ναυπηγεία Περάματος (που διαθέτουν ακόμη εξαιρετικούς τεχνίτες), μολονότι το μεροκάματο ακόμη παραμένει απαγορευτικό σε σχέση με τα περισσότερα ναυπηγεία στο εξωτερικό. Επισημαίνεται ότι στα 8 πλοία του έχει ελληνική σημαία χρησιμοποιώντας και στα 12 μόνο Έλληνες αξιωματικούς. Όμως εξ αιτίας των αγκυλώσεων της ελληνικής αγοράς πλέον τα 8 πλοία του βρίσκονται για κρουαζιέρες, μεταξύ άλλων στην Καραϊβική, την Κόστα Ρίκα, τη Δυτική Αφρική, τη δυτική Ευρώπη, τη δυτική Μεσόγειο, τις Σεϋχέλλες και την Αδριατική. Πλέον μόνο το 22% των δραστηριοτήτων του παραμένει στην Ελλάδα. Αναφορικά με το yachting ο κ. Βενετόπουλος υποστηρίζει ότι η «δουλειά» πλέον είναι μη συμφέρουσα έχοντας κατά μ.ο. ναύλα μόνο 40 ημέρες με τιμή 6.000 την ημέρα. Η απόσβεση μιας επένδυσης ανάγεται «σε όνειρο θερινής νυκτός», όπως χαρακτηριστικά καταλήγει.

Κρουαζιέρα

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού, το έτος ρεκόρ για τη χώρα μας ήταν το 2011, όταν οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας έφτασαν τα 6,1 εκατ.

Το 2016 οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 4,8%. Στην Κέρκυρα σημειώθηκε ρεκόρ αφίξεων των τελευταίων 5 χρόνων, ενώ αξιοσημείωτη μείωση παρουσιάζουν τα λιμάνια της Μυτιλήνης, της Πύλου και του Ρεθύμνου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, προβλέπεται ότι το 2017 δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό για την κρουαζιέρα στη χώρα μας.Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στην αποσταθεροποίηση της Ανατ. Μεσογείου, όσο και στην ανάδειξη νέων αγορών.