Υπάρχουν ήδη καταγγελίες για 73 παράνομα σκάφη

+ 20% το yachting το 2017

Ορυμαγδός παράνομων ναυλώσεων πραγματοποιείται αυτή την περίοδο στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Η «ελληνική Πολυνησία» αποδεικνύεται ιδιαιτέρως θελκτική για σκάφη με ξένη σημαία, αλλά και για ιδιωτικά σκάφη που πραγματοποιούν ναυλώσεις παρανόμως. Μολονότι ο αριθμός των μαρινών της χώρας είναι περιορισμένος -εν αντιθέσει με άλλα μεσογειακά κράτη- η Ελλάδα «πουλάει», όμως όπως όλα δείχνουν σε ακόμη μια τουριστική δραστηριότητα η φοροδιαφυγή κάνει θραύση, με αποτέλεσμα να συνθλίβεται η έννοια του ανταγωνισμού ! Η αλήθεια είναι ότι την τελευταία περίοδο το λιμενικό έχει προχωρήσει σε περισσότερες από 10 συλλήψεις όμως πρόκειται για εκατοντάδες σκάφη που πλέουν στα ελληνικά πελάγη με σημαίες διάφορων χωρών και είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν και λόγω έλλειψης προσωπικού. Πριν λίγες ημέρες το λιμενικό Σώμα απέτρεψε δύο νέες παράνομες ναυλώσεις επαγγελματικών σκαφών με ξένη σημαία, απέτρεψε το Λιμενικό Σώμα. Οι νέες παράνομες ναυλώσεις διαπιστώθηκαν στη Ζέα και στη Μύκονο. Ουσιαστικά πρόκειται για «Φάμπρικα» παράνομων ναυλώσεων από περίπου 73 πολυτελή επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με σημαίες τρίτων χωρών. Για ένα είδος απόβασης που επιχειρούν ισχυρά συμφέροντα του διεθνούς γιότινγκ στις ελληνικές θάλασσες. Απόβαση, μάλιστα, η οποία παραπέμπει σε «ρεσάλτα» πειρατών άλλων εποχών. Όπως αναφέρει στον ΕΤ της Κυριακής ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Αντώνης Στελλιάτος τα εν λόγω σκάφη δραστηριοποιούνται ανεξέλεγκτα για εμπορικούς σκοπούς στερώντας έσοδα από το ελληνικό Δημόσιο, αλλά και τους επαγγελματίες του χώρου

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται φέτος 73 επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με σημαίες τρίτων χωρών (εκτός Ε.Ε και χωρών του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου-ΕΟΧ), πραγματοποιώντας παράνομες προγραμματισμένες ναυλώσεις εντός του ελληνικού χώρου. Αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο να αποδίδουν το ΦΠΑ που έχει επιβληθεί στις ναυλώσεις, άλλους φόρους στο δημόσιο και ασφαλιστικές εισφορές σε ταμεία.

Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ επισημαίνει ότι «μετά από τέσσερα χρόνια που έχει ξεσπάσει αυτό το φαινόμενο, επιτέλους κάτι γίνεται. Θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο το 90% των επαγγελματικών σκαφών με ελληνική σημαία να είναι δεμένα στις μαρίνες χωρίς αντικείμενο, αφού δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα άλλα σκάφη που λειτουργούν παράνομα». «Αυτά τα σκάφη δεν πληρώνουν ΦΠΑ, δεν κάνουν ναυλοσύμφωνα, δεν καταβάλλουν εισφορές και δεν πληρώνουν φόρους» συμπληρώνει ο κ. Στελλιάτος και προσθέτει ότι σε αυτή τη χώρα υπάρχουν νόμοι και πρέπει να τηρούνται. Αφού εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στις ότι θα περιορίσει τις παράνομες δραστηριότητες, δήλωσε ότι στις εποχές που ζούμε χρειάζονται συνέργιες.

Πρόσφατα όταν ετέθη το ζήτημα των παράνομων ναυλώσεων σε σχέση με το ακανθώδες θέμα του καμποτάζ, δεσμεύτηκαν τόσο ο ίδιος ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ, αλλά και η MYBA (Mediterranean Yachting Brokers Association) ότι θα υπάρξει στο εγγύς μέλλον συνάντηση ώστε να βρεθεί τρόπος όλα τα σκάφη να μπορούν να λειτουργήσουν επαγγελματικά στην Ελλάδα, με τους ίδιους όρους.

«Όρους που να διασφαλίζουν ότι θα υπάρξει ένα φιλικό περιβάλλον για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα, ώστε να μετατραπούμε σταδιακά σε κέντρο του παγκόσμιου yachting» αναφέρει ο κ. Στελλιάτος, προσθέτοντας ότι σε μια τέτοια περίπτωση η ΕΠΕΣΤ θα γίνει αρωγός ώστε να διευκολυνθεί οποιαδήποτε εταιρεία επιθυμεί να λειτουργήσει τα σκάφη της νόμιμα στην Ελλάδα και να εκδίδονται επαγγελματικές άδειες εντός 15 ημερών. «Έτσι πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να γίνουμε το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού όχι μόνο για τη Μεσόγειο, αλλά για όλο τον κόσμο» υποστήριξε.

Το αξιοπρόσκετο εδώ είναι πως οι εκπρόσωποι των πλοιοκτητών σκαφών που φέρουν σημαίες τρίτων χωρών παραδέχθηκαν, επίσης δημοσίως, ότι γνωρίζουν πως υπάρχουν σκάφη αναψυχής που πραγματοποιούν παράνομες ναυλώσεις στην Ελλάδα. Σε σχετικό ερώτημα μάλιστα για τους λόγους που δεν χρησιμοποιούν τη νόμιμη οδό, υποστήριξαν πως οι πλοιοκτήτες δεν θέλουν να μπλέξουν με την ελληνική γραφειοκρατία και δεν επιθυμούν να αναλάβουν το κόστος που συνεπάγεται η ίδρυση μιας νόμιμης εταιρείας (ΝΕΠΑ) στην Ελλάδα.

Ακριβώς σε αυτό το σημείο βρίσκεται ο πυρήνας της αντιπαράθεσης των δύο στρατοπέδων. Οι πλοιοκτήτες σκαφών με σημαίες τρίτων χωρών θέλουν να αξιοποιήσουν τη μαγεία των ελληνικών θαλασσών αλλά χωρίς να είναι υποχρεωμένες να καταβάλλουν τους φόρους και άλλες χρεώσεις που συνεπάγεται η ίδρυση μιας εταιρείας στην Ελλάδα.

Η σεζόν

Αναφορικά με την πορεία της σεζόν στον θαλάσσιο τουρισμό ο γ. γ. του ΣΕΤΕ κ. Γιώργος Βερνίκος ότι η αγορά των bare boats (ιστιοπλοϊκά σκάφη) κινείται με άνοδο της τάξεως του 15-20%, ενώ η αγορά των cruisers εμφανίζει οριακή αύξηση σε σχέση με πέρυσι. Τα μεγέθη της αγοράς των mega yachts ή των μίνι κρουαζιεροπλοίων εμφανίζουν αύξηση 20% περίπου. Ως γνωστόν η αγορά της κρουαζιέρας φέτος εμφανίζει πτώση λόγω αλλαγής ρότας των αμερικανικών εταιρειών-κολοσσών της κρουαζιέρας εξ αιτίας της ανασφάλειας της Τουρκίας και της αστάθειας της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Μεσογείου.

«Θέλει η Ελλάδα να ανοίξει την αγορά yachting, προκειμένου αυτή να εκτοξευτεί, να εισρεύσουν πρόσθετα άμεσα και έμμεσα έσοδα στη χώρα και να δημιουργηθούν νέες θέσεις απασχόλησης, ή θέλει να προστατεύει συγκεκριμένες οικογένειες και ιδιοκτήτες» τονίζει κορυφαίο στέλεχος της αγοράς που επέλεξε να διατηρήσει την ανωνυμίας του, αναφέροντας, πως οι περιορισμοί που υπάρχουν στην Ελλάδα έχουν ήδη αρθεί σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία και η Κροατία.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες από την πλευρά τους επισημαίνουν πως αν επιτρεπόταν κάτι τέτοιο, οι εταιρείες τους θα δέχονταν αθέμιτο ανταγωνισμό αφού δεν θα κατέβαλαν, μεταξύ άλλων, φόρους (ΦΠΑ και εταιρικούς) και ασφαλιστικές εισφορές για τους εργαζόμενους τους όπως είναι υποχρεωμένοι να κάνουν οι ίδιοι.

Υπογραμμίζεται τέλος πως στις 3.000 ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά σκάφη απασχολούνται 3.500 Έλληνες ναυτικοί.

ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ

(pressntigri@gmail.com)