Χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία κινδυνεύουν να μείνουν νησιά του Αιγαίου, εξαιτίας των σοβαρότατων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, αλλά και της γραφειοκρατίας του ελληνικού κράτους, το οποίο, καταργώντας το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, πολλαπλασίασε τον χρόνο υλοποίησης κάθε μικρής ή μεγάλης δράσης. Κύκλοι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) σημείωσαν ότι υπάρχουν θέματα που εάν δεν αντιμετωπισθούν, ο φόβος να μείνουν νησιά χωρίς πλοία μπορεί να γίνει τραγική πραγματικότητα.
Σοβαρό πρόβλημα αποτελεί το υψηλό κόστος των καυσίμων, το οποίο, το 2011 σε σχέση με το 2010, αυξήθηκε κατά 44%, ενώ για το 2012 η αύξησή του μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη. Αυτό σημαίνει ότι το ημερήσιο κόστος λειτουργίας ενός πλοίου αυξάνει σε βαθμό που δεν μπορεί να καλυφθεί, καθώς έχει μειωθεί η διακίνηση επιβατών και οχημάτων έως και 30%, ανάλογα με τη δρομολογιακή γραμμή. Ετσι, οι εταιρείες, προκειμένου να περιορίσουν τις οικονομικές ζημίες τους, προχωρούν σε συγχωνεύσεις δρομολογίων ή μειώσεις τους, ενώ κάποιες άλλες έχουν επιλέξει πιο «δυναμικές» λύσεις, όπως να «δέσουν» πλοία τους. Αυτό σημαίνει ότι σε ορισμένες γραμμές οι εβδομαδιαίες προσεγγίσεις μειώνονται από έξι σε μία ή σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να διακοπούν τελείως τα δρομολόγια!
«Μία επιλογή για να μην κοπούν δρομολόγια θα ήταν να αυξήσουμε τους ναύλους, αλλά κάτι τέτοιο, εκτιμάμε, θα μείωνε περισσότερο τα έσοδά μας γιατί παράλληλα θα μείωνε τους πελάτες – επιβάτες, αφού ήδη οι ναύλοι είναι ακριβοί, άρα δεν έχει νόημα» αναφέρθηκε στην «Κ». Ενας επιπλέον λόγος που «βοηθάει» στην επιλογή να κοπούν δρομολόγια, με τον κίνδυνο να βρεθούν κάποια στιγμή νησιά χωρίς πλοία, είναι οι επιδοτήσεις που χορηγεί το κράτος. Oπως υποστηρίζουν οι ακτοπλόοι, δεν καλύπτουν πλέον ούτε τις λειτουργικές δαπάνες των πλοίων. Επίσης, κατά τους ακτοπλόους, η καταβολή των επιδοτήσεων καθυστερεί έως και 6 μήνες λόγω γραφειοκρατίας, ενώ τα ΕΛΠΕ έχουν «κόψει» τις πιστώσεις, με αποτέλεσμα μικρές εταιρείες να αδυνατούν να προμηθευτούν καύσιμα με τον κίνδυνο να μείνουν ανεκτέλεστα δρομολόγια, όπως, δυστυχώς, έχει ήδη συμβεί. «Πρόβλημα υπάρχει και με τη ρευστότητα, καθώς οι τράπεζες, μέχρι πρότινος, δέχονταν τις συμβάσεις για τις “άγονες” γραμμές ως εγγύηση για να μας δώσουν χρήματα αλλά τελευταία, λόγω της κρίσης, άλλαξαν πολιτική, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ρευστότητα σε πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες» ανέφεραν κύκλοι του ΣΕΕΝ. Τον κίνδυνο να μείνουν χωρίς συγκοινωνία νησιά και μάλιστα ενόψει του καλοκαιριού, έχουν επισημάνει εδώ και καιρό οι ίδιες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ωστόσο, οι κυβερνητικοί πειραματισμοί των δύο τελευταίων ετών έχουν αφήσει τον κλάδο χωρίς υπεύθυνο φορέα, ο οποίος θα στηρίξει την ακτοπλοΐα, κομμάτι της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας, μαζί με τον τουρισμό.
Νικος Mπαρδουνιας
Πηγή: Η Καθημερινή